Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tv Med gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
Efter att jag har svurit mig röd åt exponeringen och så med mina gamla objektiv och den gröna knappen så testade jag runt lite...

Nu har jag testat lite att köra med Tv-läget, Matrix-ljusmätning och Auto-fokusmätning med mitt Auto Chinon 50mm 1:1,9.

Verkar som att exponeringen blir bra så gott som hela tiden och att det är bara att trycka och köra...

Men det verkar inte bli någon skillnad i skärpedjup med de olika bländarna...

Någon som ha testat och vet mer om vad som händer rent tekniskt?

Det som händer är att du kör full bländaröppning oberoende vad du valt på bländarringen.

Du måste använda M och gröna knappen för att blända ner.

Kameran bländar ej ner till vald bländare när du kör i lägena Av eller Tv på kameran (kameran bländar alltså ej ner till vald bländare när du tar bilden), utan den mäter och kör på objektivet som om det ständigt var satt på största bländaren. Det är därför du upplever bra exponeringar och ingen förändring av skärpedjupet.

Det är bara med kameran satt i M läget som kameran bländar ner objektivet till vald bländare när du tar bilden.

När du använder ett objektiv där du använder bländarringen (även satt från 'A' på objektiv med det) så ändras flerfältsmätningen automatiskt till centrumvägd mätning, detta därför att kameran ej längre utväxlar information med objektivet och flerfältsmätningen får ej den information som det behöver för att fungera. Därför centrumvägd mätning.

Hälsar
R

Tyvärr så mäter K10 fel i M-läget med objektiv som inte har A-läget eller objektiv som är inställda på annat än A.

Det finns flera trådar om detta mätfel.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar