Annons

Från New York blev inte mycket billigare.

Produkter
(logga in för att koppla)
jakobn skrev:
Canon har världsgaranti på sina objektiv, dock inte på husen.

Är du helt säker på det? Jag handlade en Canonglugg i USA häromåret och fick då info om att Canonprylar köpta i USA och Canada inte täcks av någon världsgaranti.
 
Bor man i sverige och vill ha garanti så har man inget val. Kostar ju lätt 300 att skicka skiten tillbaka till USA om det skulle hända något.
 
Hängbjörk skrev:
Hej

Tänkte bara berätta det som ni garvade redan vet men som kanske kan vara bra om det finns fler nybörjare som jag - att det går fort men blir inte mycket billigare än att köpa i Sverige.

Beställde en Nikon-blixt SB-600 från B & H söndagen den 18 dec och den kom i dag torsdagen den 22 på eftermiddagen. (Då tog det en dag extra för dem att kolla fotona av mitt kreditkort och kontakta min bank, tror jag också.)

Bara frakten drog $40 så att blixten med frakt kostade
SEK 1674

Sedan ringde UPS och ville ha SEK 621 i "införselavgift" (vill jag minnas att hon sa), det är väl tull och lite annat.

Det blir totalt 2295 kronor, när ett par stora postorderföretag i Sverige tar 2495 respektive 2795 kronor. Av dem får man också garanti i Sverige medan min blixt var billigaste alternativet och Grey Market och bara har ett år hemma hos B & H.

Tur att det är en Nikon så att den håller, eller hur? :)

Fride

Betrf: Egen import.

Många för att inte säga alltför många, "skryter" om sina klipp när det gäller köp från länder innon EU eller utanför.

Det finns säkert företag, produkter eller rätt tilfälle som gör att man kan tjäna en slant, men beakta priset av oro för kopian av Master Card tilsammans med ID-kort som måste i vissa fall faxas eller mailas för att affären ska gå i lås.
För att inte tala om problemet med en manual på Tyska, när man var sjuk på dom tyska lektionerna i gymnasiet.
Glöm för all del inte framtida reklmationer.
Var är kvittot och de andra dokumenten som ska skickas till leverantören plus fraktkostnaden.
I Sverige ska leverantören betala fraktkostnaden
båda vägarna
Sist och inte minst så slipper man säga här på FS att man inte hittar manualen när man inte kan hantera sin med otrolig vinst inköpta kamera eller optik när det uppstår problem.

En eloge till de som vågar vara ärliga.
Tex: Fride
/Thomas.
 
Nome Nescio skrev:
Man skall inte heller ha kvar orginalkvitton i plånboken eller i packning. Det första de fragar efter är plånboken och där kollar de alla kvitton, något dyrt och de letar som tokar i packningen.

Har svensk tull verkligen rätt att läsa papperen i plånboken vid en vanlig stickprovskontroll?
 
Cappucino skrev:
Har svensk tull verkligen rätt att läsa papperen i plånboken vid en vanlig stickprovskontroll?

Dom har väldigt långtgående befogenheter.
Allt du har med dig får dom söka igenom.

Fast kommer du från ett EU-land får dom inte ta stickprov utan dom måste ha en anledning till att kolla just dig.
 
Inom kamera branschen är det säkert som inom de flesta andra branscher - prisskillnaden förklaras av andra inköpspriser.

Tex motorcykelbranschen (där jag jobbar) har c:a 35% förtjänst på delar i Sverige. I Tyskland är samma siffra c:a 20%.
Skillanden förklaras i högre omsättning och fler kunder.

Kan väl bara konstatera att "tjänar" jag 6000:- på att handla ett objektiv i USA, tycker jag att det är värt besväret, även om det skulle vara moraliskt tvivelaktigt.
 
Re: Re: Från New York blev inte mycket billigare.

ThomK skrev:
Betrf: Egen import.


Glöm för all del inte framtida reklmationer.
Var är kvittot och de andra dokumenten som ska skickas till leverantören plus fraktkostnaden.
I Sverige ska leverantören betala fraktkostnaden
båda vägarna

/Thomas.


Det sistnämnda lät intressant, menar du att man inte ska behöva betala frakten själv när man skickar in prylarna för garantireparation?
 
Re: Re: Re: Från New York blev inte mycket billigare.

Larus skrev:
Det sistnämnda lät intressant, menar du att man inte ska behöva betala frakten själv när man skickar in prylarna för garantireparation?

självklart.

Konsumentköpslagen slår fast att en reklamation skall vara kostnadsfri för konsumenten.

Man säger till säljaren (det är dom som har ansvaret och inte tillverkaren) att dom skickar en fraktsedel så att du kan skicka in din pryl.

Det brukar gå smidigt i dom flesta fallen.
 
Re: Re: Re: Från New York blev inte mycket billigare.

Larus skrev:
Det sistnämnda lät intressant, menar du att man inte ska behöva betala frakten själv när man skickar in prylarna för garantireparation?

Så sant som det är sagt Lars.
Läs konsumentköplagen.
/Thomas.
 
konsumentköpslagen:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
 
Dajo skrev:
konsumentköpslagen:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).


Det var som tusan, jag som alltid så snällt betalat frakt när jag skickat in saker. Lättlurad...

När jag nyligen kontaktade Scandinavian photo för att fråga hur jag skulle bete mej med en Nikonkikare som behövde fixas (garantiärende) tyckte dom att jag skulle skicka den direkt till Nikon bara. Inte ett ord om att dom skulle stå för nån frakt.
 
Funderar på och beställa mig en blixt ifrån BH i Nyewyork. Allt går på drygt 1800 kr inkl frajt. I sv 2740 kr inkl frakt. Frakten sköts Via UPS.

Frågor: Kommer UPS vilja ha införselavgifter och allt vad det nu heter? Tull och allt skit. Beställt skivor, verktyg, böcker och massa annat ifrån staterna och alldrig behövt betala något. Kanske är annat med UPS?

Är en Canon blixt jag ska köpa. Hur är det med garantin om man köper ifrån USA? Skickar man den direkt till Canon Sverige om den skulle strula? Dyrt och skicka den till USA, eller är det affären som betalar fraktavgiften dit? Bökit och omständigt blir det hur eller hur.... :)
 
Hej
Som sagt, UPS ringde och ville snällt ha drygt sexhundra när min blixt kom. Och vad jag läst här på sidan i andra trådar har det varit likadant alltid med UPS. Kanske annorlunda med vanliga och långsammare amerikanska posten, vad jag förstått av olika trådinlägg.
Fride
 
johan_w skrev:
Kommer UPS vilja ha införselavgifter och allt vad det nu heter? Tull och allt skit. Beställt skivor, verktyg, böcker och massa annat ifrån staterna och alldrig behövt betala något. Kanske är annat med UPS?
UPS kommer definitivt att kräva dig på införselavgifter, tull och moms. Att UPS är så snabba beror på att de har myndigheternas förtroende att hantera förtullningen av kundernas varor själva. Om det skulle framkomma att de slarvar, och släpper igenom varorna otullade och oskattade, skulle de med all rätt bli av med detta höga privilegium. Detta vore döden för ett företag som UPS, eftersom de skulle tvingas vänta på att tullverket får lust och tid över att hantera just deras gods - medan det flyter på i ett rasande tempo hos konkurrenterna.

Vilken blixt är det du tänkt beställa? Har du kollat vad det kostar att beställa från någon av de tyska firmor som brukar omnämnas här på Fotosidan?
/Thomas
 
200cm skrev:
UPS kommer definitivt att kräva dig på införselavgifter, tull och moms. Att UPS är så snabba beror på att de har myndigheternas förtroende att hantera förtullningen av kundernas varor själva. Om det skulle framkomma att de slarvar, och släpper igenom varorna otullade och oskattade, skulle de med all rätt bli av med detta höga privilegium. Detta vore döden för ett företag som UPS, eftersom de skulle tvingas vänta på att tullverket får lust och tid över att hantera just deras gods - medan det flyter på i ett rasande tempo hos konkurrenterna.

Vilken blixt är det du tänkt beställa? Har du kollat vad det kostar att beställa från någon av de tyska firmor som brukar omnämnas här på Fotosidan?
/Thomas


430ex... ca 1800 ifrån bh oc 2700 ifrån sv, båda inkl frakt. går ju beställa med us mail :)
 
Jag köpte en 430 EX från Hong Kong via Ebay. Den slutade på 2.200:- tror jag. Behövde inte betala tull, kom med FedEx
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.