Annons

Underexponerat i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Knas79

Aktiv medlem
Hej,

Jag fick prova Lightroom 3 häromdagen och jämfört med view NX t.ex. så blir alla bilder som importerats in i LR underexponerade. Dom är ljusare i thumbnails och när dom "lästs in" så blir dom mörka, mycket mörkare än i övrig mjukvara som jag använt mig av. Finns det någon logisk förklaring till detta eller är det skit bakom spakarna?

Tack på förhand

Jag antar att det är RAW-filer?

Lightroom lägger ju på default värden för black, brightness osv. Likaså en "profile" (under Camera Calibration). Alla dessa påverkar ju hur bilden visas och sannolikt är de annorlunda än de programvaror du jobbat med tidigare.

För egen del (Canon kameror) tycker jag också att de flesta bilder är åt det mörka hållet men jag tillskriver det mera kamerans exponering än LR.

Hej,

Jag fick prova Lightroom 3 häromdagen och jämfört med view NX t.ex. så blir alla bilder som importerats in i LR underexponerade. Dom är ljusare i thumbnails och när dom "lästs in" så blir dom mörka, mycket mörkare än i övrig mjukvara som jag använt mig av. Finns det någon logisk förklaring till detta eller är det skit bakom spakarna?

Tack på förhand

Det du ser och upplever som ljusare är en förhandsvisningsbild som finns i RAW-filen. Det du sedan ser är RAW-bilden med de förinställningar som Lightroom lägger på din bild. Du kan ändra det genom att skapa ett "preset" som gör bilderna ljusare och som du använder i samband med import.

Sedan vet jag inte hur pass kalibrerat ditt system är. Kanske du ser bilderna lite väl mörkt på din skärm?

Klart att det är så, det borde jag ha fattat. Skärmen är inte kalibrerad och preset under kamera kalibration är adobe standard i nuläget.

Någon som vet var man får tag i en preset för en D90 förresten?

Hur menar du?

Ett preset är inte detsamma som det som i Lightroom kallas "Camera calibration".

Skillnaden är enkel:

Ett preset är ett eller flera värden du ställt in i "Develop module" och som du enkelt vill lägga till på andra bilder.

"Camera calibration" simulerar olika förinställningar i din kamera. Lightroom känner automatiskt av med vilken kamera bilden tagits, och de val du ser förutom ACR och Adobe de inställningar som finns till aktuell kamera, i ditt fall Nikon D90.

Lite begreppsförvirring där, menade som du beskriver camera calibration inställningarna.

Tack för förklaringen!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto