Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ultimata bröllops utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom igen, va lite seriösa nu. Ja frågade vad är den ultimata utrustningen och inget annat.

Mera förslag, hur ser din ultimata bröllops paket ut?

För mig som använder en 7D så har jag redan tillräckligt bra ultimat utrustning.

17-55/2.8
70-200/2.8
50/1.4
85/1.4

Beror ju helt på hur kreativ man vill vara med ringbilderna och vilken stil man har. Med andra ord kan det vara en helt nödvändig glugg - om än med ett snävt användningsområde.
Jo, men visa mig bildex där man måste ha ett makroobjektiv istället för en normalzoom.

Ringarna kan man väl fota dagen innan eller dagen efter !!!!

Att Ni vill ta med två hus, är det i fall det ena skulle paja eller för att kunna köra med 2 olika objektiv 'samtidigt' eller både och ?

Kanske att för yrkesfootgrafer så är tid pengar och köra 20 mil bara för att fotografera ringar är.... ja dumt.
Dubbla hus har man ifall ena går sönder samt slipper byta mellan normal och tele och därmed inte missa något tillfälle.

/Stefan

Ringarna kan man väl fota dagen innan eller dagen efter !!!!

Att Ni vill ta med två hus, är det i fall det ena skulle paja eller för att kunna köra med 2 olika objektiv 'samtidigt' eller både och ?

Väldigt bekvämt med 70-200 på ett hus och 24-70 eller 24-70 på det andra. Ibland byter jag dock ut 70-200 mot 85/1,4. Allt beror på hur det ser ut i lokalen.

Många situationer (bilder) går det att planera inför. Tex det tradiotinella fotot men många bildmöjligheter dyker upp rätt snabbt. Du hinner inte fånga dessa om du först skall trassla med att byta glugg...

Det som verkar vara favorit är:

FF hus
24-70
70-200
85
50

mer än så behöver man nog inte eller?

5D Mark II
24-70 2,8
70-200 2,8 II IS
580 EX II

Känns som att extra hus (crop eller FF efter tycke & smak) samt ett 16-35 2.8L II och ett 85 1.2L på det behövs för att täcka in hela behovsspannet. Det är ju ändå "ultimata" utrustningen vi pratar här. Med dessa fyra gluggar är vi ju fortfarande kvar på rimliga prisnivåer och vikter i väskan.

FF hus
24-70
70-200
85
50

Det skulle väl vara att man kanske vill ha vidare än 24mm i vissa lägen, för lite roliga perspektiv och stort utsnitt vid t.ex. riskastningen, festen och andra ögonblicksmoment med mycket folk på liten yta.

FF hus
24-70
70-200
85
50

Nu är jag ingen bröllopsfotograf (har bara provat på lite), men vågar man komma på ett bröllop utan att ha minst en blixt i bakfickan även om förhoppningen är att klara sig utan?
(Dra inte igång en blixt eller inte i kyrkan-diskussion nu bara för att jag frågar. Det kan vi strunta i här, men det fotas ju inte bara i kyrkan under ett bröllop och vissa kyrkor är ju rätt mörka och ibland tillåts ju blixt...).

Ja, pratar vi ultimata väskan så skulle jag gärna ha 200/2L IS för snygga porträttmingelbilder utanför kyrkan. Ger lite arbetsavstånd för att inte störas/märkas och ger superskarpa bilder med snygg bakgrundsoskärpa.

Vad gäller kamera så håller jag med om att FF inte är ett måste, men bra AF och dubbla minneskort för säkerhetens skull är inte fel.

Jag är bröllopsfotograf och två hus är ett måste, nu har jag fler än så men rekommenderar ett FF hus samt ett crophus.
Med ett hyfsat billigt ljusstarkt tele på crophuset samt ett 24-70 på FF huset klarar men nästan allt utan att byta glugg när man inte hinner.
Telet på crophuset kan gärna vara en 100 macro eller liknande så är man klar för detaljbilderna också.
Samtidigt är husen backup för varandra och men en fast 50 i väskan har man en full reserv, Där någonstans går gränsen för vad jag skulle kalla ett proffsigt kit för bröllop.

Kom igen, va lite seriösa nu. Ja frågade vad är den ultimata utrustningen och inget annat.

Mera förslag, hur ser din ultimata bröllops paket ut?

Den Ultimata utrustningen.......well Otto Schultze fotar med en del roliga kameror. Jag gillar hans bilder också.
http://mobileservices.texterity.com...s.png?lm=1328756788000&lm=1328756788000#pg122

Sen skall man ju orka konka på allt också. Min filosofi är korta skärpedjup därför inga Zoomar. Nedanstående förslag för ett heldags bröllopsuppdrag med assistent.
24L,35L(Mingel vigsel),50L(Vigsel/porträtt),85L och 135L(Porträtt) samt 100ZE(detaljer/poträtt).
4st 580 med Pocketwizzart Flextt5 Honhl olika geler 0.5CTO yello för partybilder(35L på kameran).
5DIII + Backup kamera
70gig minne
Reflexskärm, Diffusor
Jessica Claires shootsac
Thinktank rullväska + Assistent:)

Ett 200f2 skulle vara kul att experimentera med med det känns tungt att släpa på. Möjligtvis ett 45TS också.

Är det vad du bär med dig på varje bröllop Jonas?

Gissningsvis inte, eftersom MKIII inte kommit ut än.

En aspekt är också att jag själv helst jobbar med zoomobjektiv i kyrkan för att slippa byta objektiv, men tryter ljuset åker dom fasta fram. Så för egen del är den ultimata bröllopsutrustningen även beroende på kyrka och väder (mycket ljus att tillgå eller ej). I viss mån även storlek på kyrkan, tex vid borglig vigsel i Stockholms stadshus behöves knappast ett 200mm tele..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar