Annons

Trasigt minneskortinterface canon400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tvspelsweb

Medlem
Jag har en Canon 400D inköpt för 1.5- 2 år sedan precis när den kom.
Har andvänt kameran för produktfotografering för tvspelsweb.se
Med andra ord har Jag dragit minneskortet in och ut en massa gånger i kameran, när Jag för över informationen till datorn via minneskortläsaren.
Har nu problem med att den högra lysdioden lämgst ner till höger om skärmen lyser vilket indikiterar att minneskortet inte fungerar.
Har testat med ett nytt minneskort med samma resultat.
Den till o med lyser när man har stäng av kameran.

Finns det någon lösning på detta problem??
Är det värt att lämna in kameran för reparation eller bättre att köpa en ny kamera.
Vid nyinköp av kamera, vilken Canon rekomenderas då syfet är främst produktfotografering med studioblixt.

Tacksam för råd o tips.
 
- Kom på att det även stod err99.
Har läst lite om det och det kan också vara någon typ av kommunikationsproblem med objektivet.
Ska testa med att rengöra kontaktytan till objektivet samt formatera om minneskortet under morgondagen.
- Hoppas på lite tur!!
 
Ytterligare ett argument för att installera EOS Utility och överföra bilder den vägen istället för att mecka med att flytta minneskorten.

- Med andra ord arbetar Jag på fel sätt när Jag drar minneskortet in och ut i kameran typ 10-15 gånger dag när Jag fotograferar mina produkter. Har tycket att det varit bäst att ha kameran i fotorummet istället för att släpa på den fram o tebaks o köra med kabel.

- Får Jag inte ordning på kameran så går Jag troligen ner o köper en 450d idag och ett makroobjektiv.
Tittade även på en canon 40 men blev lite tveksam när gammla batterigreppet inte passade :)
 
Ytterligare ett argument för att installera EOS Utility och överföra bilder den vägen istället för att mecka med att flytta minneskorten.

När jag "studiofotar" så har jag kameran kopplad till datorn så bilderna överförs så fort jag tar en. Mycket enklare att se skärpan på en 17 tummare än en 2,5.
 
Nä. De kamerorna har nämligen inte samma batteri.

Är man onödigt rik kan man köpa en WFT-E3 till sin 40D, så att man kan tuta in bilderna i datorn via Ethernet eller WiFi.

Häftig pryl!!
Man måste begränsa sig lite för vad man ska köpa.
Imorse satt Jag o funderade om det var möjligt att via en kort usbkabel koppla in en dongle till kameran och ta informationen det vägen.
Misstänker att det går långsamt när man har en massa bilder på kortet och det skall uppdateras etc...

Enklast (billigast) är att dra en kabel mellan foto-rummet och datorn.
 
Fotograferar du med datorn ansluten är det en bild i taget som skickas över.

- Tror att Jag började med att föra över bilderna via usbkabel till datorn en gång i tiden. Andvände ej Canons program.
Blev då lite trött på vänte-tiden då alla bilderma skulle laddas in i datorn efter varje fotografering.
Tyckte då det blev enklare att plocka bort minneskortet från kameran och ta fram valda bilder direkt i photoshop.
Har ju typ fotograferat 1 st produkt med 3-4 bilder och sedan överfört bilderna via kortläsaren (minneskortet), med stor sannolikhet blir det då hög slitage på kamerans kortläsare.
 
Jo, men då menar du nog fortfarande att du fotograferade några bilder, skickade över dem, fotograferade igen, skickade över dem osv.

Med kabeln ipluggad hela tiden fotograferar du och skickar över varje bild för sig, tittar på bilden, justerar vad det nu är, tar ny bild, tittar på datorskärmen och så håller du på, tills du är nöjd.

Så gör den fotograf vi brukar hyra in för att fotografera våra produkter. Senast han var här körde han just med USB-kabel kopplad direkt till en 1Ds Mark III. Fast han var inne på att skaffa WiFi också.
 
- Tackar för de trevliga svaren.
Har till 99% bestämt mig för att köpa en ny canon Canon EOS 400D (utan optik) och Canon Objektiv EF-S 60mm f/2.8 Makro USM på Inet.
Har ibland blivit lite trött på standardsobjektivet som medföljde när Jag vill ta bra när-bilder på kabeländarna.
Till 90% ska kameran andvändas att ta produktbilder.
Är valet dåligt eller bra?
Vill helst köpa samma kamera eftersom Jag då inte behöver lägga ner tid på att lära mig nya inställningar samt redan har batterier o batterigrepp etc...
 
Jag skulle satsat på en 1000d för den har ju live view och det kan ju vara trevligt vid makro.
 
- Tackar för de trevliga svaren.
Har till 99% bestämt mig för att köpa en ny canon Canon EOS 400D (utan optik) och Canon Objektiv EF-S 60mm f/2.8 Makro USM på Inet.
Har ibland blivit lite trött på standardsobjektivet som medföljde när Jag vill ta bra när-bilder på kabeländarna.
Till 90% ska kameran andvändas att ta produktbilder.
Är valet dåligt eller bra?
Vill helst köpa samma kamera eftersom Jag då inte behöver lägga ner tid på att lära mig nya inställningar samt redan har batterier o batterigrepp etc...

Byter Jag inte ner mig då?
Vad menas med live view då?
Fungerar Canon Objektiv EF-S 60mm f/2.8 Makro USM till Canon EOS 400D?
- Just nu känner Jag mig lite handikappad utan kamera då Jag har en massa nya produkter att fotografera.
Fick förresten ett bud på 500:- för den trasiga kameran men funderar på att lämna in den nånstans.
Vart kan man lämna in den i Norrköpings närhet och få kostnadsförslag?
Alltid bra med en reservkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.