Annons

Trasigt 18-70 objektiv till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Dookie

Medlem
Under mellandagarna så råkade mitt 18-70 kitobjektiv till D70:n ut för en olycka och fick sig en liten smäll (det var halt ute). Nu klarar det inte längre av att låsa fokus på långt avstånd med zoomen mellan 18-35. På nära håll och med zoomen mellan 35-70 verkar det inte vara nåt problem.

Nån som har nån ide om vad som kan ha gått sönder, vad det kan kosta att få det fixat och vart jag kan lämna in det i Göteborgsområdet?

/Thomas
 
Råkade ut för en liknande händelse med min D100 och ett nikon lågprisobjektiv med plastbajonett. Där gick bajonetten i tu på objektivet samtidigt som bajoneten på kamerahuset fick sig en smäll så att den rubbades någon tiondels millimeter. Resultatet var ett flertal bilder med oskärpa trots att autofokus låste i fokus.Så kolla upp kamerahuset oxå . det behöver inte vara bara objektivet som krånglar.Är det bajonetten på kamerhuset kan det kosta uppemot 1500-2000 kr att repa
 
Avråder dig från att lämna in din D70 till AE, de är seriösa men tämligen okunniga på digitalsidan (vilket erkänns av Nikon själva..). Skicka rubbet till Lasses kameraservice istället, dit skickar nikon själva sina optikreparationer..
 
Dookie skrev:
Under mellandagarna så råkade mitt 18-70 kitobjektiv till D70:n ut för en olycka och fick sig en liten smäll (det var halt ute). Nu klarar det inte längre av att låsa fokus på långt avstånd med zoomen mellan 18-35. På nära håll och med zoomen mellan 35-70 verkar det inte vara nåt problem.

Nån som har nån ide om vad som kan ha gått sönder, vad det kan kosta att få det fixat och vart jag kan lämna in det i Göteborgsområdet?

/Thomas

Jag hade exakt samma problem med en 28-105 som jag fick åtgärdat på AE fotoservice, jag hade precis bytt zoomenkoder för 1500 kr. Detta åtgärdade det dock kostnadsfritt medan jag väntade genom att plocka bort en tunn metallring inne i objektivet. Objektivet hade tydligen fått en smäll och blivit "hoptryckt". Med ringen borta fungerar den dock bra. Kanske går att göra själv men AE killarna är annars hjälpsamma. Att de inte är så kunniga på digitalsidan spelar nog mindre roll här då det handlar om ett objektiv...

Johan
 
Kameran verkar fokusera OK och ger skarpa bilder med mitt 50/1,8D så den verkar det inte var nåt fel på.

Jag får väl ta en sväng förbi AE foto och kolla med dom nån dag när jag får tid. Har dock ingen lust att skicka iväg objektivet och pröjsa 500 spänn (eller nåt) för ett kostnadsförslag och sen få veta att det inte är nån mening att laga det.

/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.