dumbo skrev:
Isf borde man ju läst om många fall där detta hänt. Det är ju inte nån kraft att tala om som krävs för att sätta dit/ta bort motljusskyddet.
Jo, faktiskt fick man ta i en del för att få loss det. Knasig konstruktion med ett "snäpp" som låste den, och detta krävde en del kraft för att övervinna på tillbakavägen. Dock inte alls så mycket att jag nånsin skulle gissa att det kunde generera nåt märkbart slitage.
Sitter och jämför lite bilder, och tyvärr är det nog så att 18-55:an var skarpare. Och det kan ju rimligtvis inte bero på nåt annat än att zoomen var på upphällningen, och att det påverkade skärpan. Den tidigare ägaren klagade lite på oskärpa, men det trodde jag bara var kräsenhet, hehe. Han ämnar köpa 17-55 istället eller vad den där dyra saken heter nu igen.
Jag funderar på vad som är vettigast; att sälja det som "defekt" för 1000:- (vilket man kanske kan få med lite tur) och köpa nåt annat, eller att lämna in det och hoppas på att det slutar under 1500:-. Då har jag visserligen lagt ut mer än det hade kostat nytt, men funkar det som ett nytt sen så är det inte mkt att bråka om.
Å andra sidan kan jag ju istället köpa ett Tokina 19-35 eller nån annan trefvlig glugg för runt 2000:-, och ändå "bara" ha förlorat en tusing.
Jag är mest intresserad av brännviddsområdet 15-40 faktiskt...
En svår nackdel med Tokinan är 77mm filter, vilket gör att ett IR-filter t ex kostar uppåt tusen spänn! Och ett sånt har jag redan för 67mm, och jag känner att IR-foto är nåt jag vill pyssla mer med:-(