Annons

Trådutlösare till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inhandlat en 3 polig löddbar 2,5mm teleplugg och tänker själv öppna fjärren och lödda av orginalsladden för att lödda på en egen sladd av längre modell i fjärren. Det blir snyggast så tror jag så slipper man extra kontakter på sladden..

Du behöver inte adaptrar utan det finns 3 poliga hona/hane, hane/hona, hona/hona alt. hane/hane pluggar som är löddbara. Köp en av varje och lödda själv på en sladd i den längd du vill ha..

Hmmm, just det ja.. så ska jag nog göra själv osse så kan man ju använda den vid behov bara..slipper man ha 2 meter sladd på den alltid.

Smajly skrev:
Du behöver inte adaptrar utan det finns 3 poliga hona/hane, hane/hona, hona/hona alt. hane/hane pluggar som är löddbara.

Min kommentar om adaptrarna var mest för att det lär behövas om man köper en hörlursskarv med 3.5mm-pluggar i ändarna om man inte vill löda, vill man löda så är det ju lixom enklast att köpa bara kontakter och sladd :)

sjohan skrev:
Roland: Ett tips är om du har en gammal dator liggandes.. Det fanns en perfekt sladd där precis som det står på ett ställe i texten på länken. Med lite filande så fungerar den perfekt. Och en filmburk (jag tog aps för det är mer praktiskt format) med en strömbrytare och en tryckknapp så blir det fint också.. Och då har man ju ett ställe att stoppa in sladden på när man har den i väskan med..

Har nu byggt en enkel enligt filmburksvarianten.

De två knapparna funkar precis som de två lägene som finns i avtryckaren normalt. ´Den ena knappen låser exponeringvärderna, så att kameran kan riktas om när den är nedtryckt, d v den norma avtryckaren till hälften nedtryckt. Den andra knappen expoerar biloden. Om den första knappen inte är nedtryckt görs en mätning av ljuset, samt fokusering, därefter tas bilden omedelbart.

Med en strömställare på avtryckarn som kan låsas i öppet respektive slutet läge kan med fördel "Bulb" bilder tas. Kameran har ett räkneverk som räknar sekunder.

Ytterligare utveckling kan ske genom att placera in fotoceller somlevererar en slutande signal när ljusstrålen bryts. Kan vara bra vid fotografering vid bestämnd punkt som triggas automatiskt, ett djur eller en löpare, en bil som rör sig, e t c. En tryckplatta skulle kunna kopplas in, då någat av vikt paserar en viss punkt sluts kretsen och bild exponeeras..

Klockkretsar kan placerar i brytaren för längre tider än 30 s så att automatiskt frånslag sker, eller att en ruta tas på intervall på det viset.

Matrialkostnaden för det jag byggt ligger långt under runt 50:-.

Senast ändrad:
Re: Tack!

Daniel Lindholm skrev:
Tack för ett jättebra tips. Detta skall jag absolut fixa. En stor besvikelse på 10d'n var att man inte kunde använda timern när man låst spegeln i uppfällt läge. Sedan är det tråkigt att man bara kan köra 10s timer. Men nu kan jag ju fixa en fjärrutlösare billigt tack vare instruktionerna.

Tack igen!

Hur gick det med det där bygget? Blev det bra?

Canon 350D

Då har man testat att bygga sig en fjärrutlösare till en Canon 350D. Förutsatte att samma konstruktion som 300D skulle fungera för 350D.

Efter att monterat en tretrådig kabel och testat runt konstaterade jag att det gick utmärkt att göra en mycket liten utlösare.

Genom att sluta jord och mittenstiftet får man kameran att ta kort. Har men objektivet ställt i AF-läge, fokuserar först kameran och när den hittat fokus tar den ett kort. Annars tar den kortet på en gång.

Man kan alltså göra en fjärrutlösare med 1 tryckknappsbrytare från-(till) och en 2 trådig kabel, samt den 2,5 mm stereopluggen, utan för den skull bli av med AF. Vet dock inte om det samma gäller för 300D.

Re: Canon 350D

tias83 skrev:
Då har man testat att bygga sig en fjärrutlösare till en Canon 350D. Förutsatte att samma konstruktion som 300D skulle fungera för 350D.

Efter att monterat en tretrådig kabel och testat runt konstaterade jag att det gick utmärkt att göra en mycket liten utlösare.

Genom att sluta jord och mittenstiftet får man kameran att ta kort. Har men objektivet ställt i AF-läge, fokuserar först kameran och när den hittat fokus tar den ett kort. Annars tar den kortet på en gång.

Man kan alltså göra en fjärrutlösare med 1 tryckknappsbrytare från-(till) och en 2 trådig kabel, samt den 2,5 mm stereopluggen, utan för den skull bli av med AF. Vet dock inte om det samma gäller för 300D.

Hur gör du om du vill fokusera och vänta på att motivet skall hamna rätt/göra rätt sak etc innan du trycker ner (motsvarande trycka ner halvvägs på avtryckaren)?

Borde gå att lösa med en kabel till (andra kabeln i stereopluggen) och en knapp till?

/Jocce

Re: Re: Canon 350D

Jocce skrev:
Hur gör du om du vill fokusera och vänta på att motivet skall hamna rätt/göra rätt sak etc innan du trycker ner (motsvarande trycka ner halvvägs på avtryckaren)?

Borde gå att lösa med en kabel till (andra kabeln i stereopluggen) och en knapp till?

/Jocce

Stämmer bra. Om du har 3 trådar så kopplar du helt enkelt den tredje tråden på den mittersta, på 2,5 mm pluggen.

Första tryckknappen sluter jord och mittenstiftet, då fokuserar kameran endast. När du sen lägger till mittenstiftet i denna serien kommer kameran att ta kortet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar