Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tranfotogrfering, råd sökes.

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter W

Aktiv medlem
Hejsan alla proffsfotografer jag har en fråga
som jag behöver ett svar på.
Jag har tänkt fota tranor fast få några och mkt bra
bilder på tranorna jag är osäker på att jag kommer tillräcklig nära dem.

Nikn D70Nikon
Nikon 70-200mm. f2.8 AFS VR IF-ED
Nikon Converter af 1,7X TC17E II,

skall jag köpa denna konverter räcker den till?

Den stora frågan är nu
Fungerar konvertern bra? Kommer jag tillärckligt
när fåglarna med ca.510mm.

Allt är ju en smaksak.
Jag var vid Hornborgarsjön för ett par år sedan och plåtade med ett manuellt 600 som jag lånat av farsan. Jag tyckte att jag var för långt bort. Men å andra sidan så lydde jag avsatärningarna, om man går innanför och lägger sig med kamonät så kan man komma långt med ett normalobjektiv.

Så det beror helt på hur du har tänkt plåta och hur du vill att bilderna ska bli.

Greven

Öh ett 600mm räcker alltså inte heller, puh!

Jag kommer ju bara upp ca510mm jag får attlstå inga närbilder med den optiken,'

Tjena,

Var där uppe förra året och fotade med mitt 70-200 och 300 med och utan 1.4x eller 2x konverter. Den bästa kombinationen var 300 och 1.4 konverter (på Nikon D100) och jag fick en hel del närbilder. Allt är ju beroende på var de står och dansar. Fick även en del flygbilder med handhållet 70-200 när de flög in mot 'sjön'. Visst man kommer närmre med ett 600 men man behöver det inte!

Rickard

Fotade igår med mitt 200mm VR på frihand
har förstorat lite i Ps och det fungerar väl?
Men är det tranor verkligen visst är det väl Gäss
men av en slump fick jag prova objektivet.

Bilagor

• dsc_5154_tranor_webliten.jpg
    dsc_5154_tranor_webliten.jpg
    9.5 KB · Visningar: 458
Senast ändrad:
Daniel Grimmhammar skrev

Jag tyckte att jag var för långt bort. Men å andra sidan så lydde jag avsatärningarna, om man går innanför och lägger sig med kamonät så kan man komma långt med ett normalobjektiv.

Detta var det dummaste jag läst här på länge.
Har man inte större respekt för Tranorna och alla besökare, så har man inte vid hornborgasjön att göra.
Jag tror att om någon skulle försöka att göra detta vid Trandansen, skulle det nog gå illa för fotografen.
Både från Naturvårdsverket och från besökarna.
Att rekommendera detta är vansinne.

Du kommer att kunna få bra bilder med den utrustningen du har.
Kanske inte de allra bästa närbilder, men många andra bra bilder. tex flygbilder.
Tranorna kommer ganska nära ibland när de kommer in för landning.
Änså länge har det inte kommit så många fåglar, sen vår.
Första och andra helgen i April brukar vara de bästa helgerna om det inte har varit mycket tidig vår.

Lycka till TT.

Jag tycker det ar svart att komma tillrackligt nara. Om du vill komma riktigt nara sa ar det vall bara gomsle som galler. Anvande 300D med ett 70-300 + 2x telekonverter senaste jag var dar o jag tycker inte jag kom sarskiljt nara aven om det med forlangningen ger over 1000 mm. Nej gomsle rekomenaderas som sagt va.

Lycka till!

Vill man ha närbilder på tranor krävs enorma brännvidder, eller att man använder de gömslen som finns iordningställda innanför det avspärrade området.
Att området är avspärrat är av hänsyn till tranorna. Det måste vara en grundregel för varje naturfotograf att respektera naturen och dess djur. Att gå innanför avspärrningen och på så sätt störa tranorna är uteslutet

Skall man använda gömslena skall dessa tas i besittning och lämnas tidig morgon respektive sen kväll, när tranorna är vid sitt natthärbärge. Allt för att inte störa dom.

Jag tänkte ta mig till Hornborgarsjön på lördag efter 17.00, kan det vara en idé? och var ska man fota? Jag har aldrig varit där och vet inget om platser osv. Jag har ett 70-200 med 2x konverter så jag vet inte om det blir några bilder alls med det, men man kan ju försöka... Men framförallt skulle jag vilja veta vart som är bäst att åka?

/Magnus

Jag är ingen genuin fågelfotograf, men jag tillåter mig ändå att föra på tal något som jag har reflekterat över en tid.

Fågan är:
- Vad är mest intressant att fotografera vid Hornborgarsjön: En närbild på en trana eller en bild som åskådliggör den ofantliga mängd tranor samlade på samma ställe?

Själv tycker jag det senare alternativet är det intessantaste.

Fattar inte att inte fler fotografer som åker ned dit är inne på samma linje. Men, jag kanske har missat de fotografierna.

Peter W skrev:
Hejsan alla proffsfotografer jag har en fråga
som jag behöver ett svar på.
Jag har tänkt fota tranor fast få några och mkt bra
bilder på tranorna jag är osäker på att jag kommer tillräcklig nära dem.

Nikn D70Nikon
Nikon 70-200mm. f2.8 AFS VR IF-ED
Nikon Converter af 1,7X TC17E II,

skall jag köpa denna konverter räcker den till?

Den stora frågan är nu
Fungerar konvertern bra? Kommer jag tillärckligt
när fåglarna med ca.510mm.

Hej Peter!
Jag tror du behöver konvertern, den här bilden tog jag på c:a 40 meters håll med en D 70 och sigma 400. Det krävdes åtskilligt med smygande, krypande och ålande :) fast det här är ju inte Hornborgarsjön utan mitt i djupa Bergslagsskogen.
/Göran

Bilagor

• trana.jpg
    trana.jpg
    45.5 KB · Visningar: 208
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar