Annons

Underexponering med 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

caman399

Aktiv medlem
Hej,

Undrar om någon kan förklara varför alla bilder tagna på "auto" med en 30D blir underexponerade? Helst av allt vill kameran använda den inbyggda blixten, även på ganske ljusa utomhusbilder.

Oftast använder jag "Manuell", men ibland vill man ju snabbt kunna ta upp kameran och fota ett flyktigt objekt...


camilla
 
Använd P om du inte vill ställa in något själv. Då slipper du blixten. Gröna AUTO-läget är för nybörjare som inte vill lära sig grunderna.

Blir bilderna underexponerade? Mät ljuset på det du tycker är viktigast att få rätt exponerat. Använd sedan exponeringslås.

Tänk på att en kamera aldrig kan registrera en bild med samma exponeringsomfång som det mänskliga seendet.
 
Bo Ignell (Slowfinger) skrev:
Använd P om du inte vill ställa in något själv. Då slipper du blixten. Gröna AUTO-läget är för nybörjare som inte vill lära sig grunderna.



Anser inte att du har rätt när du skriver att det är till för Amatörer. AUTO-läget kan vara mycket användbart om det kommer något plötsligt som man ska fota!

P-läget kan vara bra på sitt sätt, fasst ändå måste man ställa in ISO, gör man inte det kan det bli jobbigt. så om du ska ta ett "snapshot" så anser jag att Auto-läget är bäst.
Tycker att det är lite konstigt at den underexponerar däremot, kolla dina inställningar i menyn osv.
 
Får också underexponerade bilder ibland med min 30D, det irriterande är att jag då har använt Tv så kameran har valt bländare och valt 7,1 (Max är 5,6). Det är inte alltid det blir så här utan bara ibland men det är jobbigt ändå...

Kram julia
 
Digitala system brukar ofta eponera lite åt ena eller andra hållet. De flesta föredrar ju lite undereponering än utfrätta högdagrar så det är väl det tillverkaren har gått på. Jag tycker ändå att 30D klarar av många knepiga situationer! Jag har aldrig fåt en bild där det är mycket att justera, visst städa upp lite o ljusa upp men så rä det alltid.

Har jag längre tid på mig att ta en bild så kollar jag naturligtvis på histogramet!
 
Alla lägen ger samma exponering, såvida samma ljusmätningsmetod används förstås & att man vet vad man håller på med så att inget ändläge uppnås (tänker mest då på bländaren). Därför så blir det inga skillnader oberoende av Tv, Av, P eller grön fyrkant. Vid M blir det också likadant, såvida man följer ljusmätarens rekomendationer alltså...

Jag tycker mig märka att många tror att man ska bli kvitt exponeringsproblem genom att välja rätt program, så är det som sagt var inte utan det enda botemedlet är att kompensera ljusmätarens oförmåga. Som någon skrev så är histogrammet suveränt men om man inte hinner ta en testbild så är det erfarenhet som gäller.

//Larsa
 
LIMIT skrev:
Bo Ignell (Slowfinger) skrev:
Använd P om du inte vill ställa in något själv. Då slipper du blixten. Gröna AUTO-läget är för nybörjare som inte vill lära sig grunderna.



Anser inte att du har rätt när du skriver att det är till för Amatörer. AUTO-läget kan vara mycket användbart om det kommer något plötsligt som man ska fota!

Nä, det skrev jag inte heller. Jag skrev nybörjare. Men ok då, det kanske kan vara användbart, men då funkar ju P lika bra. För vem vill att blixten ska gå av utan att man vet när? Det känns väldigt mycket kompaktkamera över gröna auto-läget.
 
Slowfinger skrev:
För vem vill att blixten ska gå av utan att man vet när?
Det är väl det som är pestigast med Canons gröna ruta & som gör det till ett "nybörjarläge" som alltid har varit inaktuellt för mig då jag använde Canon.

//Larsa
 
Bo Ignell (Slowfinger) skrev:
Nä, det skrev jag inte heller. Jag skrev nybörjare. Men ok då, det kanske kan vara användbart, men då funkar ju P lika bra. För vem vill att blixten ska gå av utan att man vet när? Det känns väldigt mycket kompaktkamera över gröna auto-läget.


Oj, ursäkta jag mena nybörjare.
Om man Kör Läget P ska man vara medveten om att man kan behöva ställa om ISO-talet. kör man Gröna läget så måste man också vara medveten om att blixten kommer flyga upp om det är dålig ljusförhållande. Och om blixten nu skulle flyga upp så sker det för en anledning, för att kameran anser att det är dåligt med ljus, eller att kameran inte ställer om ISO-talet rätt, eller för att kameran anser att det kommer bli en för lång slutar-tid som kan orsaka skakningoskärpa. Ja visst, men den är inte med i kameran för att den ska se rolig ut heller, alla inställningar har sina negativa och positiva sidor, men i ett snapshot anser jag denna görna AUTO läget och som du säger P är bäst! Ju mindre man blir tvungen att ställa in vid ett snapshot , ju större chans blir det att du fpår en bättre exponering anser jag.
Och man behöver inte vara nybörjare för att använda AUTO-läget vet många som alltid går med Auto-läget på för säkerhets skull om något skulle dyka upp! :D
 
.Z. skrev:
Det är väl det som är pestigast med Canons gröna ruta & som gör det till ett "nybörjarläge" som alltid har varit inaktuellt för mig då jag använde Canon.

För mig är den mest irriterande och begränsande egenskapen att Canon har bestämt JPEG large/fine är exakt vad alla vill ha. Grön fyrkant och RAW går inte.

[EDIT]
Inget av ikonlägena tillåter RAW. Skräp.
[/EDIT]

/Anders
 
Senast ändrad:
Nej, ärligt talat tycker jag att "gröna läget" och motivprogrammen skämmer ut en kamera som ska vara "semipro" (den kan få finnas på 350D) - gör som Nikon istället på D200 - använd den väljaren till bättre grejer. Suveränt! Även 5D har gjort en vettigare disponering av den väljaren...

Ursäkta om jag är en dryg snobb....
 
Jag får lätt underexponering vid moln, mjukt ljus, med min 30d.Jag har provat kompensera, men jag vet inte om jag gör fel. I vissa artiklar och fotoböcker står det "mät mot himlen" eller "mät mot förgrunden", betyder det då att man ska kompensera efter dem då? eller är det någon annan inställning... ? Vad är det bästa man kan göra om man blir tvungen att fotografera mitt på dagen runt 11, 12 för ljusets del? (fotograferar hästhoppning) Var bör man stå i förhållande till ljuset om det är molningt ute eller regnar?
 
Om du fotograferar med matrismätningen så undviker kamerorna ofta att bränna ut högdagrarna (det ljusaste i motivet) eftersom utbrända partier saknar information och därför inte kan räddas i efterbehandlingen.

Gör så att du använder dig av exponeringskompensation om det inte gör något med utbrända partier i bilden. Eller också mäter du på det som du tycker är viktigast att få rätt exponerat i bilden som sagt.

Annars får du använda lassoverktyget i Photoshop och ljusa upp de partier i efterbehandlingen.

Jag tycker att du ska börja prenumerera på någon fototidning eller låna en bra grundbok på biblioteket, till exempel Göran Segeholms utmärkta "Fånga bilden". Där kan du läsa massor om de här sakerna. Det finns även många bra artiklar här på Fotosidan. Titta under "Artiklar" och välj "Fotoskola".

Här har du till exempel en artikel om ljusmätning:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3689.htm
 
tack för alla svar.

Som sagt, jag använder ju helst manuell inställning, men ibland är det bra att kunna ta ett foto snabbt..

Men den underexponerar på ALLA foton jag prövar på "grön" inställning och den vill gärna använda blixten även i ljusa förhållanden, vilket är otroligt irriterande...jaja, får nog läsa på lite om kameran och ljusmätning...
 
Du kanske kan visa ett exempel på vad du menar med underexponerad bild i AUTO-läget. Är den obeskuren är det ganska lätt att säga varför den blev underexponerad.
 
de tycker jag låter konstigt har iofs aldrig använt gröna läget men i Av som jag använder mäst
tycker jag att den i bland överexponerar så
ja har exponeringskompistion på minus 1/3
förr att inte få utfrätta högdagarna.
Du kan oxå använda P-läge som är samma som gröna läget pluss att det går att öka eller minska på exponeringen.
 
Går det inte att justera mätaren på Canons kameror ?

Min Nikon underexponerar i Matrixläget så mycket som -0.7, det är tydligen ett medvetet val av Nikon har jag läst så man inte skall bränna högdagrarna så lätt.

Men jag är inte så lättlurad så jag har justerat upp min matrixmätare +0.7, det kan jag göra i menyn på min kamera, sen har jag även justerat upp centrum och spotmätningen +0.3.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.