Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattenshus till d50

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt beror ju på vad du ska göra.
Ska du bara fridyka lite på semstern så kanske ett EwaMarine funkar. Men ska du ha det med aparatdykning, särskillt i våra vatten, så skulle jag rekomendera ett "riktigt" hus.

Jag hade rekomenderat Sea&Sea eller Ikelite. Själv har jag ett Ikelitehus till min F90X. Av två anledningar.

Det är kraftigare grejer som är gjorda för lite tuffare tag, det skulle kännas osäkert att stoppa ner en kamera för flera tusen och gå ner till 20, 30 meters djup.

Det andra har med bildkvalitet att göra. På ett EwaMarien så kan du inte ha en extern blixt (vad jag hittar i alla fall), mer än den du har på kameran. Den är för nära linsen för UV-bruk, särskillt i Norden där vi ha mycket particklar i vattnet. På ett Ikelite eller Sea&Sea så kan du koppla på kraftfulla, externa blixtar utanför huset som du kan vinkla hur du vill. Allt detta för att undvika att blixtljuset reflekteras i particklarna i vattnet som man inte ser annars. Det ser ut som om man har fotograferat i en snöstorm.

Sen vet jag inte hur husen för en D50 ser ut, men på mitt hus så har jag en förstoring som jag sätter på sökaren eftersom den blir för lite under vatten när man har mask på sig. Tänk på att D50 sökare är mycket mindre än F90X.


Detta kostar ju mer såklart, mitt Ikelitehus, med en domeport (man har olika beroende på glugg) och en blixt med en lite längre arm med två leder och blixtkabel. Allt packat i en luft och vattentät väska gick på strax över 20 000 när jag köpte det för två år sedan. Jag har ingen aning om va det kostar idag. Men knalla in på närmsta dykcenter som kan dom hjälpa dig.

Greven


http://www.ikelite.com/

http://www.seaandsea.com/
 
Är också på jakt efter uv-hus till D50. Verkar lite kinkigt att lägga de enorma pengarna på ett dedikerat uv-hus för en amatör som mig själv.

Är det någon som har erfarenhet av en "påse" för systemkareror? Blir det mycket sämre bild ? Hittade några för 1500-2000:- på Cyberphoto. Är de något att ha?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.