Annons

Ultraljud från 17-40?

Produkter
(logga in för att koppla)

wiggin

Aktiv medlem
Har tidigare provat en kompis EF 17-40/f4 och upptäckte att varje gång den fokuserade så gav den ifrån sig ett lågfrekvent ljud(ultrasonic kanske?) Skall det verkligen vara så att man ska höra ljudet? Har aldrig tidigare hört det på Canon USM objektiv(har iofs inte testat så många?)
 
Ultraljud är ju per definition högfrekvent. Är det lågfrekvent är det infraljud.

Namnet USM kommer från att motorn arbetar med en vågrörelse i statorn där resonansfrekvensen är 30000Hz. Statorn som är ett piezoelektrisk element greppar rotorn för att röra den. Därav namnet då den frekvensen är i intervallet av ultraljud.

Och nej, just den frekvensen är inte hörbar, men då det är en hel del mekanik inbladat så kan det vara en resonans i den tub som håller linserna eller i någon annan den av objektivet.
 
Okej, exakt vad för ljud man hör är svårt att säga, och det hända att jag blandat ihop dem. Men vid varje fokusering hörs ett pipande ljud. Väldigt lågt men det hörs. Men det verkar inte som alla hör det däremot, kanske jag som har extra bra hörsel ;)

Men någon 17-40 ägare som själv har hört att den ger ifrån sig ett pipande ljud när den fokuserar?

Skall det vara så, eller kan man få det åtgärdat?
 
Piper tycker jag inte man kan beskriva det som, ett svagt väsande skulle jag snarare säga.

Angående ultraljudet kan man säga att det effektivt till att skrämma vissa katter som verkar känsliga för det. Ett försök att fota päronens katt som låg i knät med mitt 17-40 resulterade i en rivstart som gjorde en ferrari avundsjuk med mina lår som racebana, inget man gör om direkt.

Att tänka på med foto och USM...

// Mats
 
myrslok skrev:
Angående ultraljudet kan man säga att det effektivt till att skrämma vissa katter som verkar känsliga för det. Ett försök att fota päronens katt som låg i knät med mitt 17-40 resulterade i en rivstart som gjorde en ferrari avundsjuk med mina lår som racebana, inget man gör om direkt.

Att tänka på med foto och USM...

// Mats

Det är ju inte så konstigt... om man trycker upp en vidvinkel i fejset..Kattor är så känsliga ;)

Ps. Mitt 17-40 låter inget..
 

Bilagor

  • e&l.jpg
    e&l.jpg
    41.2 KB · Visningar: 437
Nä, mitt 17-40 låter ingenting, däremot andra objektiv som jag har låter en del, men just 17-40 är oerhört tyst. Jag har ett 50mm/1,8 II som definivt inte är tyst, det låter som en vettskrämd katt! :)

//Benny
 
Tänker beställa en 20D nu i dagarna och det ska definitivt sitta ett 17-40 på!
Grymt häftig bild Jesper!!
 
mitt 17-40 piper också

Om det är tyst i omgivningen hör jag också ett lågt pipande från mitt 17-40.

Jag ska prova att fotografera en katt nån gång och se hur den reagerar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.