Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på kamerajakten...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Nu har jag letat kamera betydligt länge, för länge. Jakten är att finna en halvproffsig nybörjarkamera för system.
Har letat sjukt länge nu, riktigt sugen att testa på systemkamera nu så därför lämna det kompakta ett tag.

Har kollat kring bland Nikons halvlätta D-versioner, canons 300, Samt olympus E-system.
Och än har jag inte hittat det rätta men slutligen tror jag att jakten börjar närma sitt slut.

Spanat in Nikon D50,D70
Canon EOS 350D, 300D
Olympus E-300,E-400
Samt några Pentax versioner.

Funderar starkt på Både Canon, 300D,350D och Nikon D70.

Och alla recensioner och tester är då inge hjälpmedel att lita på, alla tycker ju olika.
För det mesta i recensionerna här på fotosidan
så var ju D70 tydligen, " Ligger skön i handen ", Bra bildkvalitet" Snabb ".

Medans 300D ex ger dålig skärpa vid snabba motiv.

Genom testerna av digitalfot0 m,m. Så visas det att Nikon D70 är mycket bättre än 350D och 300D.

Men men.. För att komma till saken är jag trött på att sitta och grubbla om vilken kamera jag ska köpa nu..

Förmodligen blir det D70, men även 350D är jag sugen på.

Assssså!?

Så frågar proffsen där ute,

Vad tycker ni?

Mvh Marcus

PS. Vill ha en kamera som är JÄKLIGT snabb vid motiven som även ger en skarp skärpa vid det snabba motiven. sen om det gäller mellan 6 eller 8 mp spelar ingen roll. men som sagt. EN KAMERA SOM ÄR SNABB!!! ( Fotar vakande fisk, hoppande fisk. Så vill ha en snabb kamera ) snälla hjälp!!!!
 
Senast ändrad:
personligen hade jag valt D70 framför 350D men det är en smaksak. Canotisterna säger väl tvärt om.

sen kommer det alltid några sony/pentax rebeller med irriterade inlägg =)

hur som helst skulle jag räkna bort 300D direkt.. Varför den skulle ge dålig skärpa vid snabbt rörliga motiv vet jag inte.. låter som ett dåligt aprilskämt. Den är iaf. ganska gammalmodig jämfört med den andra kamerorna du nämner

Glöm inte att nikon D50 också är en bra kamera.. D70 är kanske inte nödvändigt (?)


Huruvida kameran ger skarpa bilder på snabba motiv kan ju kopplas till bra bildkvalité på höga ISO vilket skulle ge canon ett litet övertag på den fronten.
 
Säger varken bu eller bä om vilket märke man bör ha, det är oftast en smaksak och svårt att råda om. Däremot så verkar det ju som om du kommer att behöva lite kraftigare teleobjektiv för vakande fisk och då ställs det genast lite högre krav på optikens autofokus. Annars blir ju inte kameran snabbare än vad objektivet tillåter. S.k. ultraljudsmotor för autofokus kommer nog att behövas och då börjar priset ticka iväg. Behöver du sen ljusstark optik då blir det riktigt dyrt. Här har kanske canonsystemet en liten fördel för jag tror att begagnat marknaden är störst med canon när det gäller teleobjektiv men ta det inte för givet, jag har inte stenkoll på andra märken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.