ANNONS
Annons

tull , skatt & annan strul

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Att paket från usa tullas , det tror jag mig veta i alla fall .eller kan det slinka igenom i alla fall ? Är det någon skillnad på nya fotoprylar & beg i det avseendet ?
Hur har vi det inom unionen , är det tull på grejorna här ok ? skillnad på nytt & beg ?
Jag vet att liknande diskutioner har varit uppe tidigare , men jag har inte hittat något svar som gör mig riktigt nöjd.

Vet inte riktigt vad som tullas, och när. Ska flytta hem från australien nu efter att jag studerade här, och jag hoppas verkligen inte jag får betala skatt på allt det jag skickar hem med båtfrakt, för isåfall har jag inte råd att lösa ut det. Fast det är ju mina ägodelar, borde inte få betala för dom eftersom dom redan är mina.

Hoppas jag iaf.

Paket från utanför EU ska förtullas och betalas moms för när dom tas in. Skickas paketet som vanligt postpaket så kan det slinka igenom. Rätt stor chans att man klarar sig har jag hört av andra. Skickar man med FedEx eller nått så tullar dom automatiskt, dvs inte en chans att slippa moms och tull. Undvik det mao :)

Inom EU så är det ingen tull alls. Det är ju en av grundpelarna för hela EU :) Däremot ska kan man råka ut för att man får betala svensk moms. Dvs beställer du från Tyskland så drar dom av tysk moms och lägger på svensk. Det beror på hur mycket firman säljer till Sverige för.

Det har inte hänt mig när jag handlat från Ny-camera och TechnicDirekt.

/Jocke

Noir skrev:
Ska flytta hem från australien nu efter att jag studerade här, och jag hoppas verkligen inte jag får betala skatt på allt det jag skickar hem

Hoppas jag iaf.

Har du bott utomlands i mer än ett år och haft prylarna för ditt leverne så behöver du inte tulla och skatta för dem. Du måste dock vara beredd att visa lite kvitton och sånt. Jag vet inte hur det är med vanliga saker men tar du in en bil måste du ha ägt den i minst ett år för att slippa skatt.

//Uffe

har varit här i mer än ett år, så det borde ju inte vara nån fara då. Hade planer på att ta hem bilen faktiskt, men då hade man varit tvungen till att ha varit skrven här tydligen. Och sen är det ju lite lustigt att köra högerstyrt i sverige :)

Ja och inte bara högerstyrningen. Du får byta bägge strålkastarna också. Det assymetriska halvljuset är ju anpassat till vänstertrafik i australien.

Lite "foto" med reflektorer annars helt off topic-inlägg

//Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar