Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underskattade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst, jag tycker också att fotboll är en av de tråkigaste sporterna man kan kolla på. Dock gillar jag genren sportbilder. I bästa fall förmedlar en sportbild en stark känsla. Det tekniska är här mindre viktigt tycker jag. Man vill se den där ögonblicksbilden.

Jag tycker att denna bild är fullständigt klockren när det gäller just att fånga ett ögonblick.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/700662.htm?set=lp

Hoppas att även ni som delar min negativa syn på fotboll också instämmer om bildens kvalité.

Mvh

David
 
Senast ändrad:
Den var snygg!
Men jag tror att det där med att vi får dålig respons på våra sportbilder, beror helt enkelt på att samtliga medlemmar är olika.
Själv uppskattar jag sportbilder, men skulle aldrig ens komma på tanken att kommentera t ex en rostig bil i ett skogsparti.

// Linda
 
Den här diskussionen tangerar många andra trådar.

Det finns en del bilder att välja bland.
Aktuell statistik:

"Just nu...
72 125 medlemmar
415 270 bilder
86 426 album
1 486 757 kommentarer"

Mvh J O
 
Oj vad du tar i Kalle.
Om du inte gillar sport och actionbilder är det bara att låta bli. Handbollsbilden kan du väl inte gämföra med ishockey.Jag gillar den för att det är humor och tekniskt mycketbra genomfört.Hur kan du veta så mycket om skamgrepp i sporten när du är helt ointresserad av sport?
Sportfoto kräver bra mycket mer av fotografen både tekniskt och timing än det mesta av annat foto. Innomhus i dåligt ljus och snabba händelser är det mycket svårt att få till det.
Bara för det får du kolla på en till..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/620168.htm?set=lp

Gunnar
 
Kalle_B skrev:
.. eller en bandymatch, eller basket osv osv, men det gäller ju att få det på bild också, så därför säger jag igen att bilderna är inte dåliga på så sått, jag tycker bara inte det är roliga eller givande bilder för mig...

Alla tycker vi olika.

Kan du inte länka till eller berätta om hur du vill att en bra sportbild skall se ut?
Så vet vi vad du talar om.
 
froslunda skrev:
För att inte tala om denna, humor och action!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/619839.htm?set=lp

Synd att hon hade de osexiga cykelbyxorna under. Kanske hade det varit ett hundratal fler visningar annars.
Var det inte Lennart Johansson som sa att kortare byxor på kvinnliga fotbollsspelare så skulle fler titta. Tråkigt för kvinnliga idrottsutövare, men säkert sant.

Jag gillar sport, men tycker sällan att bilderna blir roliga. Varför kan jag inte riktigt säga. Kanske saknar de farten och stämningen som rörliga bilder ger.
 
Jag förstår att du vill pusha för sportbilder i almänhet. Men för mig som är ointresserad av nästan alla bollsporter så säger mig inte en fotbollsbild speciellt mycket. En bild blir dessutom inte bättre för att det var svårt för fotografen att ta den.

Blir en naturbild bättre av att jag har krälat omkring på en myr i tre dygn och blivit biten av myg och annat djävulskap? NEJ

Jag som betraktare kan sällan avgöra om en bild var svår och ta speciellt om det för mig är okända omständigheter. Därför kan jag inte betygsätta sättet som bilden har blivit tagen på. utan bara bilden i sig.
 
Walkerboh skrev:
Jag förstår att du vill pusha för sportbilder i almänhet. Men för mig som är ointresserad av nästan alla bollsporter så säger mig inte en fotbollsbild speciellt mycket. En bild blir dessutom inte bättre för att det var svårt för fotografen att ta den.

Blir en naturbild bättre av att jag har krälat omkring på en myr i tre dygn och blivit biten av myg och annat djävulskap? NEJ

Jag som betraktare kan sällan avgöra om en bild var svår och ta speciellt om det för mig är okända omständigheter. Därför kan jag inte betygsätta sättet som bilden har blivit tagen på. utan bara bilden i sig.

Klart att den inte blir bättre för att det är svårt...
Men vi som fotar förstår vad som är svårt och vad som är lätt.
Jag beundrar dom som får det svåra att verka lätt.
En skicklig yrkesfotograf är häftigt att se och kolla bilderna!
Det jag menar är att det är svårt att få till en bra actionbild trots att det inte finns mygg utan att motivet som är svårt.
Gunnar
 
jo jag förstår dig Gunnar och jag har all respekt för er sportfotografer, har ladrig hävdat att bilderna är tekniskt dåliga utan snarare så enormt tråkiga för oss andra i regel.

Detta bevisas ju av denna trådens existens. Man får lite kommentarer och besökare på en sportbild. Det finns då 2 anledningar till detta. Bilden är dålig genrellt eller bilden attraherar inte FS medlemmarna. Dessa två saker är ju egentligen ganska lika då en tråkig bild inte är bra fotograferad. Vi kan ta ett exempel på något som retar gallfeber på många medlemamr: husdjursbilder och vattendroppar från en kran.

Rent spontant untan någon typ av undersökning så vill jag påstå att 90% av alla husdjursbilder är tråkiga och fula, intet sägadne och enbart till för fotografens egna nöje. Men därmed kan man inte säga att alla husdjursbilder eller vattendroppsbilder är dåliga. Ibland ser man en riktig fullpoängare! Dessa får också mycket tittar och kommentarer. Så det ligger alltså på fotografens ansvar att utveckla sin teknik och kunskap runt sportfotografin.

Dom uteblivna besöken och kommentarerna borde ju vara en bra fingervisning för att dessa bilder måste utvecklas. Så det handlar nog inte om att bilderna underskattas utan dom håller nog inte en tillräckligt hög kvalitet för att locka folk. När jag pratar kvalitet menar jag inte teknisk kvalitet utan mer innehållsmässigt.
 
Underskattad litteratur, underskattad musik...underskattade meddelanden från en människa till någon annan. Det mesta vi har att säga, t.ex. om sport kan vara intressant. Men det krävs verklig skicklighet för att väcka intresset hon en som inte är insatt och har "vokabulären" för att ta till sig ämnet.

Carl Sagan, den nakne kocken, ABBA, ...det krävs genialitet för att öppna ögonen på de som inte kommit i kontakt med ämnet.

Jag har aldrig reflekterat över gener, DNA och allt vad det heter. Men jag började läsa "The gold bug variations" av Richard Powers, som verkligen kan väcka intresset, samtidigt som han ger mig en god roman.

Så Gunnar, ta utmaningen och visa oss vad som är det fängslande med sportbilder. Låt oss som inte är insatta få ta del av det som fascinerar. Ge av din själ, förklara och tjata. Till sist kanske vi förstår och blir fast.
 
Jag HAR tagit sportbilder trots min tråkiga inställning till sport.

På denna bilden är det en tjej från ett USA lag i Gothia Cup, flickor 15 år som spelar med rosa skor och uppkavlade ärmar för att medans hon spelar kunna få fin solbränna. Dom förlorade efter en synnerligen tråkig match mot Island med 0-1 Dock hade tjejerna klart störst hejaklack...
 

Bilagor

  • fotboll.jpg
    fotboll.jpg
    90.1 KB · Visningar: 361
Men ingen av bilderna är jag särskilt stolt över eftersom även jag tycker det är svårt att fotografera sport så att dom blir bra. Men det betyder inte att man ska uppskatta en tråkig bild mer... Man får tasig i kragen o göra bättre bilder om man vill ha uppskattning.. :) Själv bryr jag mig inte värst mycket om mina sportbilder är bra eller dåliga eftersom mitt intrese för sportbilder är lika varmt som en isvak...
 
solvargen skrev:
hahaha..den var bra...i kortärmat för att kunna få sig en solbränna samtidigt.
Mvh Thomas
Jo du..alla i "mitt" lag, flickor 13 hade uppkavlade ärmar för solbrännan i Gothia.
Vart efter matchen pågick åkte ärmarna ner och endast dom seriösa soldyrkarna orkade dra upp hela tiden.
Kolla vadmuskeln på denna tjej.
Gunnar
 

Bilagor

  • göteborg 0030030303.jpg
    göteborg 0030030303.jpg
    85.6 KB · Visningar: 335
Kalle_B skrev:
Jag HAR tagit sportbilder trots min tråkiga inställning till sport.

På denna bilden är det en tjej från ett USA lag i Gothia Cup, flickor 15 år som spelar med rosa skor och uppkavlade ärmar för att medans hon spelar kunna få fin solbränna. Dom förlorade efter en synnerligen tråkig match mot Island med 0-1 Dock hade tjejerna klart störst hejaklack...
Fan Kalle!
Du kan ju! det lät inte så. kul bild på tjejen med rosa dojor och uppkavlat.
Gunnar
 
Trodde faktiskt att det var ett skämt från Kalles sida först men inser nu att så är inte fallet.
Den kvinnliga fåfängan gör sig påmind redan i knappt tonårsålder.
Mvh Thomas
 
froslunda skrev:
Jag tycker den är kanon.
Kolla denna då,http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/736702.htm?set=lp både humor och bra sportbild!
Gunnar

Hej!

tycker att på flera "humor bilder" gör folk illa sig!

Är det roligt när man gör sig illa spelandes fotboll???

Då har vi HELT olika uppfatningar om vad som är humor!

Vad som kommer till sport bilder, så är dom OK, tittar aldrig på dom , fins iget intresse!

Men som sagt, alla har vi våra intressen!

ha en varm dag!


--J--
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.