Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tunn mellanring till Canon EF

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Någon som vet ifall det finns tunnare mellanringar till Canon EF än 12mm?
Har ett fast teleobjektiv som jag ibland använder för porträtt, men med lite för lång närgräns.
Med min 12mm mellanring blir det något för mycket.

Jag har använt sådana försättslinser, iofs av annat märke. Var klart missnöjd med resultatet.

Mellanring har fördelen att den inte lägger till någon optik som kan degradera kvaliteten.

Jag har använt sådana försättslinser, iofs av annat märke. Var klart missnöjd med resultatet.

Mellanring har fördelen att den inte lägger till någon optik som kan degradera kvaliteten.
Mellanringar kan absolut degradera kvaliteten. Objektiv är designade för vissa arbetsavstånd. En mellanring tillåter att du fokuserar närmare, och det beror på objektivet hur det då beter sig. En del klarar sig bra, andra gör det inte.

En försättslins av bra kvalitet kan ge högre bildkvalitet än en mellanring på ett visst objektiv, men det finns såvitt jag vet inget bra sätt att veta annat än att testa.

Joseph Wisniewski har en del att säga om saken:
https://www.dpreview.com/forums/post/30330806

Försättslins ger i stort sett fixerat avstånd. 2dioptrier ca 0,5 m och 5 dioptrier-20 cm. Passar nog inte så bra för porträttfoto om det inte bara är näsan som ska fotograferas med telet.

Mellanringar kan absolut degradera kvaliteten. Objektiv är designade för vissa arbetsavstånd. En mellanring tillåter att du fokuserar närmare, och det beror på objektivet hur det då beter sig. En del klarar sig bra, andra gör det inte.

En försättslins av bra kvalitet kan ge högre bildkvalitet än en mellanring på ett visst objektiv, men det finns såvitt jag vet inget bra sätt att veta annat än att testa.

Joseph Wisniewski har en del att säga om saken:
https://www.dpreview.com/forums/post/30330806
Ja, det beror säkert på objektivet.

Försättslins ger i stort sett fixerat avstånd. 2dioptrier ca 0,5 m och 5 dioptrier-20 cm. Passar nog inte så bra för porträttfoto om det inte bara är näsan som ska fotograferas med telet.
Ja, dedikerade försättslinser t.ex Zeiss Proxar är specialanspassade för vissa objektiv och för porträtt är det nog 1-2 dioptrier som gäller. Nu kanske det inte är lika intressant med försättslinser som det var under förra årtusendet. Eftersom objektiven har utvecklats enormt. Runda försättslinser blir också begränsande eftersom de bara passar för en speciell diameter framför objektivet.

Ja, dedikerade försättslinser t.ex Zeiss Proxar är specialanspassade för vissa objektiv och för porträtt är det nog 1-2 dioptrier som gäller. Nu kanske det inte är lika intressant med försättslinser som det var under förra årtusendet. Eftersom objektiven har utvecklats enormt. Runda försättslinser blir också begränsande eftersom de bara passar för en speciell diameter framför objektivet.
EN mindre försättslins än diametern på frontlinsen fungerar faktiskt oftast utmärkt utan synbar vinjettering. (har bara testat med olika telen eller telezoomar). Fast man behöver förstås köpa en steppring för några tior. Men som sades så är det nog inte lämpligt för porträtt med tele som var det som TS frågade om. Raynox försättslinser är annars relativt billiga (runt 700 kr) och ger ingen degradering av skärpan ens med det bästa makrookjektiven.

Googlade runt lite, 12mm verkar vara den tunnaste mellanring som finns till EF.
Till EF-M finns tydligen 10mm (Meike) men vad hjälper det :p

Tack alla för förslag. Uppskattas verkligen!
Tveksamt om det finns en försättslins till objektivet då det har en diameter på runt 11.5 cm :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar