Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två nya Sigma objektiv på väg

Produkter
(logga in för att koppla)
hmm.

Nya och nya?

Jag undrar vilka förändringar som dessa objektiv fått gentemot de redan existerande.

Förmodligen är närbildsegenskaperna förbättrade på 50-150mm.
Den första versionen har grym kontrast men tydligen har många exemplar problem med att fokusera exakt och måste justeras om.
 
70-200 har jag försökt få tag i sedan i Februari till Pentax. Dock ej II varianten.Tura Scandinavia flyttade fram levdatum allt eftersom till i september då jag fick besked att tidigast April nästa år. Dessa "nya" tar väl ett år de med innan de kommer.

Vad jag då såg på spec så var de utan II så hade de också närgräns på 1 meter. Så vad är nytt nu?
 
Per skrev:
Tjoa till när Sigma 18-50/2,8 EX HSM OS dyker upp; blir det spännande!
Ja, eller varför inte 50-150 med bildstabilisering? Jag förstår inte riktigt varför de bara kör med det i superzoomarna, som ju inte är så intressanta för seriösare fotografer. En ljusstark normalzoom och telezoom med OS skulle nog sälja som smör om priset var rimligt (typ 7 lakan) med tanke på vad Nikon och Canon tar för sina dito.
 
Kanske ligger Canon steget före med IS.
Sigmas OS-objektiv är nog inte lika vassa.

Eller så finns det helt enkelt större vinster att kamma hem med "enklare" objektiv.
Stabiliserade objektiv är nog dyra att producera.
Canon ligger väl steget före med t.ex nya 18-55mm IS, nya kitzoomen som lär vara riktigt skarp och bra optiskt.

Nu är väl inte 2,8/50-150mm så enkelt, men det är ju trots allt billigt och därmed prisvärt.
 
Jag funderar på att köpa Sigma 50-150mm 2.8 till Nikon D50. Men ska jag satsa på att köpa den nya versionen av objektivet på Scandinavian Photo för 300kr än den gamla versionen på Cyberphoto?

Vad skulle ni ha gjort?
Och jag har inga planer på att köpa ett 80-200mm 2.8 eller 70-200mm 2.8 istället.
 
Är det någon som har någon uppfattning om det nya 50-150 funkar på den gamla KM D7 kroppen?
Det står ju på sigma's hemsa att det bara funkar om kameran stöder HSM. Lyckas inte hitta något om vilka kameror som har det...

Någon som sett några tester av detta objektiv? Är det skarpt som tusan eller havl dant.

Tydligen skall 70-200'an vara vassare än deras fasta 300'a.
 
Ojdå! "Skarpt som tusan", ja det är ju svårslaget...

Någon annan som kanske har en mer uttömmande evaluering?
 
Varför ett så sarkastiskt svar till Matilda när du just frågade om det var "skarpt som tusan"? Som man frågar får man svar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.