Annons

Undersökning om EOS-kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Hajdarevic

Medlem
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med en skoluppgift där jag har fått i uppgift att göra en undersökning och sammanställa den. Resultatet av undersökningen kommer sedan att ligga till grund för en vidareutveckling av produkten.

Jag tänkte koncentrera mig på frågorna kring användandet av Canon EOS 400D samt andra liknande digitala systemkameror som 300D, 350D, 450D.

Du svarar på frågorna genom att kopiera de frågor nedan och därefter skriver ditt svar under frågorna. Försök gärna motivera dina svar! Om du inte orkar kopiera så svara på det sätt du tycker är bäst!

Frågorna lyder:

Är du hobbyfotograf eller professionell fotograf?

Fördelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?

Nackdelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?

Vad skulle du vilja ändra på?

Vad för tillbehör bör man köpa direkt efter man införskaffat sig någon av ovanstående nämnda kameror och varför?

Vad saknas på Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?

Vilket sorts objektiv bör man ha som standard?
 
hobbyfotograf

De är prisvärda och ger bra bilder.

De är på tok för små så om man har stora händer så är de extremt obekväma.

Ge dem större handgrepp

En blixt för den inbyggda förstör bara bilderna.

En ordentlig sökare

Ett 18-200
 
* Hobbyfotograf
* Fördelar: Mkt bra pris/prestanda. Användarvänliga. Betydligt större utvecklingsmöjligheter och mer skaparglädje än med kompaktkameror. Storlek (volymmässigt).
* Nackdelar: Storlek (att hålla i, speciellt med tyngre objektiv). För liten sökare.
* Ändra på: Greppet är obekvämt, behöver bli större. Större sökare.
* Tillbehör: Extern blixt.
* Saknas: Spotmätning.
* Standardobjektiv: Baserat på att man är en vanlig semester- och festfotograf: ljusstarkt normalobjektiv, t.ex. 17-50/2,8.

Lycka till med undersökningen //e
 
Är du hobbyfotograf eller professionell fotograf?
Hobby

Fördelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
Bildkvalitén

Nackdelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
Små å hålla i, liten sökaren.

Vad skulle du vilja ändra på?
Större och greppvänligare, sökaren. Samt vridbar skärm.

Vad för tillbehör bör man köpa direkt efter man införskaffat sig någon av ovanstående nämnda kameror och varför?

Objektiv. Annars 430EX/580EX samt det viktigaste, blixtsladd OC-E3...

Vad saknas på Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
Bättre sökare å grepp

Vilket sorts objektiv bör man ha som standard?
17-55 2.8 IS
 
Borde kanske hålla käften när jag inte har någon riktig information att komma med, men vill ändå påpeka anledningen till det.

Frågeställningen, där modellerna från 300D till 450D klumpas ihop i en grupp, anser jag gör hela undersökningen näst intill värdelös. Det är stor skillnad på vad som finns och vad som inte finns på en 300D jämfört med 450D. Ett exempel är anmärkningen om avsaknad av spotmätning. På 450D finns det, så den är inte relevant längre.

Som frågorna är ställda anser jag att bedömningsgrunden skulle begränsas till enbart senaste modellen, alltså 450D.
 
apersson850 skrev:
Borde kanske hålla käften när jag inte har någon riktig information att komma med, men vill ändå påpeka anledningen till det.

Frågeställningen, där modellerna från 300D till 450D klumpas ihop i en grupp, anser jag gör hela undersökningen näst intill värdelös. Det är stor skillnad på vad som finns och vad som inte finns på en 300D jämfört med 450D. Ett exempel är anmärkningen om avsaknad av spotmätning. På 450D finns det, så den är inte relevant längre.

Som frågorna är ställda anser jag att bedömningsgrunden skulle begränsas till enbart senaste modellen, alltså 450D.

Undersökningen är främst till de nyare modellerna 400D, 450D men själva användandet och modellerna i sig är väldigt lika därför jämför jag dessa. Sedan är det också för att de tillhör en grupp av kameror. Just 300D till 450D.

Jag tackar såklart för visat intresse och uppmärksamhet. Om du vill får du gärna svara på frågorna själv bäst det går.
 
Är du hobbyfotograf eller professionell fotograf?
Hobby

Fördelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
Billiga, bra bildkvalité

Nackdelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
Lite för plastiga i känslan, För liten sökare

Vad skulle du vilja ändra på?
Sökaren

Vad för tillbehör bör man köpa direkt efter man införskaffat sig någon av ovanstående nämnda kameror och varför? Bra blixt

Vad saknas på Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
Dubbel exponeringsmöjlighet (saknas på alla Canon digital kameror)

Vilket sorts objektiv bör man ha som standard?
18-100/2,8 IS
 
Är du hobbyfotograf eller professionell fotograf?
Hobby

Fördelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
Lätt, bra kvalité för priset. Tillgång till världens största utbud av kameror och optik.
Bra batteritid, snabb.

Nackdelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
Lite plastig.

Vad skulle du vilja ändra på?
Bättre kitobjektiv. Canon slutar sälja motljusskydd separat. Sänkt pris på batterigrepp och batterier.

Vad för tillbehör bör man köpa direkt efter man införskaffat sig någon av ovanstående nämnad kameror och varför?
Blixt, minneskort.

Vad saknas på Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?

Vilket sorts objektiv bör man ha som standard?

Sigma eller Tamrons 17-50/F2,8 eller canons 17-55/F2,8 IS
 
Är du hobbyfotograf eller professionell fotograf?
- Hobby

Fördelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
- Bra bildkvalitet, snabb hantering (ej 300D).

Nackdelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
- Dålig exponeringsmätning med blixt.
- Dåligt grepp (gäller 400D, 300D har bra grepp)

Vad skulle du vilja ändra på?
- Bättre exponeringsmätning.

Vad för tillbehör bör man köpa direkt efter man införskaffat sig någon av ovanstående nämnda kameror och varför?
- En extern blixt, för bättre inomhusbilder.

Vad saknas på Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
- Möjlighet att filma vore fint.

Vilket sorts objektiv bör man ha som standard?
- Standard objektivet 18-55IS verkar bra, om man har mer pengar är ett ljusstarkare Tamron 17-50/2.8 bättre, om man har mycket pengar ett Canon 17-55/2.8IS .
 
Är du hobbyfotograf eller professionell fotograf?
Hobbyfotograf som mest använt 300D yrkesmässigt.

Fördelar med Canon EOS 300D?
Priset, hyggligt låga brusnivåer, möjlighet att använda hela Canons sortiment av objektiv.

Nackdelar med Canon EOS 300D?
Liten sensor, liten sökare. Ljusmätningssystem som ändras beroende på exponeringsmetod (P, Av eller M) och som inte går att ändra. Ingen spotmätning.

Vad skulle du vilja ändra på?
Att det gick att ändra på ljusmätningen, exempelvis köra spotmätning i P-läget, eller evaluerande i M-läget.

Vad för tillbehör bör man köpa direkt efter man införskaffat sig någon av ovanstående nämnda kameror och varför?
Blixt, 580EX. Starkare blixt än den inbyggda, och möjlighet att "ljussätta" på ett kreativt och snyggt sätt.

Vad saknas på Canon EOS 300D?
Pc-kontakt.

Vilket sorts objektiv bör man ha som standard?
12 mm, eller motsvarande EF 20/2,8.
 
Mina svar gäller 450D.


Är du hobbyfotograf eller professionell fotograf?
-Hobbyfotograf

Fördelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
-Nätt, fin bildkvalitet, snabb, lättanvänd, bra batteritid.

Nackdelar med Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
-En aning plastig, men inget som stör.

Vad skulle du vilja ändra på?
-Bättre sökare. Den nuvarande är ljus och fin, men lite svår att använda med glasögon.

Vad för tillbehör bör man köpa direkt efter man införskaffat sig någon av ovanstående nämnda kameror och varför?
-Minneskort. Bildfilerna är stora och fyller snabbt ett kort.

Vad saknas på Canon EOS 300D, 350D, 400D, 450D?
-Kommer inte på något.

Vilket sorts objektiv bör man ha som standard?
-Det som passar ens fotograferingsstil, men ett vidvinkel är nästan ett måste.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.