Annons

Tubkikare eller teleskop?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
jag ska fota flyg på 10.000 m, har varit i kontakt med några som gör det och dom fotar genom teleskop..

Teleskopet har en fastbländare på 4.7

Men hur fungerar det med tubkikare ? har hört att komma upp i samma brännvid som teleskop så blir bländare runt 11-13 ?

Någon som kan detta ?
 
jag ska fota flyg på 10.000 m, har varit i kontakt med några som gör det och dom fotar genom teleskop..

Teleskopet har en fastbländare på 4.7

Men hur fungerar det med tubkikare ? har hört att komma upp i samma brännvid som teleskop så blir bländare runt 11-13 ?

Någon som kan detta ?

Skulle gissa att optiken i respektive utrustning är viktigare än jämförelsen tubkikare/teleskop.

På 10 000 m blir det en hel del störningar med temperaturdaller etc. men det har Du säkert redan koll på.

Vore så klart kul om Du publicerar resultaten efteråt :)
/Peter
 
Har just roat mig med att titta på bilder av månen. En generell iakttagelse jag gjort är att tubkikare ger klart bättre resultat än kameraobjektiv, men teleskop ger övelägset klart bäst bilder (generellt sett). Vad gäller månen är det sådan skillnad på teleskopbilder och andra bilder att det finns ingen tvekan om vad som är bäst (generellt sett). Jag undrar om inte bilder på flygplan på hög höjd skulle uppvisa samma resultat som de månbilder jag sett. Men då jag inte är någon expert på området får du ta vad jag säger med en stor nypa salt. Det lär ju också bero på vilket teleskop man jämför med vilken tubkikare/objektiv. I en annan tråd har du ju länkat en flygbild tagen på hög höjd med teleskop. Undrar om den bilden går ta med en tubkikare med sådan kvalitet? Men jag är som sagt ingen expert. Jag tror dock att det är inte för inte som astronomer använder teleskop med stor ljusinsamlande förmåga.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.