Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
TV-tips - 'Plus' ikväll om digitalkameraköp
- Trådstartare downtown
- Start datum
JalleS
Aktiv medlem
Vilket faktiskt får mig att undra hur gör kameran när jag ställer in den på en mindre "storlek". Jag utgår från att den använder alla pixlar i själva fototillfället men har en resizefunktion som förminskar bilden innan den skrivs ner på minneskortet.
--jalle
--jalle
Razorback skrev:
För att summera detta, om jag med min Nikon D70 tar en bild med full upplösning 6,1 M så blir inte det kortet (10 x 15) sämre än om jag skulle ta ett kort med 4M gällande samma kamera, eller ?
JalleS
Aktiv medlem
Nej! Bilden blir bättre på din D70...
Om jag antar att du med högkvalikativ 4M kamera menar en "digitalcompact" kamera så har dessa mindre sensorer än D70 och tätare packade pixlar än din D70 och därigenom högre brus.
Exemplet från Plus byggde på en jämförelse av två nästan identiska kameror där det i princip bara var pixelmängden som skiljde sig åt. När man jämför mellan två helt olika kameror så är det lite fler parametrar att ta hänsyn till, men jag skulle bli fruktansvärt förvånad om en 4 MP digitalcompact av hög kvalitet ger bättre bilder än din D70.
Men det är så många parametrar att ta hänsyn till. Ta exempelvis Canon 20D/10D/300D. Där har man ju packat pixlarna tätare på 20D men samtidigt jobbat på att få ner bruset på ett mycket effektiv sätt.
(Kan jag smyga in fler brasklappar?
--jalle
Om jag antar att du med högkvalikativ 4M kamera menar en "digitalcompact" kamera så har dessa mindre sensorer än D70 och tätare packade pixlar än din D70 och därigenom högre brus.
Exemplet från Plus byggde på en jämförelse av två nästan identiska kameror där det i princip bara var pixelmängden som skiljde sig åt. När man jämför mellan två helt olika kameror så är det lite fler parametrar att ta hänsyn till, men jag skulle bli fruktansvärt förvånad om en 4 MP digitalcompact av hög kvalitet ger bättre bilder än din D70.
Men det är så många parametrar att ta hänsyn till. Ta exempelvis Canon 20D/10D/300D. Där har man ju packat pixlarna tätare på 20D men samtidigt jobbat på att få ner bruset på ett mycket effektiv sätt.
(Kan jag smyga in fler brasklappar?
--jalle
Razorback skrev:
Arrrghhh, försöker igen Om jag tar en bild med min D70 med full upplösning så blir den bilden inte sämre än om jag skulle ta kortet med en högkvalitativ 4 M kamera, eller ?
Det gäller alltså 10x15.
divander
Aktiv medlem
Eller så kan ni se det om och om igen på www.svt.se.