Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp Inga Kameraminnen I Peking.

Produkter
(logga in för att koppla)
Michael f8 skrev:

Toleransen i den mekanisk passning är väl lika dålig/bra på Canons "orginal"?
/Michael

Problemet med toleranserna ligger nog i att t.ex. Sigma inte vet vilka toleranser Canon och Nikon har på sina bajonetter (de kan ju så klart köpa upp ett antal hus och göra en hyfsad uppskattning, kanske är så det går till, vet inte). Tillverkaren av huset däremot har ju de exakta siffrorna och har därmed lite bättre förutsättningar att uppnå mer perfekt passning. Gissar jag.
 
Dykhjelm skrev:


När det gäller bildelar har du rätt, men det beror på bristande kunnskap hos konsumenten. Jag har i 33 år varit provningsingenjör hos Volvo personvagnar i Göteborg. Jobbat med i huvudsak med de lagkrav som drabbar alla biltillverkare.
När det gäller ex v bromsar så finns hårda krav på en bils bromssträcka. Det satsas stora pengar varje år på bromskomponenter och däck för att bilarna skall klara gällande lagkrav och inte minst Volvo:s egna trafiksäkerhetskrav.

När du sedan behöver byta ex v bromsbelägg och går till någon annan återförsäljare än Volvo så får du med största sannolikhet sämre bromsbelägg. Du tappar mycket av den säkerhet som Volvo byggt in i din bil. Det kan t o m vara så att du utsätter dig och dina medtrafikanter för ökad fara.

Du om någon, kan kanske bekräfta att det också går att köpa bättre bromsar/belägg än Volvos egna?

Att det finns på marknaden att köpa t.ex. bromsbellägg från samma fabrik och produktionled i andra förpackningar som är tryckta ned "Volvo"?

/Michael
 
oloan skrev:
Problemet med toleranserna ligger nog i att t.ex. Sigma inte vet vilka toleranser Canon och Nikon har på sina bajonetter (de kan ju så klart köpa upp ett antal hus och göra en hyfsad uppskattning, kanske är så det går till, vet inte). Tillverkaren av huset däremot har ju de exakta siffrorna och har därmed lite bättre förutsättningar att uppnå mer perfekt passning. Gissar jag.

Bättre förutsättningar tror jag också på, men inte att nödvändigtvis blir det. Det ribban sätter tillverkarna själva.


/Michael
 
Dykhjelm skrev:
Oavsett om det inte bryter mot lagar eller patenträtter så skadar försäljningen av piratoptik märkestillverkaren ekonomiskt.

Jag det gör det nog och det skall det i mitt tycke göra.
För det är jag som bestämmer vem som skall ha mina pengar.

/Michael
 
Dra det till sin spets

Leif-Göran om man drar ditt resonemang till sin spets får det då finnas mer än en kameratillverkare? Borde inte det företag/person som kom på iden med kamereror ha ensamrätt på den iden och ingen annan varken canon eller nikon få tillverka dessa? Det finns ju någon som kom på iden från början och genom att plagiera den iden och vidareutveckla den har canon och nikon idag nått en världsledande ställning har de då gjort sig skyldiga till plagiat?

Mvh
Martin
 
Re: Dra det till sin spets

Norfen skrev:
Leif-Göran om man drar ditt resonemang till sin spets får det då finnas mer än en kameratillverkare? Borde inte det företag/person som kom på iden med kamereror ha ensamrätt på den iden och ingen annan varken canon eller nikon få tillverka dessa? Det finns ju någon som kom på iden från början och genom att plagiera den iden och vidareutveckla den har canon och nikon idag nått en världsledande ställning har de då gjort sig skyldiga till plagiat?

Mvh
Martin

Jag tror att det var Leica som gjorde den första 35 mm kameran för stillbilder.

Allt annat är plagiat?

/Michael
 
Jag bad en släkting, som jobbar i Peking, kolla upp priset på Nikons nya AF-S 70-300/4-5,6 G ED VR. Han hitta den för bara 950kr!

Jag blev överlycklig när jag fick höra det, men efter att ha läst det här forumet så börjar jag tvivla på det priset.

Kan priset stämma eller är det någe skumt med det?
 
Re: Tyvärr skiter kina fullständigt i mönsterskydd, patent osv, de anser sig själva s

Dykhjelm skrev:
Men att kopiera kameratillbehör är helt OK.

Tja det beror ju på hur man gör det. Inte i något land i världen som jag vet om är reverse-engineering otillåtet.

Att studera och reproducera egna objektiv med fattning enligt Canon eller Nikons system är bra för alla.

Om "Original" tillverkarna inte kan producera tillräckligt bra billiga objektiv, så kanske de förtjänar lite konkurrens.

Tror inte att varken Nikon eller Canon lider så mycket av "parasit-tillverkning". Om jag har möjlighet att köpa flera olika typer av objektiv och om det finns många passande tillbehör blir ju systemet mer attraktivt för mig som konsument.

Men att kopiera varor rakt av och presentera dem som originalprodukten, är bara fel och kriminellt.
 
Danne_K skrev:
Jag bad en släkting, som jobbar i Peking, kolla upp priset på Nikons nya AF-S 70-300/4-5,6 G ED VR. Han hitta den för bara 950kr!

Jag blev överlycklig när jag fick höra det, men efter att ha läst det här forumet så börjar jag tvivla på det priset.

Kan priset stämma eller är det någe skumt med det?


Det finns två alternativ:
* Det är ett annat billigare objektiv. Eventuellt med ny namnettikett.
* Kartongen du får i butiken innehåller inget objektiv.

Självklart får du inte vad du är ute efter. Det är för billigt!
/Erik
 
När jag var liten (slutet 60-tal, början 70-tal), "visste" vi att "Made in HongKong" betydde en viss nivå på kvalitén. Festligt att inget verkar ha ändrats.

/ E
 
jag skulle saga: kop inga elektroniska grejor i China!!

testade kopa en mp3 som sags vara 8gb kostar ca 200kr, visst bad jag de koppla in PC and sag 8gb. OK, kom hem och det visade sig den har ca 90mb!! De hade tydligen gjort en fake bios med programet som "lurar" datorn att tro det ar 8gb. visst man kan slanga 2gb latar in men spelaren far Error efter nagra latar.

Kineserna ar skickliga pa salja daliga grejor. Kopte aven ett par horlurar som funkar ett par veckor. det kvittar hur du an testa dar, nar du kommer hem sa ar det bara skrap.

HK ar nog bra att shoppa. I China ville de ha 1gb SD kort for 1000kr! men i HK, broadway shops(ung, som Siba) kostar det 160HK$(ca 160kr)
 
har nu köpt minnen i Bejing(peking)

Halloj...

nyss hemkommen från kina och Bejing...

vilka skojare det rör sig i detta land... dom försöker ju lura alla och då menar jag alla...

Men inte mig trodde jag... hehe jag är ju smart!!!

Köpte ett batteri till minoltan 7D samt 2st lexar 2gb CF-kort...
jag prövade allt och formaterade själv korten i deras dator och i min. Allt funkade mycket bra och korten rymde 2gb.
Har fotat med dem och allt funkar super bra...

Men nu till saken. Snabbheten på korten är inte den bästa, det är nog den sämsta för att det tar en jvl tid att titta på bilderna som man tagit.
Batteriet funkade kanon tills man har tagit en del med det och märker en del konstiga saker
som händer...
Ska man ladda det i laddaren så får man trycka ner det eller lägga en tejpbit över laddaren och batteriet det är lite glappt.

När man använder korten och batteriet tillsam så får man hållas lite still annars kan det helt plötsligt bli svarta bilder och det kommer att stå att bilden ej går att visa och kortet ej går att användas (vill du formatera) ja/nej?
tryck nej och

Slå av kameran och tag ut batteriet stoppa in det och radera bilderna och fortsätt...

Men sedan gjorde jag en del toppen köp...

Portabel minnes bank 40gb för 700:-
mycket bra stativ med kulled och vattenpass
helt i alu med rejäla fötter mm. 270:-
Men det finns många dåliga kopior av stativ.

För er som har Canon och nikon så finns det mycket godis... inte mycket Minolta... snyft

upppsss nu vart det mycket

Mvh
MaxG
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.