Annons

Tre frågor om bildersättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklasan

Aktiv medlem
Jag har följande frågor.
1. Om jag har en bild som används i sidhuvudet på en internetplats på 10 sidor räknas detta som en (1) bild eller 10 bilder?

2. Fotografens namn. Eftersom bilden finns i ett sidhuvud anses det då räcka att mitt namn anges på en samlingssida, där övriga fotografers namn finns. Eller är det rätt att kräva plus 100 % för att namnet inte finns vid sidhuvudet på varje sida?

3. Tar man ett engångspris eller ett årspris för bilder på webben?

Svar gärna på en eller alla frågor

MVH
Niklas
 
Det är lite olika beroende på vem som ska använda bilden. Men egentligen ligger priserna till grund för en bild, men är det samma bild på alla sidor som i ditt fall, kanske man ska komma fram till en lösning typ huvudsisan + en undersida.

Fotografens kan ju vara knepigt, man kanske vill ha en ren design. Så det kan gå att kräva 100% påslag, men ruisken är att de väljer en annan bild. Jag hade nog varit nöjd att vara nämd i en lista (kanske med hänvisning till bilden i fråga).

Det bestämmer kunden.. det kan vara 1,2 veckor, 1,6 månader eller 1 år.
 
Ett exempel från Svenska Fotografers Förbunds prisguide 2002:

tidningar/tidskrifter
---------------------
startsida:
1000 (1 mån)
1200 (6 mån)
1400 (1 år)

följande sidor:
800 (1 mån)
1000 (6 mån)
1200 (1 år)

Detta är startpriser. För reklambroschyrer, annonser etc gäller andra priser.
 
Hur gör man då med bilder som publiceras högst upp på sidan på en databasdriven sida som Fotosidan? Den har ju ett obestämt och teoretiskt sett oändligt antal sidor.
 
Hej Erik

Nur har du nog bra mycket tid över att grubbla?

Problemet är väl enkel matematik, 100% av 0:- är .........


Roine
 
Vad gäller databasdrivna sidor så skulle jag kräva 100% påslag för den aktuella bilden. Skulle man kräva så mycket mer är risken stor att kunderna flyr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.