Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig zoom på AF-S DX 18-70/3,5-4,5 [sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis min inne på service för detta hos Lasses kameraservice. Min var inte helt låst men hackade/trög. Vanligt fel som jag förstår det. Kostar troligen ngra hundralappar att fixa.
 
Makten skrev:
Ja, det har förekommit ett antal trådar om detta. Min sade upp sig och fastnade vid 24 mm. Sålde den med förlust istället för att reparera, för det lär knappast löna sig tyvärr. Mekaniken i zoomanordningen är av plast, och slits helt enkelt ut efter ett tag. Det är väl anledningen till att gluggen är såpass billig i förhållande till den optiska kvaliteten.

Beror ju på vad man vill använda sina pengar till. Troligen får du 5-10 reparationer av detta fel för samma summa som ett nytt likadant objektiv...
 
nikon 18-70 kinkar

Mitt kitobjektiv 18-70 kinkar i zoomningen. Ringen hänger sig mellan 35 och 50 mm. Om man ruckar lite på gluggen så går det att zomma vidare till 70 mm.
Det går heller inte att zomma förbi ner till 18mm utan den fastnar på 24mm.

Det känns spontant som om den har fått sig en smäll men jag är helt säker på att det inte har hänt. Jag var ute i -5 grader och allt fungerade bra, gick sedan in i en varm o fuktig lokal och allt immade naturligtvis igen. Det var då problemen började uppstå.

Bilderna ser bra ut och den verkar fokuser rätt. Jag har aldrig upplevt något liknande med mina andra objektiv.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara och om det lönar sig att skicka objektivet på rep.

/Fredrik
 
Ring till Lasses kameraservice! Min glugg hade liknande problem och det fixade dom omgående till det facila priser av 325:-.
30 min senare hämtade jag den i skick som ny.
 
Zoomen har "fastnat" på objektivet - vad göra?

Har nu problem med kit-objektivet till min Nikon D80! Objektivet har "fastnat", det går endast att zooma mellan ca 24-40, men objektivet är ett 18-70. Det tar liksom stopp, och jag vågar förstås inte pressa på! vad kan det vara för fel? Hur mycket kan det kosta med reparation? Var i Stockholm reparerar man helst sin kamera/objektiv?

Tacksam för svar!
 
Det är ganska vanligt att 18-70 ger sig med tiden. Jag har läst mycket om detta tidigare. Det är just zoom-funktionen som gett med sig.

Kostnaden för att laga vet jag ej, men gör med Lasses kameraservice (www.lassesks.se) eller Nikon direkt.

// Maxe
 
Hade samma problem med min 18-70. Den blev helt plötsligt en 20-50 zoom förra sommaren (inget fel på bilderna eller AF dock). Hade nog fått en och annan smäll. Lämnade in den på Nikon-butiken (kameradoktorn) i Sthlm och fick den reparerad. Har för mig att det gick på en 1000-lapp ungefär.
Den hade glappat ganska rejält innan dess och blev klart "tightare" efter reparationen. Nu har jag haft den i snart ett år och den börjar att glappa igen. Lite irriterande, men det syns inte i bilderna.

/christian
 
Lagade mitt för samma problem, fick byta stomme på det, gick dock bara på 300kr på Lasses. Ibland kan det vara några skruvar som lossnat lite bara.
 
Lagade mitt för samma problem, fick byta stomme på det, gick dock bara på 300kr på Lasses. Ibland kan det vara några skruvar som lossnat lite bara.

Jag tar risken med en halvt OT-fråga.

Min 18-70 känns litet glapp: fronten går att vicka litet fram och tillbaka. Kan detta vara ett sådant några-skruvar-problem? Jag vet inte om det påverkar bilderna, jag ställer till så måmnga andra problem att det är svårt att sålla ut materialfel...

Per.
 
Liknande fel även jag...

Köpte en begagnad 18-70 i början på April i år. Det funkade perfekt ett tag men började sen kärva för att sedan stanna helt vid 40mm. Skickade in till Nikon: 1200 spänn, en hundring mindre än vad jag gav för de! Reparationen bestod av justering av zoom. Alternativet att gå och köpa en ny glugg finns inte i min ekonomiska värld. Känns lite trist att läsa detta såhär i efterhand då fler verkat råka ut för problem. Att gluggen inte är den bästa visste jag väl redan men hålla trodde jag den skulle göra.
 
Zoomproblem med 18-70/3,5-4,5GED

Hej!
Igår fotade jag på ett dop och helt plötsligt så kändes det som "grus i maskineriet" när jag skulle zooma! Gick inte att gå ut till ytterlägena och var det tog stopp ändrade på sig... Undrar om någon har erfarenhet av sådana problem? Idé att laga och i så fall var? Eller se sig om efter ersättningsglugg? Objektivet har några år på nacken nu men är väl hanterat och "privatanvänt".
/Bengt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.