Annons

Trasigt objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickard Gyll

Avslutat medlemskap
Idag hände det som egentligen inte alls får hända, jag tappade min kamera, som "tur" var så landade den med objektivet ner. Jag är ganska övertygad om att huset klarade sig alldeles utmärkt, inte märkt att något skulle vara trasigt på just det ännu, men objektivet (canon eos 350d kitobjektiv 18-55) tog redigt med stryk som ni kan se på bilden.

Det jag undrar över nu, kan jag laga detta själv? Det finns fyra små skruvar på baksidan. Är objektivet heldött? Är det värt att lämna in det i en fotohandel som har en möjlighet att laga diverse saker eller kommer det kosta mer än vad detta objektiv är värt? Jag hade tänkt köpa ett nytt objektiv framöver men det är inget jag har råd med just nu och jag vill absolut inte vara utan kamera i flera månader.

Jag kan zooma men det går segt och det låter lite om objektivet när jag gör det.

MvH: Rickard

Bilagor

• väldigtdåligt.jpg
    väldigtdåligt.jpg
    15 KB · Visningar: 1,164
OM det var tur att den landade på gluggen vet jag inte. När detta händer kan själva fästet för optiken skadas, och då blir det inte billigt. Skruva på gluggen och känn efter om det glappar.

Kit-gluggen kostar ju bara 500kr så du kan nog utan tvekan försöka laga det själv. Testa att bryta det rakt igen. Har fungerat för mig.

Med tanke på hur lite kitobjektivet kostar/är värt och hur pass dyrt det förmodligen blir att få det lagat någonstans så skulle jag försökt vrida till det själv och om det inte fungerar så finns ju Canons EF 50/1.8 II för en tusenlapp, och om du har råd så finns ju bättre zoomar som exempelvis Sigmas 17-70/2,8-4,5 och EX 18-50/2,8 eller Tamrons SP AF 17-50/2,8.

bullen_ skrev:
OM det var tur att den landade på gluggen vet jag inte. När detta händer kan själva fästet för optiken skadas, och då blir det inte billigt. Skruva på gluggen och känn efter om det glappar.

Kit-gluggen kostar ju bara 500kr så du kan nog utan tvekan försöka laga det själv. Testa att bryta det rakt igen. Har fungerat för mig.

Tog nyss isär objektivet men jag kommer inte åt den delen av gluggen från det hållet man tar isär den, kommer enbart åt "det tekniska". Så vit jag kan säga så glappar det inte alls, man kan rucka gluggen (ytterst lite) lite om man vrider den från sida till sida dom när man ska fästa det, men jag har inget minne av att det iunte har varit så innan. Jag har brytit ganska hårt men det den rubbas inte, hur mycket tog du i? Jag anser mig själv ganska stark men det verkar krävas massor här. Var får jag tag på objektivet för 500?

Tog i lagom, men det var på en kompaktglugg som slagits sned. Borde ju fungera även på din med lite tur.

Hade för mig att cyberfoto hade det för 500kr (ca) men nu hittar jag det inte. Kan ha kommit ihåg fel. Dock har dom samma fast med IS för 1800. Personligen skulle jag inte ha köpt det igen, för det finns så mycket bättre för så lite mer.

50/1.8 är ju ett hett tips om du klarar dig utan zoom.
Själv har jag ett 28-105/3,5-4,5 II USM som jag är extremt nöjd med. Snabb AF, ganska rejält byggd, trevligt zoomomfång och helt klart godkännt ur skärpesynpunkt.
Kostar 2600 på cyberfoto.

Finns även ett lite ljussvagare (f/4-5,6) för 2000.

bullen_ skrev:
Tog i lagom, men det var på en kompaktglugg som slagits sned. Borde ju fungera även på din med lite tur.

Hade för mig att cyberfoto hade det för 500kr (ca) men nu hittar jag det inte. Kan ha kommit ihåg fel. Dock har dom samma fast med IS för 1800. Personligen skulle jag inte ha köpt det igen, för det finns så mycket bättre för så lite mer.

50/1.8 är ju ett hett tips om du klarar dig utan zoom.
Själv har jag ett 28-105/3,5-4,5 II USM som jag är extremt nöjd med. Snabb AF, ganska rejält byggd, trevligt zoomomfång och helt klart godkännt ur skärpesynpunkt.
Kostar 2600 på cyberfoto.

Finns även ett lite ljussvagare (f/4-5,6) för 2000.

28-105/3,5-4,5 II USM såg intressant ut. Men hur vet jag exakt om huset är skadat?

Rickard Gyll skrev:
28-105/3,5-4,5 II USM såg intressant ut. Men hur vet jag exakt om huset är skadat?
Ja du. Är ingen expert. Ser det skadat ut?

Vet bara att själva fästet kan skadas om det får en smäll, men är det inte glappt så är det nog ingen fara.

Fungerar kameran som den ska är det nog ingen fara. Själva elektroniken är ju i pricip odödlig så där ska det nog inte vara någon fara.

1: Köp en ny optik och testa om allt fungerar som det skall.

2: Skicka in kameran till auktoriserad verkstad för att få den kontrollerad.

Det kan ju finnas skador som inte syns för blotta ögat. Som sagt, elektroniken har med all sannolikhet klarat sig men det finns ju trots allt en hel del mekanik även i en digital systemkamera som är relativt ömtålig. Och en stukning av stommen på bråkdelar av en millimeter ser du knappast.

Rickard Gyll skrev:
...
Var får jag tag på objektivet för 500?
Snabb koll på ebay.de gav fyra auktioner just nu under €20, + €8 i frakt från Tyskland, som slutar inom trettio timmar. Förmodligen landar de på €30-35 --> 350-400SEK hem hit.

Hur går det? Har du fått ordning på objektivet?

Brukar finnas drösvis med 18-55 på beg. marknaden.. Här på FS ligger de på 500 och det går nog att få ner en bit.

Man måste skruva sönder objektivet ganska långt för att komma åt där, men omöjligt är det inte.

Går att komma åt bakifrån, kretskortet är enkelt att ta bort eftersom kablarna till bländare och AF-motor sitter med snabbkopplingar.

Kanske går att bryta tillbaka? Maila om du vill ha sprängskiss!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar