Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två Nikon(D70)frågor...?

Produkter
(logga in för att koppla)

gurvar

Medlem
Hallå alla fotorävar,

Är sugen på att köpa nån billig långzoom till min D70 och har fastnat för Nikkor Af 70-300/4-5,6D Ed. Är det ett bra objektiv för lite enklare motorsportfoton och liknande? De två som recenserat här på fotosidan verkar nöjda. Men huvudfrågan, ska jag multiplicera brännvidden (70-300) med 1,5 som på mitt DX 18-70?

Och sista frågan, är programmet Nikon Capture nåt att ha? Jobbar alltid med Photoshop, det gör väl alla...

Tacksam för svar!

gurvar skrev:
Hallå alla fotorävar,

Är sugen på att köpa nån billig långzoom till min D70 och har fastnat för Nikkor Af 70-300/4-5,6D Ed. Är det ett bra objektiv för lite enklare motorsportfoton och liknande? De två som recenserat här på fotosidan verkar nöjda. Men huvudfrågan, ska jag multiplicera brännvidden (70-300) med 1,5 som på mitt DX 18-70?

Och sista frågan, är programmet Nikon Capture nåt att ha? Jobbar alltid med Photoshop, det gör väl alla...

Tacksam för svar!

Hej! Nikkor-zoomen är väl ok tror jag, men vill du ha något mer prisvärt kan jag rekomendera Sigmas 70-300 Apo2 (!! apo2, inte bara apo). Den är vad jag förstått till och med något skarpare än nikons zoom. Tyvärr är den plastig och högljudd och inte nämnvärt snygg, men bilderna blir i regel mycket bra. Dessutom har den "fusk macro" 1:2 mellan 200 och 300mm.

Vidare ska du förlänga brännvidden med 1.5 även här, det är ju kameran som har den brännviddsförlängningen, inte optiken.

Angående Nikon Capture har jag ingen åsikt då jag aldrig ansett mig behöva använda det.

MVH Christian

Tackar

Tack för svar Christian!

Ska kolla upp Sigma-gluggen direkt. Men multiplicerat med 1,5 blir ju 70-300 riktigt lång! Toppen.

/gustaf

Ang. Nikon Capture så har den betydligt mer att "pilla på" än Adobes Camera Raw. Det bjuder på med möjligheter till manipulation redan på RAW-stadiet sas. Man kan göra det mesta eg. Curves, USM och hela faderullan. Man kan ju även göra batchconverteringarav bilder till JPEG med "standardvärden" vilket gör att man alltid kan skjuta i RAW om man vill och sedan ägna mer tid får att klämma ut det sista ur de bästa bilderna. Om det är värt pengarna får du ju själv avgöra.
Ladda ner demoversionen (den borde även ligga på pictureproject-skivan som du fick med till kameran, det gjorde den iaf på min), den är funktionabel i 30 dagar utan att man registrerar den.

Vad gäller telezoom så är väl mycket riktigt Sigman den som sägs vara bäst av budgetzoomarna. Jag har dock ingen egen erfarenhet.

dumbo skrev:
Ang. Nikon Capture så har den betydligt mer att "pilla på" än Adobes Camera Raw. Det bjuder på med möjligheter till manipulation redan på RAW-stadiet sas. Man kan göra det mesta eg. Curves, USM och hela faderullan. Man kan ju även göra batchconverteringarav bilder till JPEG med "standardvärden" vilket gör att man alltid kan skjuta i RAW om man vill och sedan ägna mer tid får att klämma ut det sista ur de bästa bilderna. Om det är värt pengarna får du ju själv avgöra.
Ladda ner demoversionen (den borde även ligga på pictureproject-skivan som du fick med till kameran, det gjorde den iaf på min), den är funktionabel i 30 dagar utan att man registrerar den.

Vad gäller telezoom så är väl mycket riktigt Sigman den som sägs vara bäst av budgetzoomarna. Jag har dock ingen egen erfarenhet.

Håller med......Capture är helt underbart när det gäller NEF-filer. Trodde inte jag skulle "vända ryggen" åt Photoshop som jag gjort sedan jag köpte Capture. Älskar funktionen att kunna skriva ut flera bilder åt gången utan att behöva lägga dom i samma dokument. Lite "tungjobbat" ibland dock (trots massor av internminne, dock "bara" 1.7 GHz processor).

Gällande zoomen.....en Nikon 80-200/f2.8 fås väldigt billigt begagnad...helt fantastisk tillsammans med D70 (långsam zoom efterlystes ju....och det stämmer med denna, åtminstonde när det gäller AF :), ljusstyrkan däremot är på topp)

/Anders

Tackar för svaren, intressant det där med Nikon Capture, får kolla upp demoversionen...

Får se om det blir en Sigma 70-300 eller en beggad Nikkor 80-200 2.8.

/gustaf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar