Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

jennasj

Medlem
Har ett canon 70-200mm f4 som blir väldigt mörkt, har jämfört med mitt 50mm f1.8 och med samma kamerahus och exakt samma inställningar blir bilderna jag tar med 70-200 supermörka. Upplever också att det är svårt med fokuseringen.
Är det trasigt eller varför blir det så här? Kan knappt använda objektivet inomhus för att det blir för mörkt.

Bara för att säkerställa, när du jämför bilderna så använder du bländarvärdet 4 på bägge objektiven? 4 då det är det lägsta zoomen klarar.

Om bländarvärdet och iso är detsamma ska du få samma slutartid ungefär(fortfarande 20 mm brännvidd skillnad som bäst men det borde ändå vara relativt likt) om du fotar av samma sak. Är det inte det är något fel.

Bara för att säkerställa, när du jämför bilderna så använder du bländarvärdet 4 på bägge objektiven? 4 då det är det lägsta zoomen klarar.

Om bländarvärdet och iso är detsamma ska du få samma slutartid ungefär(fortfarande 20 mm brännvidd skillnad som bäst men det borde ändå vara relativt likt) om du fotar av samma sak. Är det inte det är något fel.
Ja precis, jag har alla inställningar inklusive bländare lika och oavsett om jag fotar på 70 mm eller 200mm så blir dom betydligt mörkare än 50-objektivet.

Under kameran på vänster eller höger sida sitter en knapp för att förhandsvisa skärpedjupet i sökaren. Håller man in den och ändrar bländaren kan man i realtid se bländaren dra ihop sig och öppna sig.

Testa.

Hittar du ingen knapp kan du ställa kameran i M-läge, välja 5 sekunder i slutartid och titta in i objektivet när du tar en bild på f/4, f5.6 och f/22.

Bilagor

• IMG_20210925_221452.jpg
    IMG_20210925_221452.jpg
    1.1 MB · Visningar: 17
  • IMG_20210925_221802.jpg
    IMG_20210925_221802.jpg
    1.5 MB · Visningar: 18
  • IMG_20210925_221800.jpg
    IMG_20210925_221800.jpg
    1.4 MB · Visningar: 17
Senast ändrad:
Under kameran på vänster eller höger sida sitter en knapp för att förhandsvisa skärpedjupet i sökaren. Håller man in den och ändrar bländaren kan man i realtid se bländaren dra ihop sig och öppna sig.

Testa.

Hittar du ingen knapp kan du ställa kameran i M-läge, välja 5 sekunder i slutartid och titta in i objektivet när du tar en bild på f/4, f5.6 och f/22.
Ska testa lite imorgon och forska i var jag kan få hjälp att titta på det här i närheten, är nog lättast så. Tack för hjälpen :)

Visa gärna exempelbilder. Eftersom de båda objektiven har olika förstoringsgrad så blir den bästa jämförelsen om du tar en bild med varje objektiv på samma motiv med 70-200-objektivet inställt på 70mm.

Tack för tips, jag kan inte se att det ser ut så i objektivet så jag antar att det inte är felet :cry: fattar ingenting. Fotar mest utomhus så har inte tänkt på det så mycket förrän idag när jag skulle fota i en kyrka och det fortfarande var supermörkt på iso 8000🤦‍♀️
Det är inte säkert att bländaren har fastnat i minsta läget. Den kanske sitter fast på 5.6 eller 8. Då syns det inte lika tydligt.

Bländaren i det objektivet är elektroniskt styrd. Den både stängs och öppnas på signal från kamerahuset. Även om det troligaste är att något nu har gått sönder inne i objektivet är det värt att prova att rengöra signalkontakterna. Ta loss objektivet och gnugga med radergummi på de gyllene kontaktblecken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar