Annons

Underskattade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
froslunda skrev:
Tycker att sportbilder är otroligt underskattat på Fotosidan. En del bilder av kanonkvalitet har 50 visningar medans någon halvnaken tjej på bild har 600 visningar efter en dag.

Givetvis en smaksak vad man gillar.

Det finns så bra sportbilder här, kolla bara denna 42 visningar! Aktuell bild med bästa kvalitet.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/742548.htm?set=lp

Gunnar
Jag har inte någon uppfattning om sportbilders grad av intresse, men den bild du länkat tycker inte jag var något särskilt. Den är skarp men i övrigt speglar den inget särskilt intressant. En bild som för mig snarare skulle göra sig i ett större bildreportage om ex klubben och dess spelare.
 
Håller med om att sportbilder är svårt att få kommentarer på, trots att de är bra.
Vet inte varför det är så faktiskt.. För sportintresse verkar ju finnas hos de flesta.. =S
Håller med dig om Hillgrens bilder också, de är kanon!

// Linda - hockeynörd ;)
 
Bra bilder över huvud taget försvinner på fotosidan i det stora flödet och i den uppdelning i pooler vi har t.ex. Man tittar i de pooler man själv har intresse av och i de kategorier man finner intressanta. Bilderna är ju inte uppdelade efter hur jag personligen ser en bra bild och därför missar jag säkerligen många guldkorn. Det finns massor av exempel där bilder som ses som bra av många välkända fotopersonligheter här på fotosidan helt kommer bort och inte får varken kommentarer eller visningar. Vad gör vi åt det problemet med 70 000 medlemmar med olika smaker och inriktningar? Bildväljaren har hjälpt något att hitta intressanta bilder och fotografer. Intreseavdelningar är en annan variant som kanske kommer? Men bra bilder riskerar ju att försvinna i mängden ändå? Ska vi kraftigt begränsa bildinflödet? Eller något annat sätt?
 
Graal skrev:
Bra bilder över huvud taget försvinner på fotosidan i det stora flödet och i den uppdelning i pooler vi har t.ex. Man tittar i de pooler man själv har intresse av och i de kategorier man finner intressanta. Bilderna är ju inte uppdelade efter hur jag personligen ser en bra bild och därför missar jag säkerligen många guldkorn. Det finns massor av exempel där bilder som ses som bra av många välkända fotopersonligheter här på fotosidan helt kommer bort och inte får varken kommentarer eller visningar. Vad gör vi åt det problemet med 70 000 medlemmar med olika smaker och inriktningar? Bildväljaren har hjälpt något att hitta intressanta bilder och fotografer. Intreseavdelningar är en annan variant som kanske kommer? Men bra bilder riskerar ju att försvinna i mängden ändå? Ska vi kraftigt begränsa bildinflödet? Eller något annat sätt?
Ta bort alla dåliga bilder! :)
Det är ju jättesvårt att hitta rätt väg.
Jag tror att det är viktigt att man får ladda upp många bilder, särskilt för nybörjare.
Det är ju ett sätt att kunna förbättra sig som fotograf att få komentarer.Tyvärr är det många kompis kommentarer utan värde.
Gunnar
 
För att bevisa mitt totala intresse över sport i allmänhet så kan jag då nämna att ignen bild du länkat till hittils tycker jag är bra. Tekniskt bra, ja visst :) men inget som fick mig att bli intresserad. Detta betyder inte att bilderna är dåliga, bara mitt oerhörda ointresse för sport generellt men framför allt på bilder. Det finns några få sporter jag gillar, Utförsåkning, F1 och motor över lag. Skulle någon lägga upp en F1 bild så skulle jag kanske titta, men jag skulle fortfarande inte vara särskilt intresserad... jag tycker helt enkelt inte sport gör sig på bild och det blir ganska tråkigt. Undantag, utförsåkning eller extremåkning.

ska jag vara ärlig så ser jag hellre husdjursbilder än fotbollsbilderna du länkade till eller hanbollsbilden... återigen påpekar jag att bilderna var inte alls dåliga på något sätt, bara enormt intesägande och tråkiga för mig.
 
Kalle_B skrev:
För att bevisa mitt totala intresse över sport i allmänhet så kan jag då nämna att ignen bild du länkat till hittils tycker jag är bra. Tekniskt bra, ja visst :) men inget som fick mig att bli intresserad. Detta betyder inte att bilderna är dåliga, bara mitt oerhörda ointresse för sport generellt men framför allt på bilder. Det finns några få sporter jag gillar, Utförsåkning, F1 och motor över lag. Skulle någon lägga upp en F1 bild så skulle jag kanske titta, men jag skulle fortfarande inte vara särskilt intresserad... jag tycker helt enkelt inte sport gör sig på bild och det blir ganska tråkigt. Undantag, utförsåkning eller extremåkning.

ska jag vara ärlig så ser jag hellre husdjursbilder än fotbollsbilderna du länkade till eller hanbollsbilden... återigen påpekar jag att bilderna var inte alls dåliga på något sätt, bara enormt intesägande och tråkiga för mig.
Vad tråkig du är! :)
Sportbilder är ju så mycket mer än all djur och macrobilder. Det händer något på bilden!
Gunnar
 
Nej tyvärr. Tycker att dessa bilder var supertråkiga. Och jag är sportnörd! Jag ser ofta toppbra sportbilder från OS och olika VM så det har inte med genren att göra.
//
Nina
 
jao.. jag såg också en del bra bilder från OS i Athen och senaste Fotbolls VM... faktiskt.. men jag är generellt urtråkig när det gäller vanlig sport... Fotboll är kanske det tråkigaste av allt...
 
Happy Horse skrev:
Nej tyvärr. Tycker att dessa bilder var supertråkiga. Och jag är sportnörd! Jag ser ofta toppbra sportbilder från OS och olika VM så det har inte med genren att göra.
//
Nina
OS och VM? Det är inte bara yrkesfotografer här..
Handbollsbilden måste du tycka är kul!http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/619839.htm?set=lp
Du har bild på en vägg, det tycker jag är tråkigt.
Men det är som sagt en smaksak.
Gunnar
 
Näe.. handbollsbilden var inte alls rolig... visst gillar man "kalsong-rycks-bus" kanske den var rolig, men det är ju ganska vanligt med "fula" tag oc hgrepp när det är lagsporter.... skulle du ta stillbilder av en hockeymatch så skulle man se massa fula saker.. eller en bandymatch, eller basket osv osv, men det gäller ju att få det på bild också, så därför säger jag igen att bilderna är inte dåliga på så sått, jag tycker bara inte det är roliga eller givande bilder för mig...
 
froslunda skrev:
OS och VM? Det är inte bara yrkesfotografer här..
Handbollsbilden måste du tycka är kul!http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/619839.htm?set=lp
Du har bild på en vägg, det tycker jag är tråkigt.
Men det är som sagt en smaksak.
Gunnar

Så bara för att det är en amatör som har plåtat så måste man klappa i händerna så ingen blir ledsen? Då är vi tillbaka i det där kommentarerna "Oj vad fin!" som inte utvecklar någon ett smack.
//
Nina
 
Altså man tycker att folk som gillar sport kan vara bra engagerade, det märkliga är bara att de som inte gillar sport lägger ner så mycket kraft på sin avsky.

I en fågeltråd skulle ingen komma på idéen att skriva, vist den är skarp men den säger ju mig inget.

Och kom igen man kan ju inte säga att Hillergrens bilder är tråkiga. Om man inte gillar sport så kan man åtminstonde uppskatta hantverket.

Och en "Oj, va fin" kommentar kan ju inte vara fel, visst inte så utveckalande men åtminstonde så får man reda på att någon har kollat och uppskattar bilden.

/Martin - inte speciellt sportintreserad men mycket fotointreserad....
 
jag skriver aldrig "oj, va fin" kommentarer just för att det utvecklar inget. Jag kommenterar heller aldrig bilder som inte på något sätt tilltalar mig eller där jag ser att jag kan tillföra något med en kommentar... således har jag aldrig kommenterat en fotbolslbild eller dyligt just för att det är vansinnigt tråkiga bilder... för mig. Finns andra som uppskattar dom bilderna och då kan ju dom skriva en kommentar.

Anledningen jag skrev i denna tråden var för att som en "representant" från dom som underskattar desas bilder få delge min syn på varför bilderna får så lite uppskattning. Inte för att klanka på bilderna. Jag vet inte heller om du syftade på mig eller Nina, bara vi två som uttalat oss negativt i ämnet, men se det istället som en possitiv respons från oss och en sporre att ta bättre bilder som akn intressera oss tråkmånsar :) Nina är ju tom sportintresserad tydligen så det ska väl kunna gå.

Angående rena fågelbilder med en sällsynt blåhinkad spetsfoting på en gren är inte heller särskilt eggande bilder, men som i alla fall så är det ju upp till fotografen att fotografera på sådant sätt att folk tilltalas. Alla kan fotografera en fotbollsspelare, men få en bild som tilltalar betraktaren, där ligger det svåra.
 
Det här har ju till 99% att göra med vad man är intresserad av för bilder, själv så är jag mycket sval inför både sportbilder & halvnakna tjejer, på bild alltså inte annars:)

Ang. sportbilder så tycker jag att dom måste tillföra nåt mer än en actionpryl, enbart action avbildat är inget för mig. Alla motiv kan tilltala mig om dom avbildas på ett sätt som tilltalar mig, gäller även sport antar jag... Kan dock inte säga att jag sett speciellt mycket av det, visa mig gärna nåt.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.