Annons

Trådutlösare med slutartidskontroll?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag undrar om det finns trådutlösare som har ett reglage för slutartiden på kameran? Jag har en trådutlösare just nu som endast kan avfyra kameran så att säga men skulle vilja ha de viktigaste funktionerna jag kan ställa in på kameran på trådutlösaren med enkla handgrepp.

Finns detta?

Om du verkligen menar en trådutlösare, så är allt den kan göra att trycka på avtryckaren. Därför går det förstås inte att ändra slutartiden.

Elektriska fjärrutlösare brukar kunna trycka ner avtrycket både halv- och "helvägs", men det blir förstås ingen slutartidsinställning av det heller. Bara autofokus/ljusmätning före bilden.

Numera har kameror ofta WiFi. Då kan man nästan alltid använda en telefon som fjärrkontroll, och där brukar det gå att ändra slutartiden också.
Saknas WiFi brukar det gå att göra samma sak via USB-anslutning.

Ok, låter rätt otympligt att styra kameran via telefonen... Menar du verkligen att ingen någonsin fått för sig att de snabbt vill kunna ändra vissa basinställningar på sin kamera utan att behöva greppa kameran? Vart tar jag patent? Nä men det kanske finns wi-fi/trådlösa fjärrutlösare då som fungerar på samma sätt men med extra funktionalitet?

Ja, det är de som kallas för telefon.
Den som länkas till ovan är ungefär som Canons TC-80 N3. Den kan ställa tiden mellan exponeringarna, men inte själva exponeringarna.

Nu är det så att det är precis det den gör. I bulb-läge på kameran så kan man ställa slutartider upp till 99 minuter. Sysslar själv med astrofoto så liknande utlösare har jag använt i flera år och ställt in slutartider allt från 23 sek till 8 min. Även som du säger tiden mellan exponeringar och även hur många bilder man ska ta.

Sysslar själv med astrofoto så liknande utlösare har jag använt i flera år och ställt in slutartider allt från 23 sek till 8 min.
Jo, det förstås. Är det slutartider i den storleksordningen som man vill ha, då fungerar det.
Jag tycker det är intresantast att fotografera sånt som rör sig, typ sport och annan action. Jag kan garantera att då fungerar det inte.
Det jag ville ha fram är att man inte via fjärren kan göra något som motsvarar att snurra på slutartidsratten. Åtminstone inte när du kommer på "rätt" sida om en sekund.

Hej, jag undrar om det finns trådutlösare som har ett reglage för slutartiden på kameran? [...]
Finns detta?

Du var inte så sugen på en telefon. Men om du kan tänka dig det och USB-sladd som "tråd" så kan du med appen Slingshot göra allt du vill och mycket till. Appen är gratis. Om du har en av de Canon som har inbyggd WiFi slipper du USB-sladden. En tidigare talare nämnde Magic Lantern. Jag gissar att samma beskrivning gäller för den.

Petter...

Du var inte så sugen på en telefon. Men om du kan tänka dig det och USB-sladd som "tråd" så kan du med appen Slingshot göra allt du vill och mycket till. Appen är gratis. Om du har en av de Canon som har inbyggd WiFi slipper du USB-sladden. En tidigare talare nämnde Magic Lantern. Jag gissar att samma beskrivning gäller för den.

Petter...
Funkar det för Nikon D800 också?

Magic lantern är gratis. Ställ in all tid som behövs i BULB-läget (1 sekund till 8 timmar), välj intervall (mellan 1 sekund till 8 timmar), sätt i gång fjärrutlösning via ljud och knäpp med fingrarna så börjar den ta bilder.

Det finns förövrigt sådana där trådutlösare för billigare pengar, men då är det inte längre Canon original.
http://kaffebrus.com/fjarrutlosare-med-timer-for-canon-nikon-olympus-sony-och-minolta-780.html

Eller ännu billigare på Ebay t ex http://www.ebay.com/itm/250996369902?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Köpte en sån nyligen till min D7200, funkar utmärkt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar