Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Travel-kit med limited

Produkter
(logga in för att koppla)

andnils

Aktiv medlem
Istället för att släpa med sig DA*-objektiven när jag åker på semester så funderar jag på att införskaffa några pannkakor från Limited serien. Vikten och storleken är ju fantastiska, särskilt om man ska ut å resa.
21:an har jag redan - mkt fint objektiv med bra brännvidd.

Vad tror ni om att komplettera med 70 mm? Skulle man klara sig med dessa två objektiv? Eller "måste" jag utöka med 35 eller 40 mm oxå?

Jag förstår givetvis att det inte finns något "rätt svar", men jag är nyfiken på era kommentarer.

Det beror nog helt på resmål. Semester i stad, landsbygd, berg, djungel, savann etc? Här i Indien är 70 mm nästan alltid för långt tycker jag, i alla fall i städerna och byarna. Allt här är så nära inpå hela tiden. Skulle jag köpa pannkakor nu skulle jag skaffa 20, 35 och max 50 (vilket ju dock inte finns som pannkaka väl?).

Jag startade en gång i tiden med en M35/2,8 och en M135/3,5 och klarade mig med dom ett tag. Översatt till 35mm blir din DA21a 32mm och DA70 ca 105mm, alltså en lätt vidvinkel och en måttlig tele.

Jag flög ner till Photokina i höstas och funderade länge på om jag skulle ta med enbensstativet, men beslöt att avstå. Köpte sista dan(utförsäljning) ett trebensstativ för ca 50:- som är lätt och enkelt och inte gör så mycket till vikten på min Velocity, stabilare än en enbenare.

Men det var objektiv... Kommer inte ihåg exakt vilka gluggar jag hade med till Köln, men ungefär:
DA10-17, DA12-24?, Sigma 18-55/2,8, FA50/1,4, FA77, Tamron90 makro, F70-210/4-5,6. Alltså ca 7 objektiv, sen blixt, filter, minneskort, batterier, några DVD-R och en Thecus Yes on the go för att tömma bilder från kameran.

Jag reser sällan numera, men jag skulle om jag bara har DA21, DA*16-50 och kanske DA*50-135 och reser mycket komplettera med DA15, DA40 och DA70 och lämna zoomarna hemma. Dom får plats i en midjeväska på magen för att enkelt kunna byta objektiv. En gammal/begagnad tele runt 135mm, tex M135/3,5 skulle sitta fint oxå så man har en tele, den är lätt och har oxå 49mm filtergänga men är bra mycket större än Limiteds se:
http://kmp.bdimitrov.de/lenses/primes/tele/M135f3.5.html

Alltså en kraftig vidvinkel, en lätt vidvinkel, en ~normal, en lätt tele och en tele.

Reseobjektiv

Visst låter det behändigt med ett antal pankakor på resan... å andra sidan skulle jag gärna ta mina bästa gluggar tex DA*16-50 och DA*50-135 av flera skäl.

1 de tål lite grann DA* som är vattentäta och allt, funkar nog på båtturer etc

2 de motiv jag köpt mina objektiv för (förutom familjen osv) finns oftast på resor.

3 Man får lite mer flexibilitet med zoom och slipper öppna huset och exponera det för damm vid frekventa objektivbyten.

Jag skulle däremot gärna ha en pannkaka eller två hemma och fota folk med etc. Vill man ha en lätt utrustning på resan är nog en Cannon G7/G10 och ett UV hus minst lika bra.

Peter Ivarsson

Senast ändrad:
Jag tycker nog att det beror på vad det är för resa som de har varit inne på tidigare. Vill man ha en liten lätt utrustning som fortfarande ger bra resultat är limitedobjektiven oslagbara. Har själv Da 21 och är grymt nöjd med det. Har länge velat ha Da 70 och har smc M40 mm för att testa brännvidden. Jag tycker att 60 mm var ganska perfekt, ofta när jag haft Da 21 på så har jag velat ha lite tightare bildutsnitt, men ett Da 70 hade nog blivit för snävt. Men om du vill ha ett objektiv för porträtt eller liknande så lär det vara riktigt fint. Jag tycker också att da 21 och 40 ligger ganska nära varandra...Svårt val, lycka till!

På 80-talet drog jag ut en del i Europa på MC, då var det 1 kamera och ungefär objektiven: 24/2,8, 35/2,8, 50/1,4, 85/2, 135/3,5 och 300/4. ganska trångt med tält, sovsäck, lakan, stormkök, kylväska, verktyg mm, med tanke på att det inte var en buss(Gold Wing). Det är oxå skillnad om det är en resa med bil(då man kan ta med sig "allt") eller en flygtransport till en semesteranläggning(charter).

Jag har funderat på en charter länge, på tex Madeira bör det finnas en del natur att plåta. Men skälva fenomenet charter kan vara intressant oxå, alltså plåta på flyget, i bussar, på hotellet, barerna och på stranden. Men för att få personerna att slappna av bör man nog åka på 2 charter efter varandra med samma människor, annars blir det nog mycket muslimnoja(en vänder sig bort och den andra håller upp handen för ansiktet) och på barer motsatsen, linslöss.

Visst skulle det vara roligt med alla objektiv i en bröstficka, men en möjlighet är att begränsa sig, tex med zoomarna DA12-24, DA16-50 och DA50-135. Eller en annan(billigare) variant: DA10-17, en normalzoom och F70-210 eller FA70-200. Med zoomarna blir det lite mer lättjobbat, men lätt att fota slentrianmässigt.
Ska man riktigt gå på in för foto så tycker jag att DA15 och eller DA21 täcker upp vidvinkelbilderna, nån av DA31/DA40/FA43 som normal, FA50/DA70/FA77 som lätt tele och sen ett längre tele på ca 135-300mm.

Ovanligt få inlägg trots ordet Limited i rubriken!

Jag slår ett slag för pannkakorna, om du vill röra på benen. Jag använder pannkakorna när jag är ute själv och zoom när jag är ute med familjen.

Lite senare i vår skall jag till Rumänien/Moldavien. Då blir det Limited + FA135. Jag använder DA21+40 mycket och DA70 sällan (den får ev stanna hemma).

Har inte haft problem med damm på sensorn sedan jag bytte till K20D.

Röra på benen vill jag :)

70:an kom med posten idag. Tjoho! Nästa tripp blir storstadssemester i Europa i april. Tar med endast 21 och 70. (Såvida jag inte drabbas av akut LBA å köper en 40:a oxå...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar