Annons

Trasigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som noterats bör man aldrig fota genom ett fönster. För det andra är autoexp inte bra för månbilder då himlen intill är mörk och detta leder till kraftig överexponering av månen vilket även ger längre slutartid och skakningaoskärpa. Kör M läge och börja med f/16 eller f/11 regeln (månen är ju belyst av solen så "sunny 16 är ett utgångsläge). ISO = 1/slutartiden och blandare f/11-f/16 (givetvis är det bättre att öka bländaröppningen och få snabbare slutartid men exp värdet (EV) motsvarar detta).
Tar till mig detta som en tumregel vid den typen av foto. Tack för tipset!

Tack för tipset, testar vid första bästa tillfälle, även om normen är att aldrig ta foto genom fönster, inte ens för test. :cool:

Det roliga är jag gör det, dvs tar alla mina "månbilder" genom fönstret (tre glas fönster) och med Sigma 150-600 (osäker om jag använde 1,4 gånger förlängaren för denna bild)

Se nedanstående

Månen49_MG_2756.jpg

Månen (med tele) är ett av få motiv där spotmätning är lämpligaste ljusmätningsmetod! Glöm inte att ställa tillbaka ljusmätningsmetoden till evaluerande eller nåt liknande efteråt, spotmätning löper gärna amok på mer normala vardagsmotiv.
Manuell exponering enligt trial and error-principen går förstås också. :p

Jag gissar att den vänstra bilden är såpass mycket mörkare att man helt enkelt inte ser dubbelreflektionerna i fönsterrutorna. De finns nog där om du drar upp "lowlights" i redigeringsprogrammet.

På treglasfönster ser man ofta att ytterrutorna buktar inåt pga tryckskillnaden mellan gasfyllningen inne i kassetten och omgivningen. Då kommer avståndet mellan rutorna och därmed hur mycket "spökbilderna" sprider ut sig att variera beroende på var på fönsterrutans yta man tar bilden. Och när månen flyttar sig över himlen ändras förstås vinkeln mot fönsterrutorna, det kommer att ha ännu större påverkan på hur spökena sprids ut...
Lät nästan som en komplett fysikalisk förklaring. Lite off-topic, men jag visste inte att 3-glas fönster har gasfyllning, vad för gas? Luft är ju en bra isolator så egentligen borde väl inte någon speciell gas användas, om inte det finns någon gas som är bättre isolator än luft. Klart intressant! :)

Det roliga är jag gör det, dvs tar alla mina "månbilder" genom fönstret (tre glas fönster) och med Sigma 150-600 (osäker om jag använde 1,4 gånger förlängaren för denna bild)

Se nedanstående

Visa bilaga 163068
Hmm... intressant. Å du upplever inte några "skojiga" effekter? När jag tog mina testfoton fick jag rikta kameran säkert någonstans mellan 60 till 70 grader upp från horisonten så jag kan förstå att reflexer o annat kan uppstå. Men då resultatet inte var konsekvent, förmodligen pga månens relativa rörelse, så blev jag ändå konfunderad.

Lät nästan som en komplett fysikalisk förklaring. Lite off-topic, men jag visste inte att 3-glas fönster har gasfyllning, vad för gas? Luft är ju en bra isolator så egentligen borde väl inte någon speciell gas användas, om inte det finns någon gas som är bättre isolator än luft. Klart intressant! :)
Å mycket riktigt, "spökbilderna" fanns även i den andra bilden som var mörkare och visade sig när man drog upp nivåerna.

Argon är väl det som används i fönster.
Antar att det är p g a större molekyler och då långsammare värmeöverföring.

Funderar.. påverkas spökbilderna möjligen av hur långt avstånd det är mellan fönster och objektiv?
Sen experimenterar fönstertillverkarna med ytbehandlingar (läs metallskikt) som ska minimera strålningsförlusterna dvs u-värdet, inte helt omöjligt att de ger varierande grad av antireflexfunktion på samma gång. Fönsterfabrikatet kan alltså spela roll :)
Jo, det sägs vara argon inne i kassetten.

Senast ändrad:
Hmm... intressant. Å du upplever inte några "skojiga" effekter? När jag tog mina testfoton fick jag rikta kameran säkert någonstans mellan 60 till 70 grader upp från horisonten så jag kan förstå att reflexer o annat kan uppstå. Men då resultatet inte var konsekvent, förmodligen pga månens relativa rörelse, så blev jag ändå konfunderad.

Mycket intressant reflektion, du har helt rätt jag kan se de "skojiga effekterna" även med egna ögon utan kamera. De är reflexer i glasrutorna. Oftast är det två reflexer, en till höger och en till vänster då jag tittar på månen genom fönstren. Färre effekt upplevde jag med kameran då jag hade UV-filter på objektiven.

Tog jag bort UV-filtret då upptäckte jag att månen blir suddig (flyttade till höger) dvs månens relativa rörelse gentemot jorden som du mycket riktigt påpekade. Då var det standard lösningen med snabbare exponeringen som löste problemet.

Mycket intressant reflektion, du har helt rätt jag kan se de "skojiga effekterna" även med egna ögon utan kamera. De är reflexer i glasrutorna. Oftast är det två reflexer, en till höger och en till vänster då jag tittar på månen genom fönstren. Färre effekt upplevde jag med kameran då jag hade UV-filter på objektiven.

Tog jag bort UV-filtret då upptäckte jag att månen blir suddig (flyttade till höger) dvs månens relativa rörelse gentemot jorden som du mycket riktigt påpekade. Då var det standard lösningen med snabbare exponeringen som löste problemet.

Ja och med snabbare slutartid om du menar även mindre exponering så kommer reflexavbildningarna att bli mörkare så de blir mindre synliga. I synnerhet i den överexponerade månbilden så blir reflexerna ljusare och mer synliga.

Att råka stå i 'varmluftsbubblan' med kameran och objektivet när motivet finns utanför den bubblan kan försämra skärpan väldigt mycket!

Se: https://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/varmluftsoskarpa.htm

Japp, höll själv på att skicka tillbaka ett sprillans nytt 300/4L IS av den anledningen. Stod inne (på vintern) när jag just fått det och fotade genom öppet fönster och skärpan var katastrof! Trodde jag fått ett måndagsexemplar.

Stod inne (på vintern) när jag just fått det och fotade genom öppet fönster och skärpan var katastrof!
Det där kan man råka ut för även utomhus när man fotar fåglar med lång brännvidd, typiskt under kyliga vårdagar med kraftig solinstrålning som sätter luften i "dallring"

ps Månen fotar man med fullt öppen bländare, dvs f/6.4 eller vad telezoomen nu ger som mest på max brännvidd.. Gå ner i iso för att få bättre dynamik i stället om nu exponeringstiden blir irriterande kort :D
Rörelseoskärpa är definitivt en faktor när man fotar månen med 600mm om man nu inte har ekvatorialstativ med motordrift..

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar