Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tri-X eller T-Max
- Trådstartare Degas
- Start datum
MattiasL
Aktiv medlem
Man brukar säga att Tmax har högre kontrast i högdagrar än TriX, som har mer kontrast i skuggorna.
Därför är också TriX lämpligare att pressa för att den inte tappar detaljerna i skuggorna lika fort.
Hur stor skillnaden är i praktiken är svårt att säga, jag brukar inte tycka den är dramatisk. Jag gillar båda filmerna.
Därför är också TriX lämpligare att pressa för att den inte tappar detaljerna i skuggorna lika fort.
Hur stor skillnaden är i praktiken är svårt att säga, jag brukar inte tycka den är dramatisk. Jag gillar båda filmerna.
norragryta
Aktiv medlem
Nu var det ju ett tag sen jag använde båda dessa filmer då jag i princip bara plåtar med färgfilm numer. Men när jag tidigare körde mycket svart-vitt var Tri-X alltid min favorit av dessa två. Blev aldrig riktigt vän med T-Max som förvisso är finkornigare (tyckte jag i alla fall), men var svårare att kopiera.
Det är nog verkligen en smaksak eller har att göra med vilken film man börjar med och sen vänjer sig vid.
Det är nog verkligen en smaksak eller har att göra med vilken film man börjar med och sen vänjer sig vid.