Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådutlösare till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick för mig att jag skulle lägga upp en liten bild på min utlösare..

utlosare.jpg

sjohan skrev:
Fick för mig att jag skulle lägga upp en liten bild på min utlösare..

utlosare.jpg

Kan Din fjärr focusera och ta fotografiet samtidigt?
Eller måste du först focusera, släppa focus knappen & sen trycka för att ta bilden?
Vilken knapp är till vilken funktion? Tryck knappen till focuseringen antar jag?

Vore ju tråkigt och ha sönder något som man inte själv kan fixa! =)

Ulf> genialt enkel och billig att tillverka. Jag försöker utveckla din konstruktion så att endads en knapp behövs när bilden ska tas och behålla en särskild knapp för att enbart fokusera. Den särskilda knappen för fokusering behålls så som du har konstruerat den. Knappen för bildtagningen görs med en tryckknapp som sluter både fokuserings och slutarkretsarna. Jag är inte övertygad om att det kommer att fungera men har resonerat mig fram till att den inte kan ta en bild innan kameran indikerar fokus. Stämmer det ni som kan Canon?

Nästa del i utvecklingen är att sätta en timer på slutarkretsen så att den håller kretsen aktiverad en längre tid, användbart vid "bulb".

Kluar vidare och kommer att bygga den första varianten inom kort.

/Roland - som ser nya möjligheter på distans

RolandM skrev:
Ulf> genialt enkel och billig att tillverka. Jag försöker utveckla din konstruktion så att endads en knapp behövs när bilden ska tas och behålla en särskild knapp för att enbart fokusera. Den särskilda knappen för fokusering behålls så som du har konstruerat den. Knappen för bildtagningen görs med en tryckknapp som sluter både fokuserings och slutarkretsarna. Jag är inte övertygad om att det kommer att fungera men har resonerat mig fram till att den inte kan ta en bild innan kameran indikerar fokus. Stämmer det ni som kan Canon?

Nästa del i utvecklingen är att sätta en timer på slutarkretsen så att den håller kretsen aktiverad en längre tid, användbart vid "bulb".

Kluar vidare och kommer att bygga den första varianten inom kort.

/Roland - som ser nya möjligheter på distans

Vore kul med lite ritningar å bilder =)
Har iofs en org.knapp med det är kul att pilla..

Softasnubben skrev:
Kan Din fjärr focusera och ta fotografiet samtidigt?
Eller måste du först focusera, släppa focus knappen & sen trycka för att ta bilden?
Vilken knapp är till vilken funktion? Tryck knappen till focuseringen antar jag?

Vore ju tråkigt och ha sönder något som man inte själv kan fixa! =)

Jag tar kort med knappen och sätter på/stänger av focusen med brytaren. Men om focusen är på så kan jag bara ta kort när jag har skärpa.

Sen bör jag kanske tillägga att min inte är till en canon utan en minolta men det va här jag fick mina tips med så..

sjohan skrev:
Jag tar kort med knappen och sätter på/stänger av focusen med brytaren. Men om focusen är på så kan jag bara ta kort när jag har skärpa.

Sen bör jag kanske tillägga att min inte är till en canon utan en minolta men det va här jag fick mina tips med så..

Tack för svaret, precis som jag misstänkte.

Jo jag greppade det, är inte direkt grön...

Ubbz skrev:
Eftersom det är en standard kontakt så bör man kunna fråga i närmsta fotoaffär efter en defekt kontakt, eller defekt kamerahus med N3 kontakt.

N3 är långt ifrån någon standardkontakt. Den förekommer så vitt jag vet bara på Canons dyrare hus. Inga andra prylar använder sig av den. 300D använder däremot en standrad 2.5mm teleplug som förkommer på många olika produkter.

