Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hej!
Har hittat felet i mitt objektiv och undrar om någon har haft liknande problem med sitt Tamron 70-200?
Har det varit lönt att laga, eller är det bara att kassera?

Det verkar som att "upphängningen" till zoomen har hoppat ur sitt läge på ena sidan. På bilden ser man att något hoppat ut och lagt sig i vägen för zoomen. Även linserna blir lösa av detta fel.

Tack för svar

Bilagor

• tamron.jpg
    tamron.jpg
    55.5 KB · Visningar: 46
Hej!
Har hittat felet i mitt objektiv och undrar om någon har haft liknande problem med sitt Tamron 70-200?
Har det varit lönt att laga, eller är det bara att kassera?

Det verkar som att "upphängningen" till zoomen har hoppat ur sitt läge på ena sidan. På bilden ser man att något hoppat ut och lagt sig i vägen för zoomen. Även linserna blir lösa av detta fel.

Tack för svar

Skulle gissa på 1000-1500. Skicka bilden till en verkstad och fråga om dom kan ge en grov uppskattning.kanske är felet vanligt och dom vet ganska bra var det landar.

Skulle gissa på 1000-1500. Skicka bilden till en verkstad och fråga om dom kan ge en grov uppskattning.kanske är felet vanligt och dom vet ganska bra var det landar.

Tack för svaret!
Det ska jag göra, hoppas verkligen att du har rätt med priset! Helt klart lönt då ju!

Garanti?

Vet inte hur nytt ditt objektiv är men är det mellan 1 och 2 år kan du nog få det på goodwill om du lägger ut texten rätt. Kolla alltid innan du lämnar in prylarna på verkstad. Har själv fått allehanda reparationer gratis genom detta förfarande. Senast ett kretskort/IC-krets för strömomvandlingen trots att garantin gått ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar