Annons

Tv tips: Papparazzi Kanal 5

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag inte om det är samma serie som gått i England, men jag antar det.

Jag vet inte vad de tjänar, men värt att nämna är atte de är numera allmänt avskydda; det betraktas INTE som ett "respektabelt" jobb.

Problemet är delvis att konkurransen är så hård att de tvingats gå allt längre, i flera fall så långt att polisen tvingats gripa in (ofredande m.m,).
Ex. Daily Mails hovvredaktör kommer få krypa in i fängelse efter nyår dömd för flera allvarliga brott (han och en privatdetektiv hackade sig in i voicemail för bland annat prinsarna), han är visserligen inte fotograf men det säger något om läget för denna typ av "kändisjournalistik".
 
Tobias du har en poäng där, men de verkar vara helt galna i England med allt som hör kunga familjen och det verkar jag göra allt för att få en bra bild mm

Såg nått avsnitt på 5:an om när nån var på Bahamas och då använde han ett gigantiskt objektiv, någon som vet om du betalar utrusning/objektiv själva eller om de lånar, för det där objektivit kan inte ha varit billigt !
 
Pettson_ skrev:

Såg nått avsnitt på 5:an om när nån var på Bahamas och då använde han ett gigantiskt objektiv, någon som vet om du betalar utrusning/objektiv själva eller om de lånar, för det där objektivit kan inte ha varit billigt !

Jag lyssnade nyligen på någon amerikansk podcast där de pratade om paparazzis och vad de tjänar, det verkar som att de inte har några problem att köpa objektiven själva.
 
Måste nog säga att jag tycker dom representerar det lägsta av lågt. Dom visar ju knappast det jag skulle vilja kalla vanlig enkel respekt. Och argumentet dom använder att dom jagade faktiskt har valt sina yrken så dom får räkna med att bli jagade är nog det mest pantade av självrättfärdigande argument jag hört. Det är ju tack vare dom nötterna man knappt vågar plocka fram kameran om man ser nån som är lite mer känd än dockusåpakändisarna (som ändå verkar göra vad som helst för att FÅ komma framför kameran).
Men hur mycket jag än hatar och svär över dessa människor så kommer jag inte ifrån det enkla faktum att runt om i världen sitter miljontals människor och vill desutom se dessa bilder, vilket jag inte heller riktigt kan förstå...
Ja ja... nu fick jag i alla fall göra av med lite frustration här oxå då. :)

//Rickard
 
vad tyckte ni om dagens program ?

Mitt analys: Verkar vara helt galet i USA med paparzzi´s och verkar ha noll respekt.
 
jag gillar serien trots allt.

den går tydligen på 5'an men jag har även sett avsnitt på nån BBC kanal.. typ BBC prime
 
Visst kan man tycka att dessa fotografers jobb är respektlöst, men det gör det inte bara ändå. Allt som det finns pengar att tjäna på kommer människor att göra, och de flesta hör faktiskt till dem som köper deras arbeten. Hur många här kan säga att de inte vore intresserade av att se en bild där låt säga kungen är otrogen med en annan kvinna? Vi köper det. Självklart kommer någon att tjäna pengar på detta, det är inte dumma människor, tvärtom är de smarta. Det är vi som köper bilderna men klagar över att de går för nära som är dumma.

/Markus
 
markusd skrev:
Visst kan man tycka att dessa fotografers jobb är respektlöst, men det gör det inte bara ändå. Allt som det finns pengar att tjäna på kommer människor att göra, och de flesta hör faktiskt till dem som köper deras arbeten. Hur många här kan säga att de inte vore intresserade av att se en bild där låt säga kungen är otrogen med en annan kvinna? Vi köper det. Självklart kommer någon att tjäna pengar på detta, det är inte dumma människor, tvärtom är de smarta. Det är vi som köper bilderna men klagar över att de går för nära som är dumma.

/Markus

Precis...

Just därför allt kommer att gå åt helvete!

Om alla skulle använda en gnutta av sitt förnuft och ta ansvar för saker, istället för att hänvisa till andra som beter sig illa.

* Visst vi köper eländet - vi skulle kunna sagt ifrån.

* Visst någon tar bilderna - De skulle kunna struntat i det.

* Visst någon tidning köper fotografernas bilder - Då de skulle kunna låta bli.

* Visst är vi den girigaste varelsen på denna planet, som allihop låter bli att säga ifrån!?

En hel kedja med människor, som helt enkelt skiter i andra, bara de själv får råd till sid Ferrari, Platt-tv eller diamanter.

Tänk om en läkare bara skiter i sin operationspatient, bara för att de andra gick på rast....
- "Då kan ju jag också lika gärna gå på rast."

Kändisarna låter ju sig exponeras flitigt i alla fall, varför inte låta dem vara ifred på sin egen gård i alla fall. Eller äta ifred på en restaurang.
De offrar ju ändå en jävla massa, för att fansen skall få en bit av dem.
Skämmas... nä... då kommer de för lindrigt undan. Vete fan vad de är värda egentligen!?

Ps. Och råkar ni se någon kändis på min sida, så var de också ute för att synas...
 
Senast ändrad:
Hmmm...vissa här verkar inte tro att kändisar och press lever i symbios med varandra och att båda parter tjänar på detta.

Tror inte Britney "råkar" visa sig utan trosor när hon är på väg till nattklubb - enklast vore ju att sätta på sig ett par om man vill slippa uppmärksamheten.

Beckham och hans fru tjänar miljoner och åter miljoner på att synas i media varje dag.

Vissa megakändisar som exempelvis Tom Hanks syns ju nästan aldrig i denna typ av skvallerpress - troligen ett medvetet val från hans sida.
 
Symbios eller ej så får det ju samhälleliga konsekvenser.

Om dessa bilder inte skulle tas och/eller efterfrågas skulle vi ju slippa en massa kändisar vars enda tillgång är att uppträda "chockerande".

På samma sätt skräms de som kan tänkas ha något mer givande att bidra med bort.
 
måste fortfarande säga att det verkar vara ett spännande jobb :) , lite vad som helst verkar ju kunna hända. Sen om man respekterar kändisarna genom att använda lite zoom objektiv istället för att stå i ansiktetet på dem det varierar ju såklart.

Någon som vet vad de olika bildbyårerna har för krav på fotograferna, gällande erfarenhet ? utrustning osv ?
 
glöm inte bort att det finns ett till medium mellan tv-tittarna och den återgivna papparazzivärlden!
Producenten av programmet speglar ju den sida han vill, Ingen nyhet.
 
Freddie skrev:
Hmmm...vissa här verkar inte tro att kändisar och press lever i symbios med varandra och att båda parter tjänar på detta.

]

Det är nog sant i vissa fall. Men det finns ju faktiskt en stor kategori människor som är kända trots att de inte är "kändisar".
Ex. här i England så är ju skvallerpressen extra förtjust i att hänga ut politiker som varit inblandad i någon "skandal" som i 90% av fallen har med deras privatliv att göra, samma tidningar sällan lika intressarade av att ta upp politiska frågor på ett seriöst sätt.
Konsekvensen har blivit att rätt många drar sig för att bli inblandad i det politiska livet eftersom det kan leda till att både de själva och deras familjer förföljs av pressen.

Papparazzi drar sig inte heller för att förfölja människor inblandade i uppmärksamade brott, anhöringa till både offer och gärningsmän får sina foton publicerade vare sig de vill eller inte.

Samma sak gäller människor som råkat vara födda in i en känd familj, de blir ju "kändisar" vare sig de vill eller inte.

Så det är långt ifrån alltid som denna "symbios" existerar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.