Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TwinMos och 300D vill inte leka

Produkter
(logga in för att koppla)
Min fråga är hur länge tog det innan det krånglade för Er som har haft Twinmos CF?

För mig tog det ungefär en månad, men det kanske intressantaste är i vilken situation som problemet uppstod: Det var när jag tog långa sekvenser av bilder och såväl minneskortet som kamerans buffert fick jobba för högtryck.

Jag försökte igår kväll provocera fram felet igen genom att bränna av så mycket kort det gick under långa stunder samt att fylla kortet helt (vilket jag svagt misstänker kan ha hänt då jag fick problemen). Inga problem uppstod alls.

Men som sagt, jag kommer troligast att sälja det här kortet. Dels för att jag inte känner att jag till 100% kan lita på det, men också för att det i verklig användning är omkring hälften så snabbt både när det gäller läsning och skrivning som mitt andra kort, det på pappret hälften så snabba SanDisk Ultra II-kort jag har sedan tidigare. Detinnebär exempelvis att jag bara kan ta omkring 6 RAW-formatbilder i stället för omkring 9.

I vart fall är min rekommendation till Canon-DSLR-ägare att undvika TwinMOS. Besparingen är inte värt riskerna och hastighetsförsämringen.

Rekommenderad läsning och oberoende tester av CF/SD-kort hittar ni för övrigt här (Rob Galbriath DPI)
 
Jag köpte nyligen ett TwinMos 4GB UltraX 140X.
Jag får problem efter att ha fyllt det till knappt hälften. Då får kameran svårt att skriva och läsa från det. Jag har inte provat att fylla det via kortläsaren dock, det kunde vara intressant att prova. Det spelar heller ingen roll om jag formaterar det i kameran...samma resultat endå.

Kanske Canon och TwinMos inte gillar varandra. Jag har också en 300D. Det finns väl ingen begränsning i kameran mot så stora minneskort?

MvH Viktor
 
Tack Magnus för svaret.

Hur är det att använda sandisk extreme III till 30D då? Jag hade frågat tidigare skillnaden mellan det kortet och sandisk ultraII Det var nån som sa jag citerar:

"(Extreme III är Sandisk snabbaste kort, men är egentligen inte så meningsfullt att köpa om man inte köper en Canon 1Ds Mark II (för sportfotografi) då kameran inte hänger med och kan skriva så snabbt som kortet faktiskt klarar av. Du klarar dig gott med Sandisk Ultra II (som är lite billigare)."

Vad är egentligen bäst till min camera?

Tack igen!
 
Senast ändrad:
Viktor skrev:
Jag köpte nyligen ett TwinMos 4GB UltraX 140X.
Jag får problem efter att ha fyllt det till knappt hälften. Då får kameran svårt att skriva och läsa från det. Jag har inte provat att fylla det via kortläsaren dock, det kunde vara intressant att prova. Det spelar heller ingen roll om jag formaterar det i kameran...samma resultat endå.

Kanske Canon och TwinMos inte gillar varandra. Jag har också en 300D. Det finns väl ingen begränsning i kameran mot så stora minneskort?

MvH Viktor

Om jag inte mins fel så klarar 300D bara 2GB som mest så det kan bero på det.....

Kan för övrigt rapportera att min 300D fungerar fortfarande fint med mitt 1GB TwinMos CF efter ca 4 månader tillsammans....
 
Jag hade problem med min 1D MKII och TwinMos CF tills jag uppgraderade firmware på kameran, har haft flera olika Twinmos minnen och dom har fungerat utan problem för mig sen dess. kör båda med CF och SD. SD korten funkar utan problem i min Ixus 700 oxå.

mina kompisar med 350D kör oxå med twinmos och har inte hört att dom har problem med det.
 
Jag har sålt ett ganska stort antal TwinMOS-kort, och använder ett själv i en 350D och har inga problem. Det är ett 1GB 140X-kort. Låter ju lite otroligt att TwinMOS skulle släppa ut sån skit på marknaden eftersom de lämnar 10 års funktionsgaranti på korten...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.