Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tri-X i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

kunoapa

Aktiv medlem
Är det någon där ute som vet hur man konverterar från färg till S/V i PS på något bra sätt. Gärna så man får karaktären från någon S/V film, typ Tri-X (heter den så förresten eller är det jag som yrar, blev lite osäker). Tycker ofta man får en dassig gråskala.

/Anders

kunoapa skrev:
Är det någon där ute som vet hur man konverterar från färg till S/V i PS på något bra sätt. Gärna så man får karaktären från någon S/V film, typ Tri-X (heter den så förresten eller är det jag som yrar, blev lite osäker). Tycker ofta man får en dassig gråskala.

/Anders

Jag gör alltid så att jag omvandlar till gråskala 8-bitar och sen lägger jag till duplexfärg (duotone tror jag det heter på engelska). Jag lägger dock inte enbart till tex en brun färg utan ändrar vilka nyanser den ska påverka. Om du vill så kan jag maila filen jag använder.

Om du vill se hur det blir så gå in och titta på den senaste bilden som heter Frida och ligger i Frida albumet.

/ Marcus

Vilket sammanträffande, kollade just på den bilden. Du får gärna mejla mig filen: [email protected]. Är ganska grön på PS men desto bättre på datorer så jag luskar nog ut hur filen ska användas.
Bra bild förresten, bakgrunden är grym och jag jag gillar vridningen till skillnad från många andra som kommenterat.

/Anders

Det som gör att bilderna ser dassiga ut är att snygga svartvita bilder kräver högre kontrast i mellantonerna. För att få det så kan du göra en s-formad kurva i Photoshop under "kurvor/curves".

det är också bra att kunna kontrollera hur färgerna blandas till en svartvit bild, Det kan tex påverka hudtonerna. Gör därför svartvitt genom att "blanda kanaler/channel mixer" Du kan t ex ställa in 60% rött 30 % grönt och 10% blått och kryssa i rutan "monokrom". Därefter går du in och konverterar till gråskala.

Tack för filen Marcus. Testade på en gång och det blev riktigt bra, hudtonerna blev liksom lite varmare. Kollade in dina övriga bilder och jag ska mig tid att kommentera dem någon gång. Storformatstallkvisten är väldigt fin.

/Anders

kunoapa skrev:
Tack för filen Marcus. Testade på en gång och det blev riktigt bra, hudtonerna blev liksom lite varmare. Kollade in dina övriga bilder och jag ska mig tid att kommentera dem någon gång. Storformatstallkvisten är väldigt fin.

/Anders

Ja, det är ett enkelt sätt att få snygga toner. Tack än en gång för kommentarerna på mina bilder.

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar