Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två dagar från B&H härligt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Två dagar från B&H härligt...

mipert skrev:
Fast om den pajar och bilder förloras hjälper ingen garanti i världen.
Sant, men den kan ju paja när hårddisken är tom, tillräckligt trist att behöva skicka den till Stockholm då. Men hellre det än B&H. Och om det är bilder på den, kan man faktiskt ofta rädda en hel del. Då kan det till och med vara värt att åka själv till service och få det fixat.

Men optik är tydligen lugnt, där gäller garantin i Sverige.
...så det kanske blir en 12-24.... Om jag har råd, vill säga. Eller en 24-120 VR. Eller en 70-200 VR..eller....

Du får ha det så trevligt i LA. Jag har aldrig varit där men jag har en stående inbjudan från en av de fotografer jag assisterat (Deborah Samuel) att hälsa på.

Jag är avundsjuk på dig (utan att vara missunsam).
Tackar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Två dagar från B&H härligt...

mipert skrev:
Haha, det räcker med ett batteri för att greppet skall fungera. Smart konstruerat Nikon.
Designat av fotografer för fotografer (fast jag gillar inte den plastiga känslan i greppet).
Den funkar med vanliga penlight AA om det skulle krisa också.
 
maerklund skrev:
Amerikansk sales tax slipper man om man beställer med leverans utanför delstaten, typ till Sverige.
Sales tax inbillar jag mig att man måste betala ändå. Eller...? Jag kan ju ha fel.
Däremot; befinner man sig i Arizona och bestsäller från N.Y slipper man sales tax.
 
Intressant är att numera lämnar posten för stora brev utanför dören och UPS lämnade mitt paket till grannen (jag var på systemet).

Inte mig emot, flygvärdinnan under är trevlig att hämta paket hos men vem ansvarar för paketet?
 
Mottagaren får alltid signera paketet, kanske en liten garanti, men jag trodde faktiskt att UPS INJTE lämnade ut om ingen var hemma (man måste säga till om det är OK att lämna hos grannen).
 
UPS ringde inte innan och inte frågade de om det var OK att lämna till grannen.

Tänk om det varit Antonio, förra grannen på Simrishamnsgatan som var knarkförsäljare?

”Paket? Nej jag har inte sett nått...”
 
tullavgiften är 0 men

speditören brukar ta cirkus 100:- för att de hanterar momsen åt staten.

Och kom ihåg att du betalar även moms på frakten (i och för sig så blir det ju inget större belopp men i alla fall)

--jalle

Calle S skrev:
Svensk moms på 25% alltså? Och vad ligger tullavgiften på?
 
Ja det gick jäkligt fort till Sverige när jag beställde från B&H oxå, två dagar om jag minns rätt. Dock tog det hela tre dagar för paketet att resa från Stockholm upp till Umeå, det talar nog mer om Sverige än om B&H ;D
 
Fan att jag inte har hunnit få skatteåterbäringen än, då skulle det bli köpa av i LA!


...ingen som vill låna ut typ 25.000:- till och med augusti;-)

Ett 2GB cf-kort blir det nog iallafall.
 
Calle S skrev:
Svensk moms på 25% alltså? Och vad ligger tullavgiften på?

Japp, 25% moms och 6,7% tull som Jeppe säger. Plus postens administrativa avgifter som jag inte riktigt minns men 100kr låter rimligt.

Ett objektiv för $1000 kostar alltså i slutänden:
1000 x 1,25 x 1,067 = $1333,75

Använder man Forex kurs blir alltså kostnaden 9975kr, exklusive postens avgifter och transportkostnad.

Jag brukar räkna med att priset i kronor blir ungefär dollarpriset x10. Det blir lätt att uppskatta och stämmer hyfsat.

/Pontus
 
mipert skrev:
Tänk om det varit Antonio, förra grannen på Simrishamnsgatan som var knarkförsäljare?

Tänk om det var dej dom trugat på Antonios paket, tio minuter innan insatsstyrkan stormar huset ;-)

Men visst är det lustigt, jag fick också oväntat paket, det var förstås grannen som beställt gummiartiklar från nån diskret avsändare... vem tar ansvar för sånt?
 
HDFS) (KGS skrev:
Tänk om det var dej dom trugat på Antonios paket, tio minuter innan insatsstyrkan stormar huset ;-)
Efter ett år fick man rutin på att känna igen folk och när de ringde på dörren pekade man bara uppåt och sade ”Antonio är en trappa upp”.

För två veckor sedan stod piketen utanför porten (där vi bor nu) och ut kommer fem poliser med brytverktyg och västar när jag kom hem med barnen.

Det visade sig att grannen mittemot (som är polis vid piketen) hade låst sig ute och ringt kollegorna för hjälp.
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Mottagaren får alltid signera paketet, kanske en liten garanti, men jag trodde faktiskt att UPS INJTE lämnade ut om ingen var hemma (man måste säga till om det är OK att lämna hos grannen).
Jag ringde UPS och enligt dem skall man säga ifrån innan om det inte är OK att lämna hos grannen.

Idag kom momsfakturan...
 
mipert skrev:
För två veckor sedan stod piketen utanför porten (där vi bor nu) och ut kommer fem poliser med brytverktyg och västar när jag kom hem med barnen.

Det visade sig att grannen mittemot (som är polis vid piketen) hade låst sig ute och ringt kollegorna för hjälp.

Jaså *mummel* är det sånt våra skattepengar går till. :-/
 
Även B&H kan strula.

Tre och ett halvt dygn sedan jag beställde ljusmätaren (i söndags, idag är det onsdag) och fortfarande har inte paketet lämnat B&H trots att den hela tiden funnits i lager. Även verifikationen på mitt kreditkort skickades i söndags, i går fick jag veta att de fortfarande väntade på den och därför lagt min order "on hold". Enligt instruktioner på B&H's hemsida skall inte verifikationsprocessen fördröja en order och om det blir problem skall de kontakta en. Jag fick trycka på själv för att få veta att de fortfarande väntade på min verifikation.

Nu var jag väl kanske lite naiv att hoppas att jag skulle få mätaren innan helgen. Men enligt B&H's site så skulle det inte vara något problem om man tog UPS express som fraktsätt, och den ljusmätaren jag ville ha kunde jag inte hitta via svenska shoppingsiter. På söndag döps min förstfödde och jag blir sittandes där utan ljusmätare då min gamla rasat ihop. Dessutom fruktar jag problem med UPS leveransen då jag kommer att befinna mig på annan adress fr.o.m. Lördag och två veckor frammåt.

Sorry for the rant. Jag ville bara påpeka att leveranserna inte alltid är så snabba även från B&H.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.