ANNONS
Annons

Underbara bilder utan den senaste tekniken

Produkter
(logga in för att koppla)
Fläsk-Tarzan skrev:
I filmasken fanns ett papper med en sol , moln, några moln eller regn som visade på vilka tider och bländare man kunde använda. På farsans gamla kamera fanns ingen ljusmätare så jag gick efter pappret när jag lånade den. Då var jag 12 år gammal. 1960 .

Jo , jag kom på det.
Jag har själv aldrig använd den metoden, men jag antar att man med träning kan öva upp sin egna inbyggda ljusmätare och se vilken exponering som krävs för olika motiv och förhållanden.

/Thomas

jtkarlsson skrev:
Hur fotograferar man utan att mäta ljuset?
Kanske lång erfarenhet hjälper, men klarar man sig verkligen utan?

Man ser i sökaren hur bilden kommer att se ut när man ändrar bländare och/eller tid ;-)

Fredrik Calabrese skrev:
CD kvalitet räcker för 99% av befolkningen. Mycket pop/rock musik är dock väldigt hårt komprimerat i mastringen för att låta högst i radion.

T o m MP-3 verkar duga åt många. Jeesus... min senaste mobil kan spela tocket och det låter vedervärdigt. Som lök på laxen kan man köpa en sladd för att ansluta telefonen till sin ljudanläggning när man kommer hem *asg*. I den jämförelsen låter CD utomordentligt bra.

Min gamla vinylsvarv står tyst efter senaste flytten. Har inget bra ställe att placera luftpumpen på, så om nån vill ha en luftlagrad skivspelare till bra pris, hör av er ;-)

jtkarlsson skrev:
Hur fotograferar man utan att mäta ljuset?
Kanske lång erfarenhet hjälper, men klarar man sig verkligen utan?

/Thomas

Bra fråga!!?? ;)

Jag fotograferade med min Leica M2/M3:a på 60 och 70-talet utan mätare.... ;)

/B

Ps. Berätta det inte nu för nå'n bara..!!

OK, jag förstår att man kan exponera utan mätare, men då måste man väl vara ganska rutinerad.
Eller kan alla ni bara titta på ett motiv och direkt säga "Aha, det där blir f/8 och 1/100"?
Allt annat, t.ex titta på LCD displayen och bedöma exponering? eller titta på histogrammet efteråt, räknar jag som att mäta ljuset.

Det jag hakade upp mig på och fortfarande inte har fått förklarat, var diskussionen om lös mätare. Vad är det för skillnad??

/Thomas

Om man i en lös mätare stoppar in matrixmätning, spotmätning, centrumvägd mätning med möjlighet att styra hur stor procent av bilden som mäts o.s.v så blir det ingen skillnad mot moderna hus, men det jag avsåg var en "basic" mätare.

Arleklint skrev:
Om man i en lös mätare stoppar in matrixmätning, spotmätning, centrumvägd mätning med möjlighet att styra hur stor procent av bilden som mäts o.s.v så blir det ingen skillnad mot moderna hus, men det jag avsåg var en "basic" mätare.

OK.
Har aldrig använt en lös mätare, så jag vet inte hur en "bisic" mätare fungerar.
Jag uppfattade det som att du menade att en ljusmätare i kameran är överflödig, då det är fotografen som gör bilden. När du senare pratade om lös mätare, förstog jag inte riktigt vad det skulle göra för skillnad.

Hur mäter en "basic" mätare som du pratar om?

/Thomas

jtkarlsson skrev:
OK.
Hur mäter en "basic" mätare som du pratar om?
/Thomas
På 70talet var det bra om man hade en kamera med centrumvägd mätning, på 80talet hade en del punktmätning.
Lös mätare var nog vanligast på 60talet och då fanns nog inte punktmätning på dom lösa, men det gick att mäta både reflekterande och infallande ljus dessutom var det för den tiden ett stort mätomfång på dom.
Infallande ljus kan man inte mäta med någon kamera vad jag vet.

Mätning av infallande ljus vet jag inte mycket om, men det låter fortfarande som ett hjälpmedel.

Strunt samma, det spelar inte så stor roll.

Själv spotmäter jag oftast i ljusaste del jag vill ha teckning i och kompenserar. Detta för att få ut det mesta ur kameran.
Jag vill själv ha kontroll och inte låta kameran bestämma allt vid exponeringen.

Är det bråttom brukar jag lita på kamerans flerfältsmätning, med ev. kompensation.

/Thomas

jtkarlsson skrev:
Mätning av infallande ljus vet jag inte mycket om, men det låter fortfarande som ett hjälpmedel.

Strunt samma, det spelar inte så stor roll.
/Thomas
Infallande ljus kan man mäta med gråkort och kamera oxå. Infallande ljusmätning mäter hur ljust det är medans kamerans mätare mäter reflektionen.

Det går alldeles utmärkt att exponera bra mha "Sunny 16 rules". (Vet inte vad det heter på svenska)

Alla bilder jag tagit med Kodak Retinan, som jag länkade till tidigare denna tråd, är exponerade endast med hjälp av uppskattning av ljuset.

Jag skall väl akta mej för att slå mej själv på bröstet men inte ett kort på första rullen blev felexponerat. Det var lika kul som förvånande.

Naturligtvis var förutsättningarna hyggliga och ingen av ljussituationerna särskilt utmanande men ändå. Det fungerar. Sunny 16 rules är i princip de bildförklaringar som man satte inuti filmförpackningen förr. Det finns väl beskrivet på nätet.

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar