Annons

"Ultra II" eller "Ultra II 60x"?

Produkter
(logga in för att koppla)

joelsvante

Medlem
(har en panasonic fz50)
Tänkte köpa ett minneskort imorgon eller så..
och valet står mellan:
*SanDisk Ultra II (60x) 529:- läs och skrivhast 9/10
*SanDisk Ultra II 440:- läs o skrivhast 9/10

skillnaden är 90 kronor, och den första alternativet har "hastigheten" 60x..
(hur mycket snabbare är det, jämfört med det andra alternativet?)


ska man satsa på alternativ 1 eller 2?

Tack på förhand, vänliga hälsningar / Joel


EDIT: en till fråga.
- Någon som vet vilken hastighet panasonic lumix fz50 skriver till minneskortet?
 
joelsvante skrev:
(har en panasonic fz50)
Tänkte köpa ett minneskort imorgon eller så..
och valet står mellan:
*SanDisk Ultra II (60x) 529:- läs och skrivhast 9/10
*SanDisk Ultra II 440:- läs o skrivhast 9/10

skillnaden är 90 kronor, och den första alternativet har "hastigheten" 60x..
(hur mycket snabbare är det, jämfört med det andra alternativet?)


ska man satsa på alternativ 1 eller 2?

Tack på förhand, vänliga hälsningar / Joel


EDIT: en till fråga.
- Någon som vet vilken hastighet panasonic lumix fz50 skriver till minneskortet?

Var har du hittat att det är nån skillnad mellan korten?

Sandisks Ultra II är Ultra II, det finns inte olika modeller av just detta.

Du klarar dig lätt med Ultra II till den kameran. Men tänk på att du får ett 2gb Ultra II för 279kr här
 
OJ, jag angav inte att jag ska köpa ett 4gigabytes SDHC *får be om ursäkt!*

(jag må va helt bakom flötet när det gäller minneskort, men är det något jag är bra på här i livet, så är det att leta priser på pricerunner! xD ;D)

men tack för hjälpen! och snällt att du ville hjälpa mig med priset också! =) (även om jag slarvade och inte skrev ut vilket typ av minneskort jag skulle ha :p)
TACK! :)
 
joelsvante skrev:
OJ, jag angav inte att jag ska köpa ett 4gigabytes SDHC *får be om ursäkt!*

(jag må va helt bakom flötet när det gäller minneskort, men är det något jag är bra på här i livet, så är det att leta priser på pricerunner! xD ;D)

men tack för hjälpen! och snällt att du ville hjälpa mig med priset också! =) (även om jag slarvade och inte skrev ut vilket typ av minneskort jag skulle ha :p)
TACK! :)

Vad är SDHC undrar då jag? Du skrev ju att du skulle köpa ett Sandisk Ultra II?!
 
Secure Digital High Capacity.
större kapacitet på kortet, du kan ha 4 o 8 Gb.. (man satsar på ett 32Gbskort i framtiden =))
 
joelsvante skrev:
Secure Digital High Capacity.
större kapacitet på kortet, du kan ha 4 o 8 Gb.. (man satsar på ett 32Gbskort i framtiden =))

Synnerligen onödig term kan jag tycka. Vad skall man då kalla 32gb korten? SDEHC (Secure Digital Extreme High Capacity)?
 
mange78 skrev:
Synnerligen onödig term kan jag tycka.
Varför då? Det är ju viktigt att markera att det är just ett SDHC-kort så att de som har kameror som bara har stöd för gamla sorten SD inte köper dylika av misstag.
Det är alltså inte en markering av det är ett stort kort utan att det är en utökad variant av standarden (som råkar möjliggöra större kort).

32GB-korten inom SD-familjen kommer förmodligen också att vara just SDHC.
 
fhe skrev:
Varför då? Det är ju viktigt att markera att det är just ett SDHC-kort så att de som har kameror som bara har stöd för gamla sorten SD inte köper dylika av misstag.
Det är alltså inte en markering av det är ett stort kort utan att det är en utökad variant av standarden (som råkar möjliggöra större kort).

32GB-korten inom SD-familjen kommer förmodligen också att vara just SDHC.

Ok, då är det ju en annan femma. Kör själv med CF så därav okunskapen. Tackar för upplysningen!
 
mange78 skrev:
Synnerligen onödig term kan jag tycka. Vad skall man då kalla 32gb korten? SDEHC (Secure Digital Extreme High Capacity)?

varför skulle tremen vara onödig? man vill ju bara tyda på att det finns kort med höra kapacitet..
och döpa dom till SD skulle inte funka! -för vissa kortläsare klarar SD men inte SDHC! ^^



och det där med SDEHC var ju bara dumt!
finns ju SDHC kort nu, Sandisk har tex Ultra II och Extreme III på BÅDA sina SDHC-kort (4 och 8 gig)
inte heter dom SDUHC och SDEHC inte! ^^

nee - dom lär väll kalla 32orna för SDHC 32Gb extreme III eller nått bara!!
 
Citat från http://www.letsgodigital.org/se/camera/review/118/page_1.html

Panasonic är medlem av SD- konsortiet och tillverkar också själv minneskort. Då är det inte heller konstigt att Panasonic FZ50 förutom användningen av standard Secure Digital kort också stödjer det nya SD platform av SDHC (Secure Digital High Capacity) minneskortet. Båda kort har samma mått men SDHC kortet finns att få från 4GB och skall växa till 32GB. För tillfället finns det tre snabbheter för SD korten och två snabbheter för SDHC korten. Med Panasonic Lumix DMC-FZ50 kan du välja mellan två världar.

Frågan hur vill du använda din kamera. 2-4 Gb räcker långt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.