Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

två olika fix till papper o film?

Produkter
(logga in för att koppla)

emafemma

Medlem
Undrar om jag kan använda fixet som jag använt till papper också går att använda till film senare. Bör man ha två olika behållare? Det kommer ju med lite vatten mellan baden och kanske också lite framkallare med.. någon som har förslag?

beror ju på hur du spä ut att. Kör du 1+4 så kan du ju ha samma fix till både papper och film. Fast personligen så tycker jag att ha 2 skilda fix blandningar är enklare.

Nån framkallare kommer inte med i fixbadet. Fixet förstör framkallaren så det behöver du inte oroa dig för.

Men prova dig fram vad du tycker fungerar bäst.
Lycka till!
/M

avråder

Jag skulle aldrig använda fixet som jag fixerat papper i till film eftersom pappersdamm kan finnas i det. Gör inte motsatt heller (filmfix till papper) men skulle ändå föredra den vägen om jag ville snåla med fixet.

Jepp! Lyssna på Lotta!

Jag har faktiskt provat det omvända, att använda filmfix till pappret och det funkade ju. Men fix är ju inte jättedyrt så känns rätt omotiverat at t försöka snåla där.

Titta i skålan där du har pappersfixet, det är alltid partiklar som simmar runt på botten. De vill man inte med i filmfixningen.

Det är dessutom inte bra för hållbarheten på pappret att använda filmfix (fix som man har använt tidigare till film). Men fråga mig inte varför.

Se det så här.
Dina negativ är dina original, är det värt att chansa?

Din kopia, hur länge skall den existera?

Skall man ge bort/sälja kopian för hängning i flera år kanske man inte skall göra så.
Skall man tävla och bilden skall leva ett par månader. Då spelar det ingen roll.

Jag har en speciell burk för filmfix. Den används tills jag börjar märka en tidsförlängning eler jag tycker den är gammal och då brukar den få arbeta som första fixbad en gg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar