Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två frågor om K10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Jag köpte en k10d igår och är än så länge väldigt nöjd med den.

Jag har dock två frågor:

Vilket RAW format tycker folk att jag bör använda? (den har ju två olika) Jag har ställt in den på DNG som är adobes format eftersom jag inbillar mig att det nog kommer bli standard i framtiden.

Vilka fördelar nackdelar finns det med formaten?
Eller spelar det ingen roll?

Min andra fråga är hur man kan kolla om sensorn sitter rakt i kameran? Tydligen kan den ofta sitta lite snett i k10d. Jag har inget stativ ännu förresten.

Har någon några andra tips till mig?

MVH
Andreas

Vilket RAW

Hej
Jag har själv en k10d och även en k20d och jag fotar alltid i RAW+ med PEF samt en komprimerad JPEG. Att jag använder PEF finns det två anledningar till, dels att det är Pentax eget program som stöds av "Pentax Laboratory" som är det program som följer kameran. Du kan även göra en "framkallning till JPEG av högsta kvalite´i kammeran om man är ute i "fält" och inte har tillgång till dator med RAW converterare men ändå vill skriva ut som högkvalite´kopia. "Pentax Labrotary" fungerar utmärkt med lite kompletteringar i photoshop ibland. Den andra orsaken är att PEF tar betydligt mindre utrymme i datorn.
Jag ser ingen anledning till att använda DNG såvida man inte samtidigt fotar med en kamera av annat fabrikat samtidigt och vill ha en rationellare "framkallning".
mvh Lennart

Håll inne Meny-knappen när du tänder för kameran så ser du vilken firmware du har. Uppdateringar laddar du ner från pentax.se och installationen är enkel, följ bara anvisningarna som följer med filen du laddar ner på din dator.

sned sensor

Märker du inte att sensorn är sned när du fotograferar så har det väl ingen betydelse.
Om du å andra sidan fotograferar i studio och tröttnar på att rätta till bilden varje gång så kan man ju anmärka under garantitiden.
Jag tror det mer är en akademisk fråga.

Att uppdatera firmware kan vara lite pilligt. Vänta med det till du är lite varmare i kläderna.
LM

Jag kör DNG framkallar i CO1 slutjusterar i Elements.

Anledningen är att jag testat båda varianterna PEF/DNG kört genom ARC och CO1 och jämfört brusbild, skärpa och färg och enligt mej ger kombinationen CO1 DNG bäst resultat.

Kontroll firmware: Håll in Menu knappen när du sätter på kameran.

Micke.

Lothar Marunga: Jag köpte en helt ny kamera och då vill jag inte att det ska vara några tillverkningsfel på den. Vet någon något sätt att kolla om den sitter rakt eller snett? Tror att jag läst om det här förut men hittar inte den tråden.

Lawson: Vad är CO1 för något?

sned sensor

Ställ kameran på ett bord och fotografera så du har en rak vertikal linje mitt i bilden (dörrpost). Kopiera till en bildbehandlare och se hur mycket du måste justera bilden i grader för att den skall vara rak.

LM

Harlequinesque skrev:
Lothar Marunga: Jag köpte en helt ny kamera och då vill jag inte att det ska vara några tillverkningsfel på den. Vet någon något sätt att kolla om den sitter rakt eller snett? Tror att jag läst om det här förut men hittar inte den tråden.

Lawson: Vad är CO1 för något?

Ursäkta! Capture One 4 skall det vara.

Micke.

Du kan få komprimerade DNG om du använder Adobes DNG-converter, i denna tråd kan du hitta lite om filstorlekar i DNG
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=89609&highlight=DNG

Själv använder jag Lightroom som ger hyfsade bilder och inte minst möjligheten att hålla rätt på dom.

LR 1.4/ACR 4.4 har en ny konverteringsrutin vilket ger bra resultat, tyvärr finns det "generalbuggar" i dessa så de är indragna tills vidare.

För att öppna K10 PEF i PS måste du ha CS2 med ACR 3.7.

/Mats

Harlequinesque skrev:
Tack så mycket Lothar Marunga! =)

Lawson: Det går inte att öppna dem med PS då eller?

Har du någon äldre PS kanske inte PEF stöds.
DNG är ju deras eget format, när det kom eller från vilken version det används vet jag inte.
Har tyvärr bara råd med snikversionen Elements så jag har dålig koll på de andra versionerna.

Micke.

Okej, ja då vet jag...tack så mycket Lawson!

Nu har jag en till fråga här förresten som någon kanske kan svara på.

Jag förde just över bilderna till datorn och ser att en del av bilderna har som "hål" i sig där det som ligger bakom fönstret lyser igenom...vet någon vad det beror på? Är det trasiga pixlar eller vad?

Jag kan tillägga att "hålen" bara syns i vissa inzoomningar på datorn...

Harlequinesque skrev:
Okej, ja då vet jag...tack så mycket Lawson!

Nu har jag en till fråga här förresten som någon kanske kan svara på.

Jag förde just över bilderna till datorn och ser att en del av bilderna har som "hål" i sig där det som ligger bakom fönstret lyser igenom...vet någon vad det beror på? Är det trasiga pixlar eller vad?

Jag kan tillägga att "hålen" bara syns i vissa inzoomningar på datorn...

Förstår inte vad du menar, posta bild så vi kan se.

Hmmm nu är "hålen" borta....det var nog datorrelaterat isåfall =)

Martin-B: När jag hade ett fönster med bilden öppen (både i windows eget visningsprogram och i PS) så lyste bakgrunden igenom på en del ställen. "Hålen" var bara ett par pixlar stora men ganska störande. Om jag hade ett annat fönster uppe bakom PS till exempel så lyste det igenom vitt.

Svårt att beskriva det och nu är ju "hålen" borta...

Tack så mycket för hjälpen iallafall allihopa =)

MVH
Andreas

Nu är "hålen" tillbaks...det måste nog vara i datorn eller?

Någon som vet hur man fixar det?

Spara ner bilden och zooma in så får vi se om ni ser samma sak.
Det är ett utsnitt av en av bilderna..

Bilagor

• imgp0259.jpg
    imgp0259.jpg
    37 KB · Visningar: 144
Genomskinlig färg sparas inte i JPG. Rita en ring var felet skulle ha varit och spara det som GIF istället.

Överst: Original
Vänster nedre: PSD med utsuddat "hål".
Högre nedre: JPG med utsuddat "hål".

Som du ser konverteras hålet till vit färg, eftersom JPG inte har alpha kanaler, så kan inte jpg hantera "genomskinlighet".

Alltså kan inte hålen finnas i bilden, utan du måste ha något annat fel. Ta en skärmdump istället för att spara bilden, så vi ser vad som egentligen är på skärmen.

Bilagor

• namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    22 KB · Visningar: 104
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar