Annons

TwinMos och 300D vill inte leka

Produkter
(logga in för att koppla)

Dojjan

Medlem
Fick idag mitt nya minne till kameran (Canon EOS 300D), ett TwinMos CompactFlash 70X 512 MB.

Problemet är att det inte vill fungera, jag får err 02 i displayen efter att kameran tagit ovanligt lång tid på sig i uppstarten. Har sedan tidigare ett SanDisk 128 MB och det funkar utan problem. Jag har testat att formatera (FAT) TwinMos minnet i min kortläsare men det hjälpte inte. Minnet fungerar däremot utan problem i kortläsaren, både skriva till och läsa från. Jag har testat minnet i en IXUS v3 och där fungerade det hur bra som helst. Formaterade det även i IXUSEN och stoppade sen i det i min 300D men det hjälpte inte heller.

Så min fråga är om någon har en lösning på problemet? Finns det fler alternativ att testa eller är minnet helt enkelt inte kompatibelt med kameran? Har kollat TwinMos hemsida och deras komatibilitetslista och 300D står inte med i den men den har inte blivit uppdaterad på länge. Borde det inte vara minne som minne? Kan det vara fel på min kamera?

Ska på bröllop i helgen så jag vore hemskt tacksam om jag lyckades få igång det.
 
Bengt-Arne skrev:
Tycker det borde fungera. Har du även provat att formatera i kameran.

Jag kommer inte åt att formatera det i kameran. Det står bara err 02 i displayen och inga knappar fungerar så jag kommer inte in i menyn där man formaterar.
 
Bengt-Arne skrev:
Kommer du in i menyn och sedan till formatera när det inte finns ett minne i kameran?

Ja det gör jag men om jag i det läget öppnar luckan till minnesplatsen så bryts strömmen och kameran stängs av. Antar att det är nån försiktighetsåtgärd så man inte ska kunna plocka ur och i minnet med kameran igång.
 
Det är rätt att kameran bryter om man öppnar luckan, så gör min också.

Konstigt att det fungerar på din IXUS v3 men inte i 300D.
Jag har själv ett Lexar 24x 512mb, funkar perfekt.
Det verkar konstigt med ditt minneskort. Vad jag läst om dom som har haft problem, har dom formaterat i kameran så funkar det sedan.
Det kan ju naturligtvis vara något fel på kortet trots allt.
 
Ska uppsöka några fotobutiker imorgon och se om nån där kan hjälpa mig annars är det väl bara att sälja minnet...
 
Jo jag tänkte på det jag med, kan ju vara så att det är nåt fel på kameran. Har firmware 1.1.1 annars och det är väl den senaste?
 
Jag hade den gamla varianten från början, har sedan uppgraderat till 1.1.1 , men det är ett tag sedan.
Det går kanske att uppgradera på nytt med 1,1,1 så funkar det kanske. Går att ladda ner från Canon, tror också det står hur man gör. Det bästa är att först prova i en annan 300D.

Nu skall jag krypa till kojs...Natti, natti!
 
Nu har jag testat minnet i två andra 300D och det blir samma fel på dom. Så antingen är det fel på minnet trots att det funkar i läsare och IXUS eller så är minnet inte kompatibelt med 300D. Har försökt komma i kontakt med både Canon och TwinMos utan resultat så det får väl vänta tills efter helgen.

Vore intressant att veta om fler här på forumet använder sig av likadant minne och deras erfarenheter. Enligt produktlistan är det bara en som har ett TwinMos CompactFlash x70 512 MB och i hans "väska" finns även en 10D så det verkar ju funka med den? Har skickat ett meddelande till honom men inte fått svar än. Det borde väl inte vara någon skillnad på kompatibilitet mellan en 10D och en 300D?
 
Hej!

Förargligt att du köpt ett minne som inte fungerar. du blir ju bränd på lite pengar om du måste sälja det. Jag har aldrig hört talas om fabrikatet TwinMos. Hoppas du får kontakt med han som har liknande minna till sin 10D.
Funkar det hos honom, då hade jag försökt stoppa ditt TwinMos CompactFlash i en 10D. Funkar det inte då måste det vara fel på dit exemplar.
 
Försök med att formatera kortet i FAT med 4kb klusterstorlek.. Normalt i Windos används 32kb klusterstorlek, vilket inte är riktigt kompatibelt med kameran.
 
Det står Filsystem och där kan man välja Fat32 eller så står det enbart Fat. Är det detta du menar Jesper?
Kanju vara bra för mig också att känna till.
 
TwinMos är hyfsat kända när det gäller minnen till datorer och därför tänkte jag att de borde vara hyfsade även när det gäller CompactFlash. Jag köpte mitt minne hos komplett, ville egentligen ha ett SanDisk Ultra II men de var svåra att få tag i och det brådskade.

Har testat att formatera både i FAT och FAT32 med olika klusterstorlekar. Enligt ett mail jag fått från Canon så ska kameran klara båda filsystemen. Tyvärr går det inte att formatera kortet med 4kb klusterstorlek om man kör FAT eftersom det innebär att man får drygt 125 000 kluster och FAT har bara stöd för 65 526 kluster medan FAT32 stödjer upp till 4177918 kluster. Men jag har testat med som minst 8kb kluster i FAT samt mindre i FAT32, tyvärr kvarstår problemet.
 
Tag kontakt med Komplett och tala om vad för problem du har. Du kanske har möjliget att byta till ett annat fabrikat.
 
Jo jag ska kontakta dom på tisdag och höra vad dom säger. Om minnet krånglar för fler än mig så borde ju dom veta om det. Kan ju vara nåt fel på minnet bara att min 300D är känsligare än kortläsaren och ixusen.
 
Vad hände sedan, undrar den nyfikne?

Jag kan rapportera att jag i går missade kort från en halv fotbollsmatch på grund av ett identiskt problem med en Canon 20D och ett TwinMOS Ultra-X 140x. Där har man för dumsnålhet.
 
Jag fick aldrig ordning på minnet, hade inte tid och ork att skicka tillbaka det så jag sålde det på blocket, gick som smör. Sen köpte jag SanDisk och har hållit mig till dom sen dess, aldrig några problem.
 
Läste inläggen här om Twinmos CF. Jag har själv en Twinmos ultra (140x 2gb) i min 30D har fungerat än så länge. Både kameran och kortet är köpt samma dag (17 juli). Min fråga är hur länge tog det innan det krånglade för Er som har haft Twinmos CF?

Jag är nybörjare och har absolut inga erfarenheter av både systemkamera och CF kortproblem. Detta är min första systemkamera har bara haft kompact innan.

Tack för hjälpen!
 
ANNONS