Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ultrateleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Nja, den största kolibrin (Patagona gigas) är faktiskt större än en talgoxe. Över 20 cm lång.

men sen finns det väl fruktansvärt små kolibrier också? det är kanske dom han syftar på. man kanske inte alltid vill fota den största av saker:p
 
Joel Höglund skrev:
Varför ska folk inte få välja objektiv anpassade till en viss typ av fotografering? Med den där inställningen kan vi alla ha ett enda objektiv. Det handlar bara om att anpassa sig eller?

Naturligtvis, Jacob ska såklart välja det tele som passar honom bäst och Fotosidans forum är den perfekta platsen att få tips och råd.

Mitt inlägg var en OT-reaktion på att någon antydde att han lika gärna kan lägga av med fågelfoto om han inte har råd med annat än ett 70-300. Sånt prylfixerat trams är föga kreativt eller hjälpsamt, och framförallt inte sant.

Per
 
Jag tycker att TS ska låna ett objektiv några dagar under våren och försöka fota fågel. Har man inte testat, så vet man inte vad man letar efter. Så är det med allt.

Personligen tror jag att det krävs minst 400/5.6L för att få bra fågelbilder, exempelvis sådana som Omar Brännström tar. Man kan säkert fota fågel med fisheye, det är bara att tejpa fast en brödbid på motljusskyddet och invänta en måsattack, men det är nog inte det som trådstartaren efterfrågar. Eller?

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/birds
 
marooned skrev:
Personligen tror jag att det krävs minst 400/5.6L för att få bra fågelbilder, exempelvis sådana som Omar Brännström tar.
Personligen tror jag nog att Omar skulle ta bättre fågelbilder än t ex jag även om han hade ett kitobjektiv och jag en 500/4. Han är helt enkelt en j*vligt duktig fågelfotograf.
 
Skicklighet kan inte kompensera allt. Man måste skilja på de ornitologiska kunskaperna och de fotografiska. Han skulle troligtvis hitta 100ggr fler fåglar på fotoavstånd (med 500mm) än medelsvensson, men det hjälper inte om man har ett 18-55.
 
Varför inte kolla in Pentax Faj 75-300/4.5-5,8. Den har jag och är riktigt nöjd. Mycket skärpa för 1364 spänn hos cyber. Inte världens bästa mekanik, men väldigt priskvärt, tycker jag.
 
Varför inte gå på nåt rejält från början?
Här har vi ett 1600mm tele för runt 1500kr.
http://cgi.ebay.com/420-1600mm-Lens...ryZ48558QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

;).

För att vara lite allvarlig så måste jag säga att jag trvs rätt bra med 55-200mm kitobjektivet.
Visst, det är inte ljusstarkaste och skarpaste objektivet. Men för mig som nybörjare duger det gott. Fortfarande jag själv som sätter begränsingarna i bilderna.

Fast vid många tillfällen vill man gärna ha 100mm till, men för pengarna där mellan så håller jag nog kvar mitt så länge =)

Mvh Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.