Annons

underexponering utan blixt, 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog så, Erik!

Det är det Martin beskriver som jag också upplever ibland. Finns det fler? Skulle det gå att göra något åt (förutom kompensera ALLA foton), typ kalibrering eller liknande?
 
Martin1975 skrev:
Jag har inte fattat de där diagramen, så kan någon förklara hur en bra exponerad bild ser ut i diagrammet?

En bra exponerad bild har histogrammet utspritt över större delen av X axeln utan att "slå i kanterna". Hur den sedan är formad däremellan beror på vad du fotograferat, är det mycket ljusa ytor kommer det mesta att ligga till höger och vice versa. Om histogrammet slutar typ på halva vägen med alla staplar till vänster är bilden lågt exponerad och ligger allt till höger är den högt exponerad. Använd exponeringskompensationen i dom lägena.
 
Staplarna drar sig nästan alltid till vänster i diagrammet, alltså underexponerade om jag förstår dig rätt! Jag tycker själv inte att ljussituationerna i de fall jag känt att bilderna blivit underexponerade har varit så extrema. Jag får nog lägga lite mer tid på hur ljusmätaren mäter egentligen, men det tycks ju faktiskt vara fler som upplevt samma problem!
 
Här är ett exempel. Jag har inte använt exponeringslåset men har hade den röde (vad ´fasen heter den nu igen...) inställd på mitten och tycker att ansiktet upptar så stor del av bilden att större delen av ljusmätningen borde skett där, eller?
 
Jag tycker inte att jag ser något större fel på bilden.

Kom ihåg att 300D inte har spotmätning. Vilken exponeringsmätningsmetod som används beror på valt program (men jag minns inte vilket program som väljer vad).


--jalle

Martin1975 skrev:
Här är ett exempel. Jag har inte använt exponeringslåset men har hade den röde (vad ´fasen heter den nu igen...) inställd på mitten och tycker att ansiktet upptar så stor del av bilden att större delen av ljusmätningen borde skett där, eller?
 
det viktiga rätt

Martin1975 skrev:
Här är ett exempel. Jag har inte använt exponeringslåset men har hade den röde (vad ´fasen heter den nu igen...) inställd på mitten och tycker att ansiktet upptar så stor del av bilden att större delen av ljusmätningen borde skett där, eller?
Tja Martin !
Utmärkt bild. Bakgrunden ser lite underexponerad ut men det gör inget för det viktiga (ansiktet) är bra. Kameror i allmänhet har lite svårt med kontraster så man brukar få prioritera. Bakgrunden är dessutom ur fokus, har det någon betydelse ?
En komentar på trådrubriken : Jag tycker min 300d överexponerar med blixt, löst det med manuell exponering.
mvh Erik !
 
Nja, jag tycker dock att den är lite underexponerad, quickfiaxde den lite och det blev så här... Det speglar bättre hur det såg ut! Får nog börja använda exponeringslåset mycket mera, ljusmätaren mäter nog på en mycket större yta än vad jag är van vid från min gamla kamera!
 

Bilagor

  • img_0493_edited_small.jpg
    img_0493_edited_small.jpg
    48.3 KB · Visningar: 113
Fan, kom förresten på att det kan ju även vara min bildskärm... men samtidigt vill ju quickfixen i Photoshop Elements fixa till den så här pass mycket så det kan ju knappast vara bara min skärm...
 
Jag gissar att du har använt en evaluerande ljusmätning. Om du hade använt en centrumvägd hade du nog uppnått önskat resultat.
 
Erik,

Jag har kollat upp nu i användarmanualen att man bara får centrumvägd ljusmätning i M-läget och inte, som jag trodde, om du låser fokuseringspunkt (den röde). Jag ska testa om det blir bättre om jag kör i M-läget och inte i Av-som jag tidigare mest gjort!
 
JalleS skrev:
Inte för att jag är någon superexpert, men inte tycker jag att bilden ser underexponerad ut. I och för sig så kan ju starkt ljus lura automatiken och ge en underexponerad bild, men...

Varför tycker du att den ser underexponerad ut.


--jalle

Kameran mäter infallande ljus och utgår från att medelvärdet är 18%. Prova tt belys ett vitt papper med valfri ljusstyrka fotografera detta. Gör sedan om processen med ett svart papper. Jag kan sätta en peng på att du får så gott som identiska resultat. Något att fundera på varför det blir så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.