Annons

Tysk garanti - är den något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Hej!

Frågan är: Hur fungerar tysk konsumentköpslag egentligen?

Jag har i september förra året, 2006, köpt två studioblixtar från Foto Walser av märket Walimex. Enkla (kinatilverkade) och billiga studioblixtar (900 kr styck).

Det visade sig att den ena blixtens testknapp var trasig vid leverans, men det felet kunde jag leva med. I förra veckan gick så den andra blixten sönder. Den slutade att ladda blixtröret.

Jag skickade då ett mail till firman för att fråga vad jag skulle göra och fick då till svars att jag skulle skicka ner blixtarna så att de kunde titta på dem, byta ut dem eller reparera dem. Jag skulle också få frakten betald. Det lät ju prima, men...

Nu har jag fått e-post från dem där det står att jag ska betala 29.95 Euro per blixt för att de ska rätta till problemen åt mig. Detta gör de som en de i deras "fair trade" program eftersom det gått 6 månader sedan köpet. Det finns en klausul om att inom sex månader från köpedatumet så behöver man inte bevisa att felet har uppkommit genom användande utan är att betrakta som att det fanns från början i produkten. Det liknar ju svensk konsumentköpslag.

Jag har vägrat och hävdat att de inte har skrivit någonstans i den initiala e-postkonversationen att det skulle kosta mig något att använda garantin. Detta finns inte heller på deras hemsida. Tyvärr är min skoltyska lite dålig och gratisöversättningar av tyska till engelska är ju inte helt att lita på även om de hjälper.

Det här är det sista jag fått från dem.

"Thanks for your E-Mail.

You have a warranty of 2 years after German law. This means in the first six month we repair or change all articles for free. After this time we can compute the costs of repair if the damage wasn’t there when you offered and first got the goods. From fair trading we don’t compute the whole repair costs, but a lump sum of 29,95€. With this all working hours, spare parts and shipping costs to you are paid."


Så vad är de sista 18 månaderna värda då som garanti på en produkt? Jag tänker hävda att det är garanti på produkterna och att deras information till mig inte varit tydlig. Tidigare har jag fått ett dåligt kallibrerat Tamron-objektiv fixat av technikdirekt.de utan att det var något problem och det var efter 11 månader.

Har någon liknande erfarenheter som jag?
 
Jag kommer inte in på den sida du länkade till, men efter vad de skriver i mailet så borde du endast betala EUR29,95 för den ena blixten.

Testknappen var ju trasig vid leverans ("...if the damage wasn’t there when you offered and first got the goods.") så för den borde 2-årsgarantin gälla fullt ut. Eftersom du reklamerar mer än sex månader efter köpet så måste du dock kunna bevisa att felet var ursprungligt.

Värdet av deras garanti de sista 18 månaderna tycks vara att du är garanterad ett takpris (för icke ursprungliga fel) på EUR29,95 oavsett vad reparationen, delar etc kostar.

http://www.evz.de/UNIQ118076531711786/doc1209A.html
 
Jaha, då är det väl bara att bita i det sura äpplet och betala.

Tack för länken. Det är lite småklurigt att läsa det här ändå.

Jag antar att man avser de första sex månaderna här: "...you initially have the right to choose between the free repair of the imperfect good and the replacement of the product."

Typiskt! men lite dålig stil av företaget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.