Stiftkontakten från ett trasigt hus skulle man iofs kunna använda som gjutform, men själva hylskontakten hittar man ju bara på trasiga fjärrkontroller. Sådana dräller det nog inte av tyvärr. :( Handlaren kan kanske beställa hem kontakten som reservdel, men då kostar den säkert lika mycket som en ny fjärr. :(

Jag testade att göra en egen kontakt av monteringshylsor för IC-kretsar och smältlim. Jag vågade inte använda 10D'n som gjutform utan täljde till den på frihand. Kontakten funkade men passformen och dragavlastningen blev långt ifrån optimal. Det får nog bli att köpa sig en fjärr i alla fall. Synd, för utöver kontakten är det en enkel konstruktion.

Som det står några inlägg upp och i Scandinavians katalog, drygt en tvåhundring. 245 kr närmare bestämt på Scandinavian.

jimh skrev:
Som det står några inlägg upp och i Scandinavians katalog, drygt en tvåhundring. 245 kr närmare bestämt på Scandinavian.

Hm, ok, klart värt det då istället för att bygga eget. Funkar andra utlösare förutom RS-60E3 (som bruksen anger)?

/Jocce

Frågan kom upp för ett tag sen här om hur "orginal" trådutlösare fungerar och såg att ingen svarat så om det är nån som e intresserad så..
Har just hämtat min och kan säga följande:

Den är 8 cm lång, ganska skön o hålla i..ligger bra i handen.
Den har en knapp (lagom för tummen). Denna knapp focuserar när den trycks ned och utlöser om den hålls inne en sekund.
Ställs objektivet på MF så tas bilden så fort du trycker ner knappen (ganska logiskt va).
För bulb trycks knappen ner och framåt, den låses då så att man ej behöver hålla den nere hela tiden. För att avsluta förs den bara tillbaka igen. (kanske logiskt det osse)

Pris: straxs över 200 riksdaler på Expert Foto.. (en notis: den ligger på ca 600 till 10D)

Smajly skrev:
Frågan kom upp för ett tag sen här om hur "orginal" trådutlösare fungerar och såg att ingen svarat så om det är nån som e intresserad så..
Har just hämtat min och kan säga följande:

Den är 8 cm lång, ganska skön o hålla i..ligger bra i handen.
Den har en knapp (lagom för tummen). Denna knapp focuserar när den trycks ned och utlöser om den hålls inne en sekund.
Ställs objektivet på MF så tas bilden så fort du trycker ner knappen (ganska logiskt va).
För bulb trycks knappen ner och framåt, den låses då så att man ej behöver hålla den nere hela tiden. För att avsluta förs den bara tillbaka igen. (kanske logiskt det osse)

Pris: straxs över 200 riksdaler på Expert Foto.. (en notis: den ligger på ca 600 till 10D)

Hur lång är sladden?

Går sladden att förlänga?

Har du nån bild på den?

/Jocce

Sladden är 60 centimeter.

Tja, visst går den att förlänga, beror ju på om man vill klippa av den och löda på en bit extra sladd.

Bild kommer...

Bilden.. Lilla infällda visar i låst läge.
Hoppas det syns annars får ja maila en större till dig..

Bilagor

• remote.jpg
    remote.jpg
    44 KB · Visningar: 571
Smajly skrev:
Bilden.. Lilla infällda visar i låst läge.
Hoppas det syns annars får ja maila en större till dig..

Tackar för bilden!

Får nog bli att gå och köpa en sån där nån dag!

Kommer klart underlätta mina mörkerbilder (kör med timern nu).

Angående förlängingen tänkte jag inte att löda om, utan snarare ,ed nån sorts förlängingskabel (t.ex. bara en vanlig stereo hörlurs förlänging?)

/Jocce

Jocce skrev:
Angående förlängingen tänkte jag inte att löda om, utan snarare ,ed nån sorts förlängingskabel (t.ex. bara en vanlig stereo hörlurs förlänging?)
Borde funka även om du nog behöver komplettera det med 2 stycken adaptrar från/till 3,5mm resp 2.5mm.

Mitt hemmabygge gjorde jag så att jag kunde koppla in valfritt antal meter vanlig hörlurssladd mellan knapparna och kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar