Annons

TV-tips - 'Plus' ikväll om digitalkameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

downtown

Aktiv medlem
Ikväll kl.21 SVT1 handlar Plus om digitalkameraköp...

"Köp rätt kamera
Julen står för dörren och julklappshandeln med den. På mångas önskelistor står digitalkameran högt. Utbudet är stort och det är lätt att gå bort sig bland pixlar och zoomar när säljarna talar för sina varor. Plus lär dig ställa rätt frågor inför köpet." -svt.se
 
...och håll utkik efter min Royer 6x9 bälgkamera som kommer att figurera som rekvisita i programmet!
 
...och:

"CHATTA MED EXPERTEN!
Direkt efter programmet har du möjlighet att ställa dina frågor inför digitalkameraköpet till fotografen Göran Segeholm. Måndag kl 21.30 sitter han beredd vid chatten. !"
(svt.se)

Göran som till vardags dessutom är testredaktör på Allt om digitalfoto....



/peter
 
Bara jag som inte fattade vad han menade med "rätt antal megapixel" (rätt för vad?) och att om man har zoom MÅSTE man ha bildstabilisering?

Att man behöver 4MP för familjealbumet känns lite överdrivet också.
 
Nu vet ni vilken "kändis" jag menade iaf.

Långzoomar med 12x typ kräver nästan bildstabilisering om det inte är riktigt bra ljus.

Rätt antal pixlar för utskrifterna, alltså för dom flesta familjeplåtare, 10x15, 11x15.

4MP är en bra kompromiss, då blir det relativt bra A4-utskrifter dom få gånger det används.
 
Jag tyckte det framgick rätt otydligt, men det blir väl på det viset när det är under tidspress på några minuter.
 
Kändes som om inslaget _bara_ var riktat till de absoluta nybörjarna.
Skulle varit kul med lite större vidd och kanske några fototips.
 
Tyckte det var bra att han fick fram det där med storlek på sensorn. Många digitalkameraköpare blir ju lite megapixelblinda...

/A\
 
Tycker testet var enkelt och sakligt. Skulle bara vara löjligt om Plus försökte göra test för förståsigpåare...
 
lite synd att Göran inte sa att zoomen ska vara optisk -många säger ju att de har tre gångers zoom men den kan ju vara digital för det...
 
Tror tyvärr att det gör det, eller ännu värre så räknar de ihop. T.ex. 3x optisk och 5x digitalt = 15x zoom. Dessa siffror säger ju ingenting.

/A\
Har aldrig använt digital zoom och kommer aldrig att gör
 
jag vet i alla fall att det finns kameror med digital zoom, om det finns med enbart digital zoom vet jag inte -det är ju oftast(eller alltid) kombinerat med optisk -men om man inte vet att man ska akta sig för ditigal zoom så blir det ju fel i alla fall
 
ThomasT skrev:
Om du syftar på digital zoom kan du ju titta in www.cyberphoto.se , där hittar man ett rejält antal kameror på digital zoom.
menade i butik och inte på postorder. På t ex. pricerunner finns det ju massor. I butik har jag inte sett kameror säljas med digital zoom som köpargument, på länge.. Men visst borde han nämna det när testet endå var så basalt..
 
Tycker det var ett bra inslag. inte för teknofiliskt, och inte så mycket fikonspråk.
Sen att vi fotonördar här vill veta mer och mycket och helst skulle sett en obduktion av en D2h... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.