Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tyst slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

jmcb

Ny medlem
Jag satt och tittade på en relativt ny kamera som heter D3oos från Nikon. Jag tror jag läste nånstans om att den hade en ljud-reducerad slutare. Och de tänkte jag att de e precis vad jag behöver. Så finns de nån som vet hur jag skulle kunna modifiera min gamla D70s för att bli tystare?

MVH John

Det är nog inte slutaren som låter mest utan spegelmekanismen.

Jag tror det är svårt att göra något åt dessa som minskar ljudet i någon större utsträckning. Det som kan ge mest effekt är att ljuddämpa kameran genom att bygga in den i en ljuddämpad låda.

Med D300s bör det gå att slippa ljudet från spegelmekanismen genom att ta bilder mha live view.

jmcb:
Slutaren/spegeln i D70 är faktiskt rätt tyst som den är. Den låter helt klart mindre än min D300. Det finns extrema exempel åt andra hållet, som det Canon 20D, som hörs på mils avstånd.

Fogel70:
Jag vet inte om det är samma på D300s som på D300, men där fälls spegeln ändå ner för ljusmätning innan bilden tas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar