ANNONS
Annons

Tyngd på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

hybq

Avslutat medlemskap
Hej!

Tänkte höra lite snabbt hur tungt objektiv man vågar hänga på den EOS 1000D utan att oroa sig för att det inte håller.

MVH Andreas
 
Ja, man ska förstås inte bära ett 400/2.8 i kameraremmen (av andra anledningar), men det är inte ett problem med vikten.
 
Klart fästet inte håller för hur mycket som helst. Men om du någon gång hållt i ett större objektiv så förstår du att man inte kan hålla i kameran endast, dels skulle det bli för tungt, dels kan man förstöra kameran. Lösningen är stativ, monopod eller hålla i objektivet.
 
Kan tilläggas att dom större objektiven har egna stativfästen (om man använder stativ sätts det alltså på objektivet och kameran hänger "fritt" på objektivet).

Har själv kört med min 400D (nästan identisk med 1000D) på mitt 200/1.8 som väger 3kg och det var inga som helst problem (bortsett från trötta armar efter ett tag).

Så hur tungt objektiv du kan ha beror på hur stark du är (om man inte använder stativ). Själv började jag styrketräna igår, mycket för att kunna bära tyngre utrustning.
 
På 300D med siga 70-200 2,8 flexade det tydligt vid bajonetten om man inte höll under objektivet.
 
Det är tydligt att många håller kameran annorlunda än jag gör. Jag håller alltid vänsterhanden under objektivet, oavsett vilket objektiv som sitter på. Till och med när mitt väldigt lätta 50/1,8 sitter på håller jag på det viset. Och det har ju inte ens någon zoomring, vilken jag annars använder vänsterhanden för att justera. Kanske ett grepp som lever kvar från min analoga systemkameratid då även fokuseringen sköttes med denna näve.
 
Ja ett 600/4L vågar du inte hänga på en 1Ds ens, om man ska tänka så =)
Ha som tumregel att inte försöka hålla upp optiken med kameran. Oavsett om det håller eller inte så kan det ju bli glappt i framtiden.

Själv har jag ett 300/4L + 1,4x (1,7kg) på min 400D. Den kombon skulle jag INTE försöka hålla upp med kameran.
 
Jag har då kört med 70-200/2,8 med en 400D utan problem.
Som det står i tidiagre inlägg så håller man ju vänserhanden som stöd under objektivet hela tiden, alternativt stativ/monopod.
 
Har inte tänkt på det förut, men det är klart nu när LiveView blivit vanligt, så kanske det är många från kompaktkameravärlden som håller sin nya kamera med båda händerna, utan att röra objektivet.

Själv håller jag som många andra i tråden också alltid ena handen under objektivet, oavsett storlek.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.