Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två olika objektivkit, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

maksimilian

Ny medlem
Hej.

Skall beställa en Canon Eos 30D och objektiv nu i veckan. Kameran skall mestadels användas för skid/snowboard/surf fotografering. Men nu är jag lite osäker på vilka objektiv jag skall ha. Har hittat två olika "kit" som jag tror är bra, men jag skulle behöva lite feedback och åsikter om dessa.. Jag vill ha ett som ger lite vidvinkel och ett som ger lite bättre telezoom i varje kit. Endast Canon objektiv är aktuella pga inköps deal.

Kit #1 "IS":

Vidvinkel: Canon Objektiv Ef 28-135/3,5-5,6 Is Usm 4, Pris ca 4795:-
Tele: Canon Objektiv EF 70-300/4-5,6 IS USM, Pris ca 5795:-

Det som känns lite trist med dessa objektiv är att "dom går in i varandra" lite väl mycket, samma brännvidd mellan 70-135 mm.

Totalt pris för dessa objektiv är ca 10590:-
--------------------------------------------
Kit #2 "Ej IS":

Vidvinkel: Canon Objektiv Ef 24-85/3,5-4,5 Usm svart, Pris ca 3695:-
Tele: Canon Objektiv Ef 70-200/4,0L Usm, Pris ca 7195:-

Totalt pris för dessa objektiv är ca 10890:-

Prismässigt skiljer det inte så mycket, men det känns som att IS kittet är två medelbra objektiv som man har försett med IS, medans kit #2 är två bättre objektiv utan IS.

Vad har ni för tankar om dessa kit?

MVH
Max

Observera att 24/28 mm INTE är nån vidvinkel att tala om på en 30D eftersom sensorn är mindre än en filmruta.

Okej tack för upplysningen! Men struntsamma vad det kallas (tydligen inte vidvinkel), det räcker iaf med 24/28 mm för mig :)

Du får ta brännvidden gånger 1.6 för att få det korrekta bildutsnittet på en 30D. 24mm på en 30D motsvarar alltså 36mm på en analog kamera eller en digital system kamera med fullformatssensor. Att ha 24 eller 28mm som kortaste tycker jag blir lite väl trångt, speciellt inomhus.

"Kameran skall mestadels användas för skid/snowboard/surf fotografering" - dvs det gör inte något att det blir lite trångt inomhus. Men finns det ett objektiv som täcker upp från 18mm till 85/135 så är väl det bra. Har bara inte hittat något och inte tyckt att det har behövts, med tanke på att det är utomhusfotografering - på håll dessutom, som är det aktuella.

Ja ett alternativ vore ju att köra på Canon Objektiv EF-S 17-85/4,0-5,6 Is Usm, tillsammans med Canon Objektiv Ef 70-200/4,0L Usm. Men då stiger det ju lite i pris. Å andra sidan så tror jag att man får två grymma objektiv - vad säger ni?

Är det inte lite sant det jag tror om att IS kittet är två objektiv som egentligen inte är så bra - eftersom dom har IS USM båda och lång brännvidd på det ena, men ändå kostar dom relativt (väldigt) lite pengar?!

maksimilian skrev:
Hej.

.... Kameran skall mestadels användas för skid/snowboard/surf fotografering. ........

Du har inte så stor nytta av IS på dessa motiv. De rör sig och då hjälper ingen IS.
Jag skulle satsa på et 70-200 f/4 L och ett 24-85. Då får du lite mer vidvinkel än 28-135. Det är ganska bra även för sport i nära utsnitt.
Du kommer dock att tycka att 24-85 bilderna är ganska trista i jämförelse med 70-200 L bilderna... Tyvärr är "L" objektive så mycket bättre i färg o kontrast än t ex 24-85, att man inte gärna fotar med andra om man vant sig vid den nivån..

maksimilian skrev:
Ja ett alternativ vore ju att köra på Canon Objektiv EF-S 17-85/4,0-5,6 Is Usm, tillsammans med Canon Objektiv Ef 70-200/4,0L Usm. Men då stiger det ju lite i pris. Å andra sidan så tror jag att man får två grymma objektiv - vad säger ni?

Är det inte lite sant det jag tror om att IS kittet är två objektiv som egentligen inte är så bra - eftersom dom har IS USM båda och lång brännvidd på det ena, men ändå kostar dom relativt (väldigt) lite pengar?!

Kombon 17-85 o 70-200 är nog bra. Se dock mitt tidigare inlägg om IS. Men du fotar säkert något mer än sport. Kanske solnedgång i bergen eller havet? Då är IS användbar i svagt ljus och stilla motiv.

Jag tycker du skall fundera lite på kombon 17-40 L f/4 och 70-200 L f/4. Du behöver inte oroa dig för "glappet" mellan 40 o 70 mm. Den är inte så jätte använd.
(Du kan senare komplettera med ett fast 50mm. Där finns 50 1.8 som är lite "plastig" mekaniskt, men väldigt mycket optik för pengarna.)

DÅ får du två mycket högpresterande objektiv, båda har mycket bra förg o kontrast vilket du kommer att uppskatta i dessa miljöer; sol, vatten, snö osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar