Hej Emelie,
Det finns ett foretag som heter Ewa Marine som gor forhallandevis billiga undervattenshus (
www.ewa-marine.com). Jag har en Canon 20D och anvande Ewa Marines hus pa min senaste dyksemester...
Ewa Marine husen ar dock inte i hardplast, utan fungerar mer som en "forstarkt plast pase", dvs att man har en pase som ar 2-3mm tjock plast och som har utrymme for kameran, blixt, objektiv etc.
Fordelen ar att man kan kopa ett undervattenshus for runt SEK1500-2500, de husen i hardplast kostar fran SEK 12,000 - 20,000...
Dock ar det viktigt att veta vad du skall gora med kameran. Om du bara skall snorkla sa tyckte jag att Ewa Marine husen fungerade helt OK. Dock hade jag problem nar jag dok, dels att det var mycket luft i pasen sa det var svart att ga ner. Och om man inte hade nagon luft i pasen nar man borjade ga ner, sa blev kameran som "vakum forpackad" pa 10-20m djup, sa man kunde inte trycka av ett foto med latthet...
Min uppfattning ar att Ewa Marine husen funkar bra for snorkling, men kraver mycket mer av dig som dykare om du skall ta ner dem 10-20m ner. Det var ocksa svart att titta genom kameran nar man snorklade eller dok, eftersom hela huset/pasen flot, sa till slut sa skjot jag mer "fran hoften" och sag i stallet till att ta 100-200 bilder och sedan gick jag upp och redigerade bort 99%...
Jag angrar inte att jag kopte det, det ar roligt att ha en del bilder fran nar man dyker, men det ar absolut ingenting som ar hur latt som helst att klara av, bara sa att du vet. Jag har iofs bara dykt 10tal ganger, men nar min fastmo forsokte ga ner hade hon samma problem, och hon har trots allt dykt i 7-8 ar och gjort over 100talet dyk.
Infor var nasta dykresa kommer jag kopa ett undervattenhus till en liten point-and-shoot istallet, den ar nog lattare att hantera an en stor DSLR, men stor blixt ovanpa